دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

تفکر یا تقلب


تفکر یا تقلب
آیا برنامه درسی مبتنی بر فن آوری جدید جایگزین برنامه درسی سنتی خواهد شد و آیا اینکار ضرورت دارد؟ بعضی نگران این جایگزینی هستند و معتقدند چنین برنامه ای شرایط تفریح را برای دانش آموزان فراهم می کند و آنها را وارد سیلابی از اطلاعات می کند که بیشتر آنها نامرتبط و کم اهمیت است. بعضی دیگر می گویند فن آوریهای «مملو از تصویر» خواندن را بیش از گذشته به حاشیه می رانند.
ـمنتقدان کامپیوتر و اینتر نت معتقدند که با توسعه فناوری نوین ؛اختصاص فرصت بیشتر برای دستیابی به اطلاعات جایگزین تفکر درباب معنی اطلاعات می شود. آن ها کامپیوتر را با کتاب مقایسه می کنند و می گویند که اطلاعات درکتابها بطور دقیق انتخاب شده اند و بطور منطقی به آموزش سلسله مراتب دانش کمک می کنند ولی اطلاعات الکترونیکی اینچنین نیستند. دستیابی آسان به اطلاعات دانش آموزان را از رنج تحقیق و پذیرش انتقاد ، آزاد می کند ولی در عین حال وقت آنها را صرف تفکر نمی کند .
Postman فیلسوف آمریکایی می گوید « ممکنست تعلیم و تربیت کامپیوتری دانش آموزان را درنظام بوروکراسی صاحب شغل گرداند ، ولی لزوما از آنها شهروندانی با تفکرا نتقادی نمی سازد که بتوانند در یک نظام دموکراتیک مشارکت کنند.. »
ـ از طرف دیگر مدافعان برنامه درسی کامپیوتری می گویند مشکلات مطرح شده قابل حل است و نباید انتظار داشت که مدرسه فورا با فن آوری کاملا منطبق شود. آنها می گویند این فن آوریها فضای منزل و محل کاررا فرا گرفته اند، پس چرا مدرسه را فرانگیرند؟ همچنین آنها فواید فراوان و واقعی کامپیوتر ها را ذکر می کنند : «کامپیوترها علائق گسترده ای را نسبت به مدرسه ایجاد می کنند، روشهای یادگیری متنوع ارائه می دهند، با آموزش متون به طرف مختلف، دروس را تقویت می کنند و سرعت آموزش را بالا می برند.
اگر که سخن Postman در باب اینترنت و رها کردن آن ها از عرصه تفکر و تامل قابل مناقشه باشد؛ این نکته قابل ذکر است که یکی از آفات اینترنت برای دانش آموزان و دانشجویان رو آوردن آن ها به استفاده از تحقیق دیگران و نپرداختن خود به امر تحقیق می باشد.
در مقاله ای در وبلاگ آهوی سه گوش آمده است: برخی از دانشجویان راه میانبر و کوتاه خرید و کپی پروژههای درسی که در اینترنت قرار داده شده است را انتخاب میکنند و با تایپ نام خود در ابتدای پروژه آن را به نام خود به استاد تحویل میدهند.
حداقل ۱۰۰ ایستگاه تقلب در اینترنت وجود دارد و غالب آنها پروژه های دروس‏ آکادمیک را به رایگان و یا در مقابل مبلغ بسیار کمی در اختیار مراجعان قرار میدهند.
استادان دانشگاهها میگویند آنها میدانند تعدادی از پروژه های درسی که به آنان تحویل داده میشود توسط دانشجویان تهیه نشده و بیشترین زحمتی را که متحمل شدهاند تغییر نام نویسنده و تایپ اسم خود در اول مقاله است . آنها اعتقاد دارند تا زمانی که منابعی مانند اینترنت در اختیار دانشجویان قرار دارد راه میان بر و آسان همیشه تقلب است.
نتایج یک بررسی و نظرسنجی غیررسمی از دانشجویان نشان میدهد که استفاده از نوشته های دیگران و تحویل پروژههای درسی آنان به نام خود به شدت در میان دانشجویان رواج دارد.
انجام هر جستجوی ساده در مورد مطالب درسی در اینترنت بیش‏ از ۵۰ آدرس‏ در اختیار مراجعه کننده قرار میدهد، سایتهایی مانند Cyberessays و School Sucks و House of Cheat که در هر یک از آنها صدها پروژه درسی قرار داده شده است. دانشجویان به وضوح میدانند تحویل هر یک از پروژههای اینترنت دریافت نمره قبولی را تضمین میکند.
تعدادی از این ایستگاهها مطالب خود را به فروش‏ میرسانند. ارزش‏ یک پروژه پایان ترم دانشگاهی از چند دلار شروع شده و گاهی به ۳۰۰ دلار آمریکایی میرسد اگر چه بسیاری از مقالات را میتوان به رایگان دریافت کرددر دوران اینترنت تقلب در پروژه های درسی آسان است، در اینترنت مقالات و متونی درباره زیست شناسی، ادبیات، فیزیک، ریاضی، و تقریبا تمام مطالب درسی قرار داده شده است؛ اگر مطلب مورد نظر پیدا نشد کسانی آمادگی آن را دارند تا در مقابل پرداخت وجه پروژه شما را تهیه کنند. طیف مراجعه کنندگان به ایستگاههای تقلب را دانشجویان تنبل ـ کسانی که توانایی تحقیق و مطالعه ندارند ـ تشکیل میدهد، اگر چه عموم به آنها به دیده "زرنگ" نگاه میکنند ولی کاملا مشخص‏ است که "زرنگی" آنان در تقلب است نه در درس‏. متخصصان میگویند روزانه هزاران دانشجو در سراسر جهان در پی یافتن مطالب درسی به جای مراجعه به کتاب و کتابخانه و به کارگیری مغز و افکار خود، در اینترنت به دنبال شکار پروژه خود میگردند.
سوزان برتکیو کمک استاد دانشگاه تورنتو به دانشجویان سال آخر درس‏ میدهد. او میگوید بیماری مسری خرید پروژه های درسی مانند ویروس‏ در میان دانشجویان شایع است و هر کسی به هر دلیلی که نتواند در موعد مقرر پروژه خود را تحویل دهد با نزدیک شدن زمان اتمام مهلت در نهایت مایوسانه مجبور خواهد شد تا آن را به نحوی تهیه نماید، ساده ترین راه رسیدن به مقصد و حل مشکل، خرید و یا کپی آن از اینترنت است و ما با آن کاملا آشنا هستیم.
وقتی استادی به نوشته دانشجویی با دودلی مینگرد و به صداقت او شک میکند میتواند از او بخواهد تا در امتحان شفاهی شرکت کرده و به سئوالات او حضورا پاسخ دهد. اگر دانشجویی نتواند در امتحان حضوری رضایت استاد خود را به دست آورد نوبت شروع مشکلات فرا رسیده است.
سال گذشته فقط در دانشکده سنت جرج که بخشی از دانشگاه تورنتو است ۱۶۳ دانشجو به علت تقلب در انجام تکالیف درسی مورد مواخذه قرار گرفتند که از میان آنها ۱۹ نفر اقرار کردند که نوشتههای خود را خریده و یا از اینترنت کپی کردهاند. مسئولان دانشگاه پس‏ از اعتراف دانشجویان به تقلب برابر مقررات جاری جهت تنبیه، میتوانند آنان را تا یکسال از حضور در کلاس‏ درس‏ محروم کنند.
آنا کوربانکوف استاد دانشکده فنی دانشگاه تورنتو میگوید یکی از دانشجویان دختر کلاس‏ را در هنگامه خرید نسخ های از پروژه درسی که از اینترنت دریافت شده بود دیدم. او متنی مملو از لغات غیر معمول و خارج از توانایی خود را به من تحویل داد، لحظاتی بعد با اندکی جستجو پروژه درسی او را در اینترنت یافتم، حالا مقامات دانشگاه مشغول بررسی و تحقیق در مورد تقلب او هستند.
دانشگاه بوستون شدید ترین عکس‏العمل را در مورد صاحبان ایستگاههای تقلب نشان داده است. در سال ۱۹۹۷ این دانشگاه مسئولان ۵ سایت را به علت قرار دادن پروژههای درسی امتحانات ترم در اینترنت تحت تعقیب قرار داد و علیه آنان به مقامات قضایی آمریکا شکایت کرد. پس‏ از مطرح شدن موضوع در دادگاه، قاضی، شکایت دانشگاه را بی اساس‏ تشخیص‏ داد و رای صادر نکرد. صاحبان ایستگاههای تقلب اینترنت که Term-Paper mills خوانده میشوند ادعا دارند که از این راه به کسب و کار مشغول هستند و انتظار دارند که مراجعه کنندگان از مطالب آنها به عنوان منبع و مرجع استفاده کنند. صاحب یکی از سایتهایی که دانشگاه بوستون علیه او شکایت کرده مایکل ونپلاتو و سایت www.a۱termpaper.com واقع در فیلادلفیاست، او میگوید روزانه چندین تلفن از ایالتهای مختلف دریافت میکند و همه آنها درخواست خرید تکالیف درسی را دارند. سایت دیگر schoolsucks.com است که بزرگترین سایت رایگان پروژههای درسی با ۷۰۰۰ متن است. صاحب ایستگاه، Sahr مرد ۳۱ سالهای است که قبلا دانشجوی روزنامه نگاری بود. او میگوید درآمد من از سایت از درآمد اغلب مدیران مدارس‏ بیشتر است و سایت هر روز بیش‏ از ۱۵۰۰۰ نفر بازدید کننده )که ۲۰% آنان کانادایی هستند( دارد و آنان در هر ماه ۸/۱ میلیون پروژه را کپی میکنند. تقریبا در هر موردی که نیاز به تهیه پروژه درسی باشد در این سایت یافت میشود.
نیاز به تقلب و کمک از سوی دانشجویان جهت اتمام و انجام تکالیف درسی همیشه سوءاستفاده کنندگان را تشویق کرده است. قبل از حضور اینترنت، بخش‏ نیازمندی روزنامه ها و نشریات مملو از آگهیهای گوناگون فروش‏ تکالیف درسی بود. در این آگهی ها شرکتها و افراد اظهار آمادگی میکردند تا پروژههای درسی دانش‏ آموزان و دانشجویان را تهیه نمایند. در سال ۱۹۸۹ دانشگاه یورک با حمایت ۱۵ دانشگاه و مراکز آموزش‏ عالی از پلیس‏ تورنتو خواست که شرکت Term paper را به دلیل فروش‏ و تهیه پروژههای دانشگاهی مورد بازجویی قرار دهد. در یورش‏ پلیس‏ اسامی تعداد بیشماری از مشتریان شرکت که در مراکز آموزش‏ عالی سراسر کانادا مشغول تحصیل بودند به دست آمد و در اختیار مسئولان دانشگاهها قرار گرفت.
مشکل تقلب از اینترنت و کپی پروژههای درسی از آن را چندی قبل کمپانی IntegriGuard مستقر در پنسیلوانیا حل کرده است. این شرکت از هر استاد دانشگاه و کالج ماهیانه ۱۵ دلار حق عضویت دریافت میکند و در مقابل به او اجازه میدهد که با مراجعه به سایت آنان پروژه های درسی مشکوک را با بانک اطلاعاتی پروژههای ایستگاه مقایسه نماید.
منبع : راسخون