جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
جُبن و بیغیرتی
● بیغیرتی و بیحمیّتی
و آن عبارت است از کوتاهی و اهمال در محافظت آنچه نگاهبانی آن لازم است، از دین و عِرض (ناموس و آبرو) و اولاد و اموال. و آن از نتایج کوچکی و ضعف نفس است و از مُهلکات بزرگ بهشمار میرود. و گاه به دیّوثی و قیادت منجر میشود.
رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلم) فرمود:
دل مرد بیغیرت سرنگون است. (یعنی برخلاف خوی انسانی است)
(إِذٰا لَمْ یَغَرِ الرَّجُلُ فَهَوُ مَنْکُوسُ الْقَلْبِ )
و نیز فرمود: ”اگر مردی دربارهٔ همسر خود چیزی منافی غیرت ببیند و به غیرت نیاید خداوند مرغی را میفرستد که آن را قندر گویند و چهل روز بر درِ خانهٔ او مینشیند و بانگ برمیآورد که خدا غیور است و هر صاحب غیرت را دوست دارد. اگر آن مرد بهغیرت آمد و آنچه منافی غیرت است از خود دور کرد که خوب، وگرنه پرواز میکند و بر سر او مینشیند و فریاد میکند و پرهای خود را بر چشمهای او میزند و میپَرد و بعد از این روح ایمان از آن مرد جدا میشود و ملائکه او را دیّوث مینامند.“ و نیز فرمود: ”ابراهیم غیور بود و من از او غیورترم، و خداوندبینی کسی را که بر مؤمنین و مسلمین غیرت نورزد قطع خواهد کرد.“ و امیرالمؤمنین (علیهالسلام) (هنگامی که در عراق بود) فرمود: ”ای اهل عراق! شنیدهام که زنان شما در راهها با مردان برخورد میکنند(و در جای شلوغ به یکدیگر شانه میزنند که راه بدهند) آیا شرم نمیکنید؟“ و باز فرمود: ”شرم نمیکنید و به غیرت نمیآئید که زنان شما به بازارها میروند و [در محل ازدحام] با مردهای کفّار شانه بههم میزنند که راه یابند؟“
● جُبن
جُبن (ترسوئی) در طرف تفریط و عبارت است از اینکه در مواردی که مثلاً أولیٰ انتقام است هیچ جنبشی و حرکتی نکند. و غضب افراط در این حرکت است. پس جُبن به یک اعتبار ضدّ غضب است و به اعتباری دیگر ضدّ تهوّر. و به هر دو اعتبار در طرف تفریط و از مُهلکات بزرگ است و آدمی به سبب آن دچار صفات مذمومی مانند خواری نفس و ذلّت و ناگواری زندگی میشود و مردم در جان و مال او طمع میکنند و در کارهای خود بیثبات و تنبل و راحت طلب میگردد. و از اینرو از همهٔ سعادتها باز میماند و ستمکاران دست تجاوز بر او میگشایند، و انواع رسوائیها را دربارهٔ خود و اهل خود تحمّل میکند، و دشنامها و تهمتهای ناروا را میشنود و نسبت به آنچه موجب ننگ و رسوائی است بیمبالات میشود و مقاصد و امور مهّم خود را مهمل و معطّل میگذارد. و لذا در شریعت از آن نکوهش شده است. رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلم) فرموده است:
سزاوار نیست که مؤمن بخیل و ترسو باشد و نیز فرمود:
(لٰایَنْبَغی لِلْمُؤْمِنِ أنْ یَکُونَ بَخیلاً وَ لٰا جَباناً )
و نیز فرمود:
خدایا از بخل بهتو پناه میبرم، و از جُبن بهتو پناه میبرم، و از اینکه به فرتوتی و پستترین دوران عمر برسم به تو پناه میبرم.
(اَللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْبُخْلِ، وَ أعُوذُ بِکَ مِنَ الْبُخْلِ، وَ أعُوذُ بِکَ مِنَ الْجُبْنِ، وَ أعُوذُ بِکَ أنْ أُرَدَّ إِلٰی أرْذَلِ الْعُمْرِ )
و علاج آن - بعد از آگاه ساختن نفس بر نقص و مُهلک بودن آن - این است که انگیزههای غضب را در آنچه جُبن به سبب آنها پدید میآید تحریک کند. زیرا قوهٔ غضب در هر کسی موجود است، ولی در بعضی از افراد ضعف و نقص مییابد و در آنها جُبن پدیدار میگردد. و چون پیدرپی برانگیخته شود فزونی و قوّت گیرد، چنانکه آتش کم با تحریک پیاپی برافروخته و شعلهور گردد. از حکما نقل شده است که خود را در مخاطرات شدید و ترسناک میافکندند تا این رذیله را دفع کنند. و از چیزهائی که برای معالجهٔ آن سودمند است این است که با کسانی که خود را از شرّ و دشمنی او ایمن میدانند وضع مخاصمه بگیرد تا نیروی غضب او تحریک شود، و چون در نفس او ملکهٔ شجاعت حاصل شد آنگاه خویشتن را از اینکه تجاوز کند و به طرف افراط بیفتد نگاه دارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران رئیس جمهور مازندران توماج صالحی رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت مجلس شورای نگهبان تعطیلی شنبه ها
سیل مشهد سیل مشهد هواشناسی تهران خراسان رضوی بارش باران پلیس فضای مجازی قوه قضاییه شهرداری تهران قتل
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا چین قیمت دلار بازار خودرو مالیات مسکن ایران خودرو بانک مرکزی دلار تعطیلی شنبه
لیلا حاتمی علی حاتمی زری خوشکام نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سریال ازدواج فردوسی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی غزه روسیه آمریکا فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ترکیه یمن نوار غزه حزب الله لبنان
فوتبال استقلال پرسپولیس جام حذفی مس رفسنجان سپاهان لیگ برتر تراکتور بازی لیگ برتر ایران باشگاه استقلال جواد نکونام
جنگ گوگل هوش مصنوعی آیفون اپل اینترنت سامسونگ باتری تبلیغات سرعت اینترنت عیسی زارع پور
خواب چای بارداری دیابت کاهش وزن چاقی سرماخوردگی