دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

سینما در ایران


سینما در ایران
سینمای ایران از “دختر لر” شروع شد و تا به حال با با تمام فراز و نشیب هایی كه در سر راه داشته كماكان در حال پیمودن راه های ترقی است .
پیشرفت سینمای ایران را می شود در فیلم هایی چون آژانس شیشه ای / ارتفاع پست / قارچ سمی / كما / دوئل / خانه ای روی آب مشاهده كرد . اما پیشرفت سینمای ایران بیشتر بر روی بازیگران و بعضی فیلمنامه ها دیده می شود. ولی چرا ما هیچگاه از لحاظ جلوه های ویژه / گریم / وساخت اسطوره در سینما هیچ گاه به پای گشور های دیگر نمی رسیم ؟
البته پاسخ به این سوال ساده است : برای اینكه ا صولا جلوه های ویژه /گریم های آنچنانی و اسطوره سازی در فیلم هایی با ژانر ( اكشن و ترسناك و در بعضی مواقع كمدی ) انجام می گیرد . خوب در اینجا سوال دیگری پیش می آ ید : چرا سینمای ایران توانایی ساخت فیلم اكشن و ترسناك را ندارد ؟
اكشن ترین فیلم سینمای ایران را در فیلم های دفاع مقدس می بینیم یا بالا ترین صحنه اكشن در فیلم ها و سریال های ما دعوای فیزیكی ۲ نفر ( آنتاگونیست و پروتاگونیست ) و شلیك با یك اصلحه است . و یا ترسناك ترین فیلم های ما شب ۲۹ بود یا خوابگاه دختران . عده ای این نوع ژانر را در شان سینمای ایران نمی بینند و در حال حاضر به خاطر تبدیل شدن سینما به یك بیزنس و تجاری شدن سینما استفاده از این نوع ژانر ها یك اشتباه محسوب می شود و اصولا تهیه كنندگان و كارگردانان برای فروش بیشتر به جای اینكه به فیلم نامه توجه كنند چهره بازیگر را مد نظر قرار میدهند در صورتی كه فروش فیلم های اكشن / ترسناك / و كمدی به آشتی مردم با سینما كمك می كند .
همانطور كه دیدیم مارمولك به یك فروش میلیاردی دست پیدا كرد / دیالوگ های فیم دوئل سر زبان ها افتاده مثلا ( اینجا مقام مسئول كیه ؟ موقام نداره . مسؤل مونوم ) / و یا استقبال از فیلم خوابگاه دختران در حد مطلوب بوده است .
البته تبدیل سینما ایران به یك بیزنس به علت واگذاری این هنر به بخش ( خصوصی ) است . به علت عدم حمایت دولت از سینما تهیه كننده مجبور به تبلیغ محصول یا معرفی شركتی در فیلمش است تا بتواند مقداری از مبلغ تهیه فیلم را از راه این تبلیغات به دست آورد مگر آ نكه تهیه كننده توانایی متحمل شدن حزینه ها را داشته باشد . الآن مدتی است كه چهره بازیگران سینما را بر روی بیلبورد های تبلیغاتی مشاهده می كنیم و اسطوره های سینمایی ایران متاسفانه با بیلبورد های تبلیغاتی معرفی و ساخته می شوند .
در آخر باید گفت در حال حاضر آنقدر كه سینمای ایران نیاز به فیلمهایی با ژانر های جذاب ( اكشن / ترسناك /كمدی ) به درام خانوادگی نیازی ندارد . مدیر یکی از سینماهای شیراز که فیلم های اکشن نشان می دهد معتقد است: “درآمد ما با اینكه بعضی فیلمها برای بار ۱۰ یا ۱۲ اكران شده اند فروش بیشتری نسبت به فیلم های روز سینمای ایران داشتند من جمله فیلم افعی / یاس های وحشی / گروگان و ...“

آرمان بزرگ زاده
منبع : رنگین کمان


همچنین مشاهده کنید