چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
بلاتکلیفی کارمندان و برونرفت از آن
یک مدیر میبایست در درجه اول توجه کند که عامل بلاتکلیفی و ریشه اساسی و اصلی، بنیادی آن در چه مسئلهای نهفته است؟ آن را کنترل و ریشهیابی، مشخص نماید و سپس به دنبال مراحل رفع معضل و درمان آن باشد و از طرفی پس از تشخیص و در اجرای درمان راهکارهای مورد نظر را بهصورت ساده و واضح عنوان کند و اگر حقایقی با واقعیت منطبق بوده آن را با در نظر گرفتن شخصیت و هویت افراد بهصورتی مطرح نماید که شخصی مورد مخاطب در خودآگاه ذهن خود دچار مشکل نشود و بتواند به طریقی از طرق خاص با مشکلات مبارزه نماید که حتی خدشه یا ضربهای به روحیه خود وارد نکند و آیندهای مثبت را احساس و لمس نماید و به بیانی دیگر با تصمیمات متعادل و متوازن و با برنامهریزی محاسبه شده کارمندان را به هدف خود تشویق و ترغیب به سوی موثر بودن سوق دهد.
● نکتهیی مهم در مورد ایجاد انگیزه مثبت در بالا بردن
▪ کیفیت و رضایت شغلی
هنگامی که صحبت از رضایت شغلی و بالا بردن سطح کیفیت کاری مطرح میگردد، میبایست نوع فعالیت ملحوظ نظر و از طرفی نیز تعریف لفظ کار تحقق پذیرد، این موضوع را همه میدانیم که فعالیت و نوع کار در مورد هر سطحی که میخواهد ارزیابی شود، حال از کار مرکب گرفته تا کار بسیار ساده یا در سطح معمولی یافتی و تخصصی همه مقاطع دارای ارزش خاص خود بوده ولی مسئلهای که مهم جلوه مینماید و مطرح نظر میباشد و این کار است که جزء فعالیتهای اصلی تمام اقشار مردم بهویژه کارمندان ادارات و سازمانها و کلیه جوامع را در بر گرفته و میبایست با رعایت اخلاقیات متعارف، شخصیت اجتماعی افراد در نظر گرفته شود یعنی در واقع جایگاه اجتماعی و هویت مورد شناسایی قرار گیرد، زیرا در غیر این صورت بازدهی و عملکرد مناسب و مطلوبی را مشاهده نخواهیم کرد.
▪ تعریف رضایت شغلی کارمندان در رابطه با مسوولان خود
رضایت شغلی عبارت است از ارزیابی، ارزشهایی که مابین مسوول یک اداره یا سازمان یا زیرمجموعه خود وجود دارد که بدان اهمیت داده میشود، در حقیقت یک کارمند، احساس عالی و مثبت در مورد نوع فعالیت و کاری را که مشغول انجام وظیفه بوده دارد و به بیانی دیگر تعهدی را که نسبت به مافوق اداره یا سازمان داشته بهصورت نقشی موثر ایفا مینماید. از طرفی این رضایت نقطه تضاد و تخالف درگیری شغلی بوده زیرا درگیری شغلی خود به مراتب یکی از عوامل بروز ناهنجاری محیطی و سازمانی محسوب میگردد.
▪ موارد مهم رضایت شغلی در اداره و سازمان
۱) پیشرفت و ارتقای شغل
۲)ارائه بهترین و سودمندترین نحوه عملکرد کاری در مقایسه با دیگران و میزان علاقه و احساس مسوولیت مضاعف.
▪ ارائه پنج راهکار در ارتباط با ساختار عملکرد مدیریتی که باعث ایجاد رضایت شغلی میشود.
۱) مدیری که دارای اخلاق و مسوولیت اجتماعی در سطح مافوق بوده میبایست شیوه و راهکاری چون خصیصه اعتماد یا جلب اعتمادسازی را در بین کارمندان خود که ایجاد فضایی آزاد میکند برقرار نماید در توضیح لفظ آزادی از این جهت که افراد ادارات بتوانند خالصانه و صادقانه مسائل و مشکلات خود را با مدیر مستقیم خود در میان گذاشته و به شیوهای ساده مطرح و نتیجهگیری کنند.
۲) مدیر موفق میبایست در قبال سوالات کارمندان خود از شیوه پاسخگویی شفاف و سالم در ضمن همگام با سیاستگذاریها استقبال کند.
۳) در تصمیمگیری از روشن نظرخواهی و مشارکت و مشاورههای لازم بهصورت درست و صحیح به کار گرفته شود.
۴) در مقابل عملکرد و فعالیت کارمندان از سیستم پاداش و تنبیه معنوی و مادی آن هم در قالب اجرای عدالت و انصاف توام باشد.
۵) مدیری موفق میتواند طراح ماهری بوده که در ارائه طرح خود به کارمندان یا زیرمجموعه مورد نظر مطالب را بهصورت ساده انعکاس دهد.
▪ ارائه طرح مدیران که در ایجاد انگیزه مثبت میتواند اثر بخش جلوه نماید بر چند شیوه استوار است:
۱) نوع کار میبایست بهصورت استاندارد و ساده که به بیانی دیگر آن را سادهسازی میگویند بوده، زیرا به علت آنکه قوه دراک و فهم یا اذهان و استعداد افراد بهدلیل گرفتاریهای متعدد در روزانه زندگی بهطور یکسان نبوده و نمیشد.
۲) ایجاد تنوع کاری با توضیح اینکه از وجود کارمندان یا افراد سازمانها در یک مقطع یا یک بخش استفاده خدمتی بهعمل نیاید، زیرا عامل تنوع کاری استعداد افراد را در تمامی زمینههای مختلف و موضوعات روز و سطوح کاری دیگر منقش و منفعل کرده و لذا افراد در همه مسائل میتوانند، اطلاعات کافی و لازم را کسب و مهارت داشته باشند.
۳) عامل مهم تشویق در بهبود کیفیت و عملکرد کاری و میزان افزایش آماری در سطح بالا را در برگرفته است.
▪ نتایج روند اخلاق مدیریتی و مسوولیت اجتماعی که در روح و روان کارمندان ادارات یا سازمانها بهطور مستقیم اثرات مثبت خواهد گذارد، عبارتند از:
۱) انگیزه مثبت درونی که با روح شخصی و ارضای روان ارتباط مستقیم دارند.
۲) کاهش جابهجایی و نقل و انتقالات کارمندان به دیگر بخشهای ادارات.
۳) غیبتهای افراد رو به کاهش گذاشته و از طرفی آمار عملکرد و نتایج فعالیتهای اداری بهصورت مثبت مشاهده میشود و رو به افزایش خواهد رفت.
۴) افزایش ارائه خدمات مطلوبتر و تجربه معنیدار بودن در کار مشاهده خواهد شد.
منبع : پایگاه اطلاعرسانی فرهنگ توسعه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رئیسی قوه قضاییه مجلس دولت سیزدهم رهبر انقلاب شورای نگهبان حسن روحانی صادق زیباکلام مجلس دوازدهم مجلس یازدهم
قوه قضائیه قتل پلیس تهران هواشناسی شهرداری تهران بارش باران دستگیری پلیس راهور سازمان هواشناسی سیل سلامت
یارانه بانک مرکزی مسکن قیمت دلار قیمت خودرو خودرو قیمت طلا سایپا بازار خودرو بورس دلار ایران خودرو
شاهنامه نمایشگاه کتاب همایون شجریان سحر دولتشاهی تلویزیون زبان فارسی نمایشگاه کتاب تهران کتاب سینمای ایران دفاع مقدس سریال تئاتر
دانشگاه تهران وزارت علوم فضا تحقیقات و فناوری آیفون
اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس چین افغانستان ترکیه اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد بازی لیگ برتر فوتبال ایران
گوگل هوش مصنوعی همراه اول موبایل دوربین تبلیغات هواپیما ناسا نوآوری اپل ایلان ماسک
زوال عقل کاهش وزن ویتامین کودک سلامت روان واکسن بارداری پرستار