یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
مجله ویستا


از نامه های شخصی تا خدمات عمومی


از نامه  های شخصی تا خدمات عمومی
امروزه كمتر كسی برای آشنایان خود نامه می نویسد و به صورت مكاتبه ای با آنها احوالپرسی می كند. فن آوری های نوین عصر ارتباطات، ارتباط با دیگران را سهل و ممتنع كرده است. برقراری ارتباط همراه با صدا و تصویر شیرین است، اما آنهایی كه در زمان های نه چندان دور با نامه نگاری احوالات نزدیكان و دوستان را جویا می شدند، می دانند كه حلاوت ارتباط مكاتبه ای چیز دیگری است. نمی توان گفت فرهنگ مكاتبه و نیاز پستی مردم از بین رفته است، چون جوامع امروزی هنوز جایگزین مناسبی برای پست نیافته اند. آمار ترافیك پستی در كشورمان حكایت از روند صعودی جا به جایی مرسوله در شبكه پستی دارد. پست ایران با شناسایی و جذب بازارهای جدیدی كه از آنها به عنوان مشتریان كلان یاد می شود، حركت ها و اقدامات نوینی را آغاز كرده كه البته كشورهای توسعه یافته پیشگام آن بوده اند. پست ایران امروزه به مراتب از مبادله صرف پیام های میان فردی فراتر رفته و با تبیین و ترویج فرهنگ مكاتبه برای سازمان های دولتی و خصوصی كه با مردم سروكار بسیار دارند، به سمت زیربنایی كردن فعالیت پست در كل جامعه پرداخته است.در واقع این درست است كه همه ما به مراتب كمتر از گذشته برای هم نامه می نویسیم، ولی همه ما به گونه ای سازمان یافته ناگزیر شده ایم برای ثبت نام در آزمون ها، ارسال مدارك و گرفتن دفترچه آماده به خدمت، مدارك راهنمایی و رانندگی (خدمات خودرویی) و هزاران كار ضروری مورد نیاز خود از پست و خدمات پستی استفاده كنیم. بنابراین كاهش نامه های میان فردی به معنای كاهش مكاتبه در سطح جامعه نیست.آنچه روی داده، بیشتر جا به جایی در نحوه ارتباطات میان فردی مردم است. اتفاقا رویكردی كلان و واقع نگر به نقش و جایگاه پست در زندگی جمعی امروز بیانگر آن است كه جامعه به سمت گسترش فرهنگ مكاتبه به جای مراجعه حركت می كند و این رویداد كاملا منطبق با جهت گیری ها و برنامه ریزی های كلان كشور و شبكه پستی است. دیگر كمتر سازمانی است كه امور و فعالیت های خود در بخش ارتباط با مردم را بدون بهره گیری از این شبكه گسترده و بهم پیوسته ای كه تا اعماق روستاها نیز كشیده شده است، انجام دهد. ثبت نام میلیون ها داوطلب كنكور در هر سال و توزیع دفترچه ها و جمع آوری مدارك آنها، ارائه انواع خدمات خودرویی با هماهنگی نیروی انتظامی، ثبت نام مشمولان آماده به خدمت سربازی، ثبت نام آزمون های استخدامی، صدور كارت ملی، توزیع انواع قبوض تلفن، برق، گاز، آب، عوارض و ... و هزاران كار ریز و درشت كه هر كدام از بار ترافیكی و تردد درون شهری و بین شهری مردم كاسته و تسهیلات لازم برای ارتباط مردم با سازمان ها را فراهم می كند، نمونه هایی از گسترش فرهنگ مكاتبه در جامعه است. نقش و اهمیت این امر وقتی نمود بیشتری پیدا می كند كه فرض كنیم این چند صد میلیون ترافیك (یعنی مكاتبه) هم بر تعداد مراجعات و رفت وآمد درون شهری و میان شهری مردم افزوده شود. بی تردید، افزایش فرهنگ مكاتبه، رویه ها و امور سازمان یافته، كاهش تردد، ترافیك و آلودگی های زیست محیطی، صرفه جویی در زمان، هزینه و منابع ملی و شخصی است. شناخت و استفاده درست مردم، سازمان ها، وزارتخانه ها و همه بخش های جامعه از امكانات و توانمندی های شبكه پستی، زمینه ساز گسترش و نهادینه شدن فرهنگ مكاتبه به جای مراجعات غیرضروری و مضر است. روزانه چند میلیون سفر درون شهری در تهران انجام می شود كه بخش عمده آن غیرضروری است.نامه رسانی وظیفه پست است، در حالی كه برخی سازمان های دولتی به صورت موازی همین كار را انجام داده و هزینه ای مضاعف به دولت تحمیل می كنند. گذشته از خدماتی كه پست در قالب توزیع قبوض آب، برق، گاز و تلفن برای مردم انجام می دهد، ارائه سرویس های پست پیشتاز، پست مستقیم، مرسولات دو قبضه، امانات پستی، پیك ویژه و پست تصویری نیز در برنامه كار این اداره قرار دارد.ارائه هر یك از خدمات در تمامی دفاتر پستی و با تعرفه های مشخص به مشتریان صورت می گیرد.
منبع : روزنامه همشهری