پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
آسمان سر پناه - THE SHELTERING SKY
سال تولید : ۱۹۹۰
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : جرمی تامس
کارگردان : برناردو برتولوچی
فیلمنامهنویس : مارک پیلو و برتولوچی، بر مبنای کتابی نوشتهٔ پیتر بولز
فیلمبردار : ویتوریو استورارو
آهنگساز(موسیقی متن) : ریوایچی ساکاموتو و ریچارد هوروویتس
هنرپیشگان : دبرا وینگر، جان مالکوویچ، کامبل اسکات، جیل بنت، تیموتی اسپال، اریک وو آن و پل بولز
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۷ دقیقه
ـ سال ۱۹۴۷، ̎پورت̎ (مالکوویچ) و ̎کیت مورزبی̎ (وینگر) زن و شوهری ثروتمند و هنرمند (مرد، موسیقیدان است و زن، نویسنده) همراه دوستشان، ̎جرج تانر̎ (اسکات) برای سفری طولانی از نیویورک به شمال آفریقا میروند. در آنجا با دو انگلیسی ناخوشآیند، ̎خانم لایل̎ (بنت) عکاس و نویسنده و پسر غیر عادیاش، ̎ اریک̎ (اسپال) آشنا میشوند. پورت تصمیم میگیرد برای خلاصی از دست ̎تانر̎، او را با خانوادهٔ لایل هم سفر کند و خودش و کیت به شهری دیگر میروند، در حالی که اریک گذرنامهٔ پورت را دزدیده است. در بیابان، پورت دچار تب شدیدی میشود و کیت او را به یکی از قرارگاههای لژیونهای فرانسوی میرساند. بیماری پورت حصبه تشخیص داده میشود و به رغم مراقبتهای کیت او میمیرد. کیب با شتر خود را به حواشی افریقای سیاه میرساند. ̎بلقاسم̎ (وو آن) رئیس کاروان او را به حرمسرای خود میبرد تا آنکه سایر زنان او را از خانه بیرون میاندازند. یکی از کارکنان سفارت امریکا او را نجات میدهد و به سواحل افریقا بر میگرداند. در آنجا ̎تانر̎ منتظر او است ولی کیت از او میگریزد.
ـ فیلم برتولوچی فضای خوبی دارد، بازیهایش روان است و در شکل دادن به صحنهها کاملاً موفق عمل میکند. اما همهٔ اینها تنها قائل شدن چند امتیاز برای طرف ضعیفتر ماجرا است. در واقع کتاب بولز که الهام بخش برتولوچی در ساخت فیلم بوده، به قدری ظریف داستانش را تعریف میکند و پر جزئیات و دقیق نوشته شده که آسمان سرپناه نمیتواند اقتباسی مستقیم از روی آن باشد. کتاب بولز، به شدت عمق فجایع و اتفاقات را میکاود در حالی که صحنههای برتولوچی، به هیچوجه چنین قدرتی ندارند. در چنین شرایطی اگر فیلم را تأثیرگذار بدانیم، باید رمان را به کل نادیده بگیریم و در واقع این امتیاز را به برتولوچی بدهیم که فیلمش را با منبع اقتباس مقایسه نکنیم. در این حالت است که آن فضای خاص جاری بر آسمان سرپناه کاملاً دوست داشتنی میشود و میتوان در چنین شرایی فیلم را به چشم یک اثر موفق از خالق آخرین امپراتور (۱۹۸۷) یا آخرین تانگو در پاریس (۱۹۷۳) در نظر گرفت. این را هم نباید فراموش کرد که بخشهائی از رمان اصلاً قابل به تصویر درآوردن نیست و این تقابل همیشگی ادبیات و سینما باز هم اینجا به نفع ادبیات رقم میخورد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم معلمان رهبر انقلاب نیکا شاکرمی مجلس خلیج فارس بابک زنجانی
آتش سوزی تهران پلیس روز معلم زلزله قتل شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه سلامت دستگیری
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم ارز
سریال نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی تلویزیون عفاف و حجاب جواد عزتی سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم موسیقی رسانه ملی
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین حماس غزه جنگ غزه نوار غزه انگلیس ترکیه ایالات متحده آمریکا اوکراین یمن افغانستان
پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل همراه اول پهپاد واکسن تبلیغات ناسا نخبگان
سرطان خواب فشار خون کبد چرب بیماری قلبی دیابت کاهش وزن مسمومیت داروخانه