دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

BMW جدید قدیمی ۲۰۰۲


BMW جدید قدیمی ۲۰۰۲
ممکن است سی ساله به نظر آید اما کاملا جدید است. تکنسین های BMW به این نتیجه رسیدند که قطعات یدکی کافی برای ساخت مدل کلاسیک Sixties را همزمان با سالگرد تاسیس این شرکت در اختیار دارند.
Arthur Heimann، مکانیک ارشد BMW در تمامی سالهای خدمت خود تا به حال با چنین پیشنهادی مواجه نشده بود. تقریباً سال گذشته بود که پیشنهاد ساخت اتومبیلی جدید از طرف شرکت به وی داده شد. اما با نگاه به تاریخ تولید این خودرو، متوجه خواهیم شد تکنولوژی این خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارد. از Heimann خواسته شده بود با استفاده از قطعات یدکی نو، سالم و استفاده نشده، اتومبیل کلاسیک Sixties BMW ۲۰۰۲ را از نو بسازد.
این پیشنهاد برای هر تعمیرکار خودروهای کلاسیک بیم آور است. تهیه قطعات و لوازم مناسب، کاری بسیار دشوار است اما تمام کار در زمان مقرر، یعنی تا زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه اتومبیل های قدیمی، Techno Classica که ۶ تا ۹ آپریل در Essen آلمان دایر بود، انجام پذیرفت.
در همین زمان برنامه دیگری هم برای Heimann طرح ریزی شده بود. کلاس کاتچر مدیر پروژه و رئیس قسمت کارگاه BMW Mobile tradition به وی اعلام کرد تمامی مراحل کار نه تنها توسط گروه ناظر شرکت، بلکه توسط تمامی مشتاقان اتومبیل که طالبند تمام مراحل ساخت را بدانند، از نزدیک مشاهده می شود.
به طور قطع BMW خواستار آن بود که این کلاس مکانیک باز سازی Siaties توسط عموم مشاهده شود. بدون شک چنین چیزی بر روی کاغذ مهیج به نظر می آید اما اگر از هر مکانیکی بپرسند، در عمل چنین چیزی غیر ممکن است. چگونه می توان به نقشه ها و طرح های اولیه، خصیصه مواد و اجزاء دست یافت؟ و چه کسی برای اینها زمان می گذارد؟
اما برای BMW پیدا کردن قطعات اورجینال جدید حتی برای مدل های ۷۷ سال قبل هم کار مشکلی نیست.
مرکز BMW Mobile tradition میراث زنده و بی نظیر این کمپانی محسوب می شود. این قسمت در کنار کارخانه در مونیخ قرار دارد و در بر گیرنده مجموعه ای از ۴۰۰ اتومبیل و موتور و یک محوطه مخصوص سرویس ویژه است، این دقیقاً همان قسمتی است که خدمات ویژه BMW در آن انجام می گیرد.
هنگامی که ایده بازسازی ۲۰۰۲ مطرح شد، به مدد تلاشهای این قسمت ۹۰ درصد قطعات به سرعت تهیه و مورد استفاده قرار گرفت. با تشویق ها و هدایت های کاتچر، Heiman با جدیت مشغول ساخت بدنه بیرونی Sixties شد. در می ۲۰۰۵ یک کارگاه شیشه ای در موزه BMW جنب Olympic Tower ساخته شد. این همان جایی بود که خودروها به تدریج سر هم بندی و مونتاژ می شدند. تعداد اندکی از قطعات یدکی که توسط این قسمت تهیه نمی شد از اتومبیلی اهدا کننده تهیه یا به وسیله طرح های اولیه دوباره ساخته می شدند.
بعد از یازده ماه سعی و تلاش و به کارگیری ۴۰۰ قطعه یدکی، ۲۰۰۲ BMW آماده عرضه است. حدود ۲۵۰۰۰۰ بازدید کننده سالیانه موزه BMW، شانس آن را داشتند که از نزدیک مراحل مونتاژ خودرویی را ببینند که در عین حال جدید بودن، قدیمی می نمود.
مشاهده این اتومبیل گوجه ای رنگ، همان Sixties دوران کودکی را با همان رنگ در ذهن تداعی می کند. میزان رنگ و براق کننده هم، همان میزان های قبلی است، به این ترتیب اتومبیل جدید که توسط سیل علاقمندان به اتومبیل احاطه خواهد شد، در ورای چشم منتظر مشتاقانش می درخشد.
قلب تپنده این خودرو موتور ۴ سیلندر و ۲ لیتری است که همانند مدل سال ۱۹۷۳، ۱۳۰ اسب بخار قدرت دارد. این موتور به اتومبیل ۱۰۳۰ کیلو گرمی این امکان را می دهد که در ۹.۴ ثانیه از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بگذرد.
سرعت بالای مدل های قدیمی این اتومبیل یعنی ۱۹۰ کیلومتر در ساعت هنوز از نظر استانداردهای جدید تحسین برانگیز است. قیمت این خودرو در روزهای اوج و شکوفایی ۱۴۴۰۰ مارک آلمان بود و اتومبیل در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۹ لیتر بنزین مصرف می کرد.
حال اتومبیل کامل شده و به نمایش در آمده است. BMW مصمم است که سالگرد خود را در تابستان جشن بگیرد. در سی ام جولای مهمانی و فیلمی در محوطه موزه BMW به نمایش گذاشته خواهد شد. این شانسی خواهد بود تا پیشرفت BMW۲۰۰۲ tii را ببینیم.
Arthur Heimann اظهار می دارد که آماده است تا در رابطه با این خودرو، با مسئولین سوختی به مناظره بنشیند.
ترکیبی از غذا و نوشیدنی و موزیک هم خبر از غروبی سر گرم کننده می دهد. فیلمها مدل های امسال BMW را به نمایش می گذارند. BMW ۳ Series و BMW GS هم پایان بخش برنامه خواهند بود.
نویسنده : ماهنامه خودرو یاب - شماره ۱ - آرتور یوسفی
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید