یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

افت تحصیلی


افت تحصیلی
افت تحصیلی موارد متعددی از قبیل مردودی، ترک تحصیل و... را دربرمی گیرد که در این جا منظور کاهش عملکرد دانشآموز از سطح رضایت بخش به سطح نامطلوب است به طوری که اگر بین استعداد بالقوه و بالفعل دانشآموز فاصله ای وجود داشته باشد، این فاصله نشان از افت تحصیلی دارد و بهترین شاخص آن مقایسه عملکرد قبلی و فعلی دانشآموز است.
● عوامل موثر بر افت تحصیلی
۱) عوامل خانوادگی
۲) عوامل مربوط به مدرسه که شامل: الف) مدیریت مدرسه ب) معلم ج) جوسازی مدرسه
۳) عوامل اجتماعی
● پیشنهادها:
۱) محیط خانواده را گرم و صمیمی و دور از تشنج و درگیری نگه دارند و به خاطر خواسته های خود بچه ها را فدا نکنند. پدر و مادرها باید بدانند که فقط برای خود زندگی نمی کنند.
۲) هزینه تحصیلا ت فرزندان را در اولویت قرار دهند. به خانواده ها توصیه می شود که قبل از شروع فعالیت های درسی از گرسنه نبودن دانشآموزان اطمینان حاصل کنند.
۳) فضای فرهنگی خانه را با اقداماتی از قبیل خرید انواع کتاب، مجله و روزنامه و افزایش مطالعه و تغییر جهت بحث و گفت وگوها در مسیر علمی تقویت کنند.
۴) پدر و مادرها متوجه اهمیت وجود مستمر خود در خانه باشند و به جز موارد استثنایی خانه را رها نکنند و بچه ها را تنها نگذارند.
۵) مثبت گرایی معجزه می کند. با مثبت گرایی موفقیت بچه هارا تقویت کرده فقط نیمه خالی لیوان را به رخ آنها نکشند.
۶) در شرایط موجود نمی توان به بهانه حفظ استقلا ل کودک، او را سرخود رها کرد. والدین باید به صورت غیرمستقیم مواظب دوستی ها و روابط فرزندانشان باشند. به مدیران محترم پیشنهاد می شود در سازماندهی دانشآموزان در کلا س های مختلف علا وه بر معدل، قد، استعداد و درخواست های بچه ها و پدر و مادر آنان به موارد اخلا قی و آثار ناشی از دوستی ها توجه ویژه داشته باشند. «بهتر است احمد با شاهین در یک کلا س نباشند که هر دو زیان خواهند دید»
۷) در حال حاضر مدرسه بهترین مکان تربیتی و یادگیری می باشد پس باید برای خوشایند بودن مدارس کمک کرد زیرا آن جا خانه همه ماست و باید به آن جا رفت و آمد کرد.
۸) در نحوه تشویق فرزندان دقت کافی کرده و به تدریج مشوق های بیرونی «اهدای خودکار، خرید دوچرخه، تلفن همراه و...» را به مشوق های درونی «تقویت خودکنترلی، لذت مطالعه، لذت موفقیت و پیشرفت و...» تبدیل کنند.
۹) ضرورت اساسی دارد که همه خانواده ها و مسوولا ن امر در خصوص تقویت انگیزش معلمان و حفظ جایگاه آنها دست به یک تلا ش ملی بزنند.
۱۰) برای اثربخش نمودن تدریس دو طرف تعامل یعنی دانشآموز و ملعم باید زندگی متعادل داشته باشند بدین معنی که معلم باید از نظر زندگی فردی و خانوادگی دغدغه خاطر و نگرانی هایی از بابت تامین امکانات اولیه زندگی نداشته باشد تا درهنگام حضور در کلا س از چنان آرامشی برخوردار باشد که با هوشیاری و خلا قیت، حالا ت و روحیات یک یک دانشآموزان را زیر نظر داشته باشد و آنها را در جریان آموزش یادگیری قرار دهد.
۱۱) معلم باید از نظر حرفه ای براساس مقتضیات ناشی از پیشرفت علم و تکنولوژی، ارتباطات، شخصیت و انتظارات «دانشآموزان، اولیا و جامعه» دانش و اطلا عات لا زم را کسب کند و خود را علا وه بر روش های معمول تدریس که بیشتر جنبه سخنرانی و معلم محوری دارد، به روش های فعال، تیمی و دانشآموز محور نیز مجهز شود.


نویسنده : پروانه فرزانه
منبع : روزنامه مردم سالاری