چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
تاریخچه پونتیاک
هنگامی كه چند عقاب آتشین با هم در خیابان ظاهر می شوند زمین شروع به لرزیدن می كند و عقاب ها در رده بندی جانوری از راسته Falconifolmes هستند ولی این عقاب ها از راسته ای متفاوت به نام پونتیاك بودند. این پرندگان هنگامی كه در سطح خیابانهای شهر به پرواز در آمدند با غرش مهیب خود لرزه بر اندام رهگذران انداختند.(It goes with out saying)
پونتیاك در سال ۱۹۶۷ بعد از موفقیت فورد و شورولت در عرضه مدل های اسپرت دوست داشتنی ( موستانگ و كامارو ) به ساخت یك مدل جدید به نام « فایربرد» Firebird ( پرنده آتشین ) دست زد. پرنده آتشین از دو نوع موتور ۶ و ۸ سیلندر استفاده می كرد. از شاسی و بسیاری از قطعات كامارو بهره می برد. این مدل تا سال ۱۹۶۹ روی خط تولید بود ، اما در سال ۱۹۷۰ كه نسل دوم این مدل به بازار آمد با خود موجی از هیجان را در بین عاشقان سرعت به ارمغان آورد.
بر خلاف نسل اول كه دارای ۴ چراغ در جلو بود ، این نسل دو چراغ داشت.
در طراحی ابتدایی ، این اتومبیل فاقد سپر و دو ورودی هوا در جلوی اتومبیل حالتی خشن به آن بخشیده بود. این خودرو در چندین نوع مختلف قابل سفارش بود كه در ساده ترین حالت یك موتور ۶ سیلندر خطی ۲۵۰ اینچ مكعبی و ۱۵۵ اسب بخار قدرت داشت ، بر روی آن نصب می گردید. این موتور ساخت شورولت بود ، اما بیشتر خریداران ترجیح می دادند لذت رانندگی را با موتورهای ۸ سیلندر قوی تر تجربه كنند. از این سری Firebird Espirit در رده ساده ترین این مجموعه بود و از موتور V۸/۳۵۰ با قدرت ۲۵۵ اسب بخار بهره مند بود.
اگر خریدار پول بیشتری هزینه می كرد می توانست مدل Formula Firebird كه از یك موتور V۸/۴۰۰ با قدرت ۳۳۵ اسب بخار استفاده می كرد را انتخاب كند ، طبیعی بود كه خریدار این مدل بخواهد اتومبیل او در ظاهر نیز تفاوت هایی با مدل های ارزان تر داشته باشد. به همین دلیل پونتیاك در روی در موتور ( كاپوت ) آن دو ورودی هوای باریك را تبیه كرد كه زیبایی اش را دو چندان می نمود. در بالای لیست انتخاب های خریداران نام یك مدل استثنائی هم به چشم می خورد و آن Trans AM Firebird بود كه خود دارای قابلیت سفارش چندین موتور از انواع V۸/۴۰۰ را داشت.
این موتورها كه قدرت هایی به میزان ۳۴۵ ، ۳۷۰ و ۵۰۰ اسب بخار داشتند ، عطش سرعت طرفداران را به خوبی فرو می نشاندند.
در سال ۱۹۷۱ این مدل ها با تغییرات اندكی به بازار عرضه شدند . از جمله تغییرات آنها می توان به كاربرد صندلی هایی جدید در این مدل ها اشاره كرد.
در این سال یك انتخاب جدید هم به لیست انتخاب ها اضافه گردید كه یك موتور V۸/۴۰۰ با قدرت ۳۰۰ اسب بخار را شامل می شد.
دو موتور V۸/۴۴۵ به قدرت های ۳۲۵ ، ۳۳۵ اسب بخار هم در اختیار قرار گرفتند كه البته مخصوص مدل Trans AM Firebird بودند. این مدل همانند سال گذشته از دو ورودی هوا روی گلگیرهای بغل و یك برجستگی بزرگ در بالای كاپوت بهره می برد.
سال ۱۹۷۲ بدترین سال برای Firebird بود ، به طوری كه اعتصاب كاركنان جنرال موتورز كه مدت ۱۷۴ روز به طول انجامید ، تولید آن را كاهش داد. در این سال رینگ های كاملا جدید كه از اشكال شش گوش شبیه لانه زنبور تشكیل شده بود به بازار آمد.
در سال ۱۹۷۳ مدل های مختلف اتومبیل های آمریكایی شروع به كوچك شدن نمودند و دلیل آن هم بالا رفتن قیمت نفت بود. در این سال پونتیاك تغییرات مختصری در قسمت جلویی این مدلها ایجاد كرد ولی موتورها نسبت به سال های قبل ضعیف تر شدند. در سال های تاریك دهه ۷۰ در حالی كه اتومبیل های آمریكایی به سوی ژاپنی شدن به پیش می رفتند پونتیاك یك مدل افسانه ای به نام SD-۴۵۵ بر روی Firebird به بازار ارائه كرد.
این اتومبیل كه در حقیقت یك خودروی مسابقه ای مناسب برای استفاده در خیابان بود ، به وسیله دست ساخته می شد. كارخانه ، قدرت آن را ۳۱۰ اسب بخار اعلام نمود كه البته در عمل میزان نیروی تولیدی بالاتر از این میزان بود.
پونتیاك با این مدل به تنها سازنده اتومبیل های اسپرت اصیل آمریكایی تبدیل شد. زیرا تمام رقبا مدل های كوچك تری را معرفی كرده بودند.
تنها ۲۵۲ دستگاه مدل transam و ۴۳ دستگاه مدل formula به موتور SD-۴۵۵ مجهز گردید.
منبع : carx1
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس دولت شورای نگهبان دولت سیزدهم قوه قضائیه رئیس جمهور حسن روحانی رهبر انقلاب مجلس یازدهم حجاب
مشهد سیل قوه قضاییه تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری
مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی دلار مسکن سایپا بورس یارانه
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران فردوسی زنان سریال شاهنامه تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس مهران مدیری
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس چین ترکیه نوار غزه اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال لیگ برتر ایران جواد نکونام فولاد خوزستان مهدی طارمی فولاد بازی
هوش مصنوعی عیسی زارع پور گوگل ناسا ایرانسل تبلیغات تلفن همراه موبایل دوربین اپل فیبر نوری
وزارت بهداشت خواب دیابت سرطان زوال عقل سرماخوردگی کاهش وزن تجهیزات پزشکی واکسن بارداری