شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


در رقابت با غول های خارجی


در رقابت با غول های خارجی
● تاریخچه شركت
در كشور ما تولید كالای صوتی و تصویری از اوایل دهه چهل آغاز شده است. شركت صنام الكترونیك تولید تلویزیون رنگی با نام صنام را از سال ۱۳۷۲ آغاز كرده است. شرایط خاص حاكم بر بازار ایران در سالهای ۱۳۷۰-۱۳۷۵ كه عموما با كمبود عرضه مواجه بود باعث گردید كه تفكر ادامه فعالیت بصورت گسترده شكل گرفته و بر این اساس تولید، تامین، تجارت، تحقیق و توسعه و خدمات پس از فروش را راه‌اندازی نماید.
- بیش از سال حضور موثر
- حامی مصرف‌كنندگان
- كالای ملی افتخار ملی
- جزء سه شركت برتر تولید لوازم خانگی و صوتی و تصویری در ایران افزایش تولید از ۲۸۰۰۰۰ دستگاه به ۵۰۰۰۰۰ دستگاه در سال۱۳۸۷دریافت گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌كنندگان در چندین سال متوالی با احداث مجموعه كارخانجات صنام الكترونیك در شهرك صنعتی عباس‌آباد
موضوع فعالیت شركت عبارتست از: انجام كلیه امور مربوط به تولید محصولات الكترونیكی، لوازم خانگی، خدمات و محصولات مرتبط با تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات (نرم‌افزار و سخت‌افزار) و محصولات و خدمات مرتبط با دوربینهای مدار بسته و اعلام حریق و...
● برنامه‌های توسعه
۱) احداث مجموعه كارخانجات صنام الكترونیك در شهرك صنعتی عباس آباد با مساعدت و اختصاص زمین توسط اداره كل صنایع و معادن استان تهران و شركت شهركهای صنعتی.
۲) از ۰۰۰/۳۸۰ دستگاه به افزایش ظرفیت تولید به ۵۰۰،۰۰۰ دستگاه تا سال ۱۳۸۷. افزایش پیدا می‌كند.
۳) گسترش شبكه تولید و توزیع از حوزه صوتی و تصویری به سایر حوزه‌های لوازم خانگی و IT از سال ۱۳۸۵.
۴) گسترش شبكه خدمات پس از فروش از سطح مراكز استان و شهرستانهای بزرگ به شهرستانها و بخشهای دیگر كشور.
۵) ورود به بازارهای منطقه‌ای از طریق ایجاد شبكه فروش و خدمات پس از فروش در این مناطق.
● استراتژی و برنامه‌های آینده
تاسیس آزمایشگاههای كنترل كیفیت به منظور ارتقاء كیفیت محصول و خدمات
افزایش تیراژ تولید و عرضه محصولات از طریق OEM
توسعه كمی و كیفی شبكه فروش و خدمات پس از فروش
توسعه منابع تامین مواد و قطعات جهت افزایش كیفیت
رسیدن به بهترین قیمت رقابتی در بین رقبا
وجود یك محصول صنام در حداقل ۲۰% از خانوارهای كشور
● میزان تقاضای جهانی برای تلویزیون
افزایش نقش كالای تلویزیون در اطلاع‌رسانی،‌ آموزش و سرگرمی از یك طرف و كاهش قیمت نسبی آن در مقایسه با درآمد خانواده‌ها از طرف دیگر این كالا را جزو كالاهای اساسی تبدیل كرده است كه تقریبا تمام خانوارها به آن احساس نیاز می‌نمایند به گونه‌ای كه تقاضا برای این كالا در مقیاس جهانی همچنان در حال افزایش است. براساس آمار موجود در حالی كه میزان فروش این كالا در سال ۱۹۹۷ در جهان ۱۳۶ میلیون دستگاه بوده است این عدد در سال ۲۰۰۶ به حدود ۱۹۰ میلیون دستگاه رسیده است و پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضا برای این محصول در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به ترتیب به اعداد ۲۰۱، ۲۱۵ و ۲۲۵ میلیون برسد. گرچه میزان كل تقاضا در حال افزایش است ولی این افزایش تقاضا مربوط به كشورهای در حال توسعه است و تقاضا در كشورهای توسعه یافته تقریبا ثابت یا در حال كاهش است.
● تركیب تقاضای جهانی تلویزیون
در سال ۱۹۹۷ كه تقاضای تلویزیون ۱۳۶ میلیون بود ۱۳۵ میلیون آن از نوع CRT بوده و تنها ۱ میلیون باقیمانده از انواع سایر تكنولوژی‌ها بود (هفت دهم درصد) و این در حالی است كه در سال ۲۰۰۶ از ۱۹۰ میلیون دستگاه میزان دستگاه‌های با لامپ تصویر، ۱۶۰ میلیون دستگاه بوده و سهم سایر تكنولوژی‌ها از قبیل LCD.PJTV و PDP حدود ۳۰ میلیون دستگاه بوده است كه نشان میدهد در طول این سال‌ها تقاضا برای نوع CRT حدود ۱۸ درصد رشد داشته ولی انواع سایر تكنولوژی‌ها ۳۰ برابر شده است و این در حالی است كه علی‌رغم افزایش تقاضای كل، تقاضا باری تلویزیون‌های CRT ثابت یا رو به كاهش است.
براساس آمار موجود از ۱۹۰ میلیون تقاضا در سال ۲۰۰۶، ۱۶۰ میلیون آن CRT Type،‌۵ میلیون آن PJTV ، ۵/۲۰ میلیون آن LCD و ۵/۴ میلیون آن از نوع PDP بوده است و پیش‌بینی این است كه در سال ۲۰۰۹ كه كل تقاضای تلویزیون‌های غیر CRT به عدد ۶۵ میلیون برسد (از تقاضای كلی ۲۲۵ میلیون) تركیب تكنولوژی‌های فوق به این صورت است: PJTV حدود ۴ میلیون – LCD حدود ۵۰ میلیون و PDP حدود ۶ میلیون همانطور كه مشخص است در آینده‌ای نزدیك در بین تكنولوژی‌های غیر GRT یا نمایشگرهای نازك LCD حرف اول را خواهد زد و از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۰۹ تقاضای آن ۵/۲ برابر می‌شود.
گرچه براساس آنچه عرض شد تقاضا برای CRT ثابت بوده ولی هنوز بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده (۸۴ درصد) و عمده محصولات مورد استفاده در كشورهای در حال توسعه از این نوع است سهم بازار این تكنولوژی در كشورهای توسعه یافته در حال حاضر حدود ۱۰ درصد است در حالی كه این عدد برای كشورهای در حال توسعه حدود ۹۰ درصد است.
● ظهور پدیده نمایشگرهای SLIM
از آنجایی كه از نظر قیمت و همچنین قابلیت‌های فنی و كیفیت لامپ تصویر هنوز حرف اول را در میان نمایشگرهای تصویر می‌زند سازندگان بر آن شدند تا نسل جدیدی از آن را ابداع نموده تا از طرفی قابلیت‌ها و قیمت مناسب CRT را داشته باشد و از طرف دیگر ضخامت آن به LCD نزدیك‌تر شود. لذا لامپ تصویرهای نازك یا همان slim در سال ۲۰۰۶ برای سایزهای ۲۱ و ۳۲ اینچ و پس از مدتی نسل بعدی آن برای مدل ۲۱ اینچ به نام فوق نازك یا ULTRA SLIM به بازار دنیا معرفی شد. شركت صنام افتخار دارد كه اولین برند ایرانی است كه این تكنولوژی را به بازار معرفی می‌نماید. تلویزیونهای Ultra Slim ساخت این شركت تنها ۳۳ سانتیمتر ضخامت و ۵/۱۵ كیلوگرم وزن دارد و با ظاهر شكیل به گونه‌ای طراحی شده است كه به LCD بسیار همانند است. با توجه به پایه‌ای كه باید برای یك LCD سایز ۲۰ اینچ در نظر گرفته شود ضخامت آن حدود ۲۲ سانتیمتر است این به این معنی است كه تلویزیون ۲۱ اینچ Ultra Slim صنام با داشتن تنها ۱۱ سانتیمتر ضخامت بیشتر از LCD ۲۰ اینچ قیمتی حدود یك سوم آن را داشته و كیفیتی به مراتب بهتر دارد. به همین خاطر است كه پیش‌بینی می‌شود این پدیده عمر دوباره‌ای به CRTها بدهد و در سالهای آینده هنوز هم تكنولوژی CR T بازی‌گر اصلی صحنه نمایشگرها باشد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۰۷ حدود ۲۰ درصد و در سال ۲۰۰۸ حدود ۴۰ درصد سهم بازار CRTهای سایز متوسط در دنیا توسط این پدیده تصاحب شود و در آینده‌ای نه چندان دور بخش اصلی تولیدات سایز متوسط از این نوع محصول باشد.
● فرایند تولید در شركت صنام الكترونیك
شركت صنام الكترونیك با بهره‌گیری از پرسنل متخصص و مجرب و همچنین بهره‌برداری از جدیدترین فن‌آوری‌های روز دنیا در زمینه فرایند و همچنین محصول و استفاده از قطعات ساخت شركت‌های معتبر و صاحب نام جهانی سعی نموده است محصولاتی با كیفیت مطلوب و قیمت مناسب به بازار ارائه نماید و رمز ماندگاری آن هم در طول سالهای گذشته كه رقابت فوق‌العاده شدید بوده است نیز همین است. نمونه آن هم تولید تلویزیون ۲۱ اینچ فلت، ۲۹ اینچ فلت و PJTV برای اولین بار در كشور می‌باشد و هم اكنون هم كه تلویزیون ۲۱ اینچ Ultra Slim را به بازار ارائه نموده است. این شركت هم اكنون با ارائه محصولات متنوع در كلاس متوسط و بالا از تلویزیون ۱۴ اینچ تا PDP و LCD در سایزهای مختلف توانایی پوشش اكثر سلایق موجود در بازار را بدست آورده است. در حال حاضر منابع تامین، فرایند تولید و استانداردهای كیفی در شركت صنام همانند یا بهتر از رقبایی است كه محصولاتی را با نام خارجی تولید و با قیمتی بالاتر به بازار عرضه می‌‌نمایند.
● تحقیق و توسعه
شركت صنام با اعتقاد به اهمیت نوآوری و نقش آن در ارزش افزوده و ارتقاء دانش ملی بخش تحقیق و توسعه خود را در سال ۱۳۷۸ تاسیس نمود و در این راستا پروژه‌های مختلفی را در زمینه‌های بهبود و افزایش قابلیت در مقیاس آزمایشگاهی طراحی و به اجرا گذاشته است. ولی یكی از پروژه‌هایی كه برای اولین بار در ایران توسط این شركت تعریف، تدوین و وارد مرحله تولید انبوه شد پروژه تدوین نرم‌افزار تلویزیون است كه پس از حدود دو سال كار مستمر تهیه و پس از طی كردن فاز آزمایشگاهی و فاز تست میدانی هم اكنون وارد فاز تولید انبوه شده است. با این پروژه شركت صنام علاوه بر بومی كردن نرم‌افزار تلویزیون و اضافه كردن قابلیت‌هایی هم چون: ماشین حساب، زبان كردی، زبان تركی، قفل ریموت، نمایش لگوی صنام،‌اخذ ساعت از تله تكست این توانایی را كسب كرده است تا هر ایده و پیشنهاد دیگری كه برای مشتریان جالب باشد بتواند به راحتی در محصولات خود به اجرا درآورد و همچنین با توجه به اینكه صاحب این فن‌آوری شده است نسبت به شركت‌های تامین كننده قطعات قدرت چانه‌زنی بالاتری را پیدا نماید.
● خدمات پس از فروش
شركت صنام ارائه خدمات واقعی به مشتریان خود را به عنوان یكی از اركان اصلی كسب و كار در سرلوحه اهداف و استراتژی‌های خود قرار داده است و همیشه این پارامتر را به عنوان یكی از مهمترین فاكتورهای انتخاب برند موردنظر توسط مشتری دانسته است. لذا در این راستا در طول سنوات گذشته متناوبا تعداد مراكز خدمات پس از فروش خود را افزایش داده و هم اكنون بالغ بر ۱۵۰ مركز در كل كشور آماده ارائه خدمات به مشتریان صنام هستند. شركت با توجه به كنترل دقیق مراحل تولید در مجموعه خطوط تولید و با اعتماد كامل به محصولات خود از نظر كیفی دو سال گارانتی برای محصولات خود در نظر گرفته است كه در طول این مدت خدمات رایگان به مشتری داده می‌شود. لازم به ذكر است كه با توجه به اعمال كنترل‌های كیفی لازم در مجموعه خطوط تولید میزان كالاهای برگشتی یا DEFECT در مراكز خدمات پس از فروش در حد معیارهای جهانی یا كمتر از آن است. علاوه بر این شركت برای محصولات سطح بالای خود (بالاتر از ۲۹ اینچ) خدمات نصب و راه‌اندازی رایگان را در نظر گرفته كه با یك تلفن توسط مشتری این سرویس قابل ارائه است. شركت همیشه از طریق نمایندگان خدمات پس از فروش خود با مشتریان در ارتباط بوده و نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنها را بررسی و در بهبود عملكرد خود مورد توجه قرار می‌دهد.
به خاطر مجموعه مواردی كه ذكر شد شركت توانسته است در طول چند سال گذشته موفق به اخذ گواهینامه ارائه خدمات مناسب از سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان شود كه خود دلیلی بر مدعای ماست.
منبع : روزنامه تفاهم