سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

اتومبیل های ۰۰۷


اتومبیل های ۰۰۷
مطمئناً کسانی که تخصصی در مورد خودروها دارند یا خواننده مجله های خودرویی می باشند نام ستارگان دنیای اتومبیل را مثل Ferrari ـ Lamborghini ـ Porsche ـ Cadillac و ... را شنیده اند، آنها را می شناسند یا حتی صاحب یکی از این خودروها بوده اند. دنیای فیلم و سینما گستره ایست بسیار وسیع، حتی وسیع تر از دنیای اتومبیل یا ورزش فوتبال که در طی چندین دهه قهرمانان نامی ای را در خود پرورانده است و مخاطبان خود را با انواع و اقسام فیلم ها و جلوه های ویژه و غیره مورد تاثیر قرار داده است.
Iam Fleming نام نویسنده معروف انگلیسی ای می باشد که سری داستان های ۰۰۷ را بر روی کاغذ آورد. در داستان های او ۰۰۷ نام ماموری بین المللی از سرویس مخفی بریتانیا می باشد که با نام James Bond نیز شناخته می شود.
Iam Fleming نوشتن سری داستان های Bond را از سال ۱۹۵۲ شروع کرده و در سال بعد اولین داستان از این سری با نام Casion Royale را منتشر کرد که این داستان هم اکنون بیست و یکمین فیلم از سری فیلم های ۰۰۷ می باشد که در آخر سال ۲۰۰۶ به پرده سینما ها خواهد آمد.
هم اکنون قصد بر آن است که طی یک سری مقاله، نگاهی داشته باشیم به اتومبیل های استفاده شده در سری فیلم های ۰۰۷.
اولین فیلم در سال ۱۹۶۲ با نام Dr.No ساخته شد که آغاز گر مشهور ترین و بزرگترین سری فیلم های داستانی ساخته شده در دنیا بود.
Dr.No ششمین داستان از سری داستان های James Bond نوشته Ian Fleming می باشد.
در این فیلم می توان به دو اتومبیل Chevrolet Bel Air با سقف تاشو و Sunbeam Alpine Roadster اشاره کرد.
می توانید از جزئیات اتومبیل های بکار رفته در این سری فیلم ها در سری مقاله هایی با نام "اتومبیل های ۰۰۷" که هر چهار شنبه در سایت قرار می گیرند مطلع شوید.
اولین فیلم سینمایی از سری فیلم های JamesBond در سال ۱۹۶۲ با نام Dr.No به روی پرده سینما ها رفت.
در این فیلم از دو اتومبیل در سکانس های فراوانی استفاده شد. یکی Bel Air Chevrolet و خودروی دیگر Alpine متعلق به کمپانی Sunbean می باشد.
● Bel Air Chevrolet :
این اتومبیل از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۵ در ایلات متحده تولید شد که در زمان خود به فروش و محبوبیت خوبی در آن کشور و کشورهایی که این اتومبیل به آنها وارد شد ( از جمله ایران ) به دست آورد. البته یک سری اتومبیل به نام Deluxe متعلق به کمپانی Chevrolet نیز به بازار آمد که از پلتفرم Bel Air استفاده کرده بود. Bel Air همچنین تا سال ۱۹۸۱ درکشور کانادا بر روی خط تولید باقی ماند.
در سال ۱۹۵۳ Bel Air دارای دو زیر مجموعه با مدل های ۱۵۰ و ۲۱۰ بود تا اینکه در سال ۱۹۵۵ مجهز به پیشرانه V۸ گریدد .
در سال ۱۹۵۵ Bel Air به عنوان یکی از بهترین اتوبمیل های Chevrolet و عامه پسند انتخاب گردید و دلیل آن نیز تفاوتی بود که این اتومبیل با اتومبیل هایی مثل Ford و Plymouth داشت. طراحی این خودرو بسیار زیباتر، دقیق تر و در آن دوره به روزتر از تولیدات کمپانی های دیگر بود.
Bel Air مدل های سال های ۵۵ و ۵۶ و مخصوصاً ۵۷ به عنوان یکی از برجسته ترین و محبوب ترین اتومبیل های موجود در آمریکا در تاریخ شناخته شده اند. جادار، زیبا، مصرف بنزین کم و بسیاری مشخصه های دیگر این اتومبیل را تبدیل به یک اتومبیل موفق کرد.
از سال ۱۹۵۵ تا ۵۷ مدل Nomad کارخانه Chevrolet همراه با Bel Air بر روی خط تولید رفت. خودروی Nomad در ۱۹۵۴، یعنی اولین سال تولیدش به عنوان یک خودروی مفهومی با طراحی ای بر پایه Corvette معرفی شد و کمپانی بعدها دو خودروی مفهومی از نوماد را به نمایش گذاشت ( آخرین Nomad مفهومی در سال ۱۹۹۹ به نمایش درآمد.)
در ۱۹۵۸ کمپانی Chevrolet دوباره اقدام به تغییر نوع طراحی اتوبمیل هایش به مدل هایی با جثه بزرگتر، عریض تر و سنگین تر نسبت به مدل های سال های قبل کرد.
Bel Air در این زمان به عنوان یک مدل موفق در بازار باقی ماند، ولی دو زیر مجموعه از آن به بازار آمد : یکی با نام Biscayne ( که در اذعان عمومی با نام ۲۱۰ مشهورشد ) و Deleray ( که با نام ۱۵۰ مشهور شد ). تولیدات این سال کمپانی Chevrolet بهتر از بقیه زیر مجموعه های کمپانی GM بود. یکی از علت های آن نیز به کارگیری کروم در طراحی های Bel Air بود.
در سال ۱۹۵۸ گروه Bel Air اقدام به طراحی یک اتومبیل به نام Impala در دو نوع Coupe و Convertible کرد. Impala نیز همانند بقیه محصولات Chevrolet از خطی مشی اصلی کمپانی در طراحی پیروی کرد، ولی همچنین دارای تفاوتهایی نیز مثل خط سقف متفاوت، شیشه های جلو و عقب با زاویه خم و چراغ های عقب ۳ تایی بود.
در سال ۲۰۰۲ یک Bel Air با سقف تا شو طراحی شده و به عنوان یک اتومبیل مفهومی درنمایشگاه اتومبیل آمریکای شمالی به نمایش در آمد که بسیاری از مشخصه های اجداد خود را در خود حفظ کرده بود. ولی کمپانی GM هیچ گونه علاقه به تولید این اتومبیل نشان نداد!
Ian Fleming در سال ۱۹۵۷ یکی دیگر از نسخه های ۰۰۷ را با نام "از روسیه با عشق" به مرحله چاپ رسانید. در سال ۱۹۶۳ نیز Trance Young کارگردان قسمت اول سری فیلم های ۰۰۷ ،اقدام به ساخت دومین قسمت آن مجموعه کرد.
از روسیه با عشق از نظر بسیاری از طرفداران ۰۰۷ بهترین نسخه تولید شده از این سری فیلم می باشد. در این فیلم James Bond همراه با اتومبیل Bentley دیده می شود. این اتومبیل با نام کامل Bentley Mark IV متعلق به سال ۱۹۳۶ می باشد که ۴۲۵۷ سی سی حجم موتور آن بازدهی نسبتا خوبی را برای این اتومبیل به ارمغان آورد. قدرت این پیشرانه بوسیله جعبه دنده ۴ سرعته به چرخ ها منتقل می شود.
حجم موتور این مدل ۵۸۸ سی سی بیشتر از مدل قبل است که همین، شتاب بیشتری به اتومبیل در دنده چهار اعمال می کند. ولی در مدل قبل با ۳۶۶۹ سی سی جحم دارای شتاب خوبی در دنده سه می باشد. شتاب این اتومبیل از ۰ تا ۵۰ مایل حدود ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۹۵ مایل بر ساعت می باشد.
ولی این اتومبیل همچنین در سالی به تولید رسید که کمپانی Bentley اقدام به استفاده از یک سری قطعات جدیدی برای اتومبیل هایش کرد. از جمله : پمپ سوخت SU ، قطعات الکترونیک Lucas ، کاربراتور Stromberg، کلاچ Borg & Beck و قطعات دیگر.
از سال ۱۹۳۱ پیشرانه های Bently توسط Rolls Royse تولید شد. یکی از اولین اتومبیل های Bently طراحی شده پس از ادغام این دو کمپانی مدل ۳-۱.۲ لیتری بود که در سال ۱۹۳۳ طراحی شد و شباهت زیادی به Rolls Royseمدل ۲۵/۲۳ داشت .
در سال ۱۹۳۳ Bentley توسط Rolls Royse خریداری شده و Rolls Royse شروع به تولید اتومبیل Bentley با سبک و سیاق خود کرد.
بعضی ازمشخصات دیگر ای اتومبیل به شرح زیر می باشد:
▪ محل قرار گیری پیشرانه: جلو
▪ محل قرار گیری دیرانسیل: عقب
▪ جنس بدنه: آلومینیوم
▪ وزن: ۲۴۵۰ پوند
▪ شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۴.۲۵ ثانیه
▪ تعداد سیلندر: ۶
▪ تنفس: طبیعی
▪ تعداد سوپاپ: ۱۲ ( ۲ سوپاپ برای هر سیلندر )
Ian Fleming نویسنده سری داستان های مامور مخفی ۰۰۷ ( جیمز باند ) در سال ۱۹۵۸ هفتمین کتاب خود را با نام Finger Gold ( انگشت طلایی ) به روی کاغذ آورده و این کتاب در سال بعد، یعنی ۱۹۵۹ به چاپ رسید.
Guy Hamilton نام کارگردانی است که در سال ۱۹۴۶ سومین قسمت از سری فیلم های جیمز باند را با همین نام ( Gold Finger ) با بازیگری Sean Connery کارگردانی کرد.
در این فیلم از اتومبیل زیادی در صحنه های مختلف استفاده شده که مهمترین آنها را معرفی می کنیم.
● Aston Martin DB۵:
این اتومبیل محصول سال ۱۹۶۳ می باشد که مدل بهینه سازی شده DB۴ می باشد. ۵DB رایج ترین و معروف ترین اتومبیل به کار رفته در سری فیلم های ۰۰۷ می باشد. این اتومبیل به جز این فیلم در Thunder ball ، Golden eye ، Tomorrow never Dies و قسمت آخر این فیلم که امسال بر روی پرده خواهد رفت یعنی Casino Royale به کار رفته است.
فرق عمده این مدل با DB۴ پیشرانه آن است که از L ۳.۷ در مدل قبلی به L ۴.۰ ارتقاء یافته و همچنین یک جعبه دنده ۵ سرعته نیز در این اتومبیل دیده می شود. پیشرانه استاندارد این اتومبیل دارای سه کاربراتور SU به کار رفته که قدرت موتور را به ۲۸۲ اسب بخار ( ۲۱۰ kw ) و سرعتش را به ۱۴۸ مایل رسانده است.
همانطور که اشاره شد DB۵ رایج ترین اتومبیل به کار رفته در فیلم های جیمز باند می باشد. ولی در کتاب Fleming از مدل دیگری از کمپانی آستون استفاده شده است، یک DB Mark III در فیلم مدل اولیه و تستی DB۵ آستون بوده و یک دستگاه دیگر از آن هم در صحنه ها به جای اتومبیل اصلی در بدلکاری ها مورد استفاده شده است.
این اتومبیل مثل تمامی آستون های استفاده شده در فیلم های جیمز باند دارای یک سری تجهیزات مخصوص و اضافه بوده که در درگیری های اتومبیل از آنها استفاده می شد.
در زیر قسمتی از این تجهیزات معرفی شده اند.
▪ مسلسل Browning کالیبر ۳۰ در پشت راهنما های جلو
▪ تیغ های مخفی شده در رینگ های آن
▪ شیشه عقب ضد گلوله
▪ رادیو مجهز به تلفن
▪ رادار مخصوص
▪ صندلی هایی دارای دکمه پرتاب !
▪ روغن پاش مخصوص برای لغزنده شدن جاده که در پشت چراغ های عقب مخفی شده است
و چندین وسیله مخصوص دیگر
● مشخصات فنی DB۵ Aston Martin :
▪ وزن: ۱۵۶۵ کیلوگرم ( ۳۴۵۰ پوند )
▪ پیشرانه : L ۴.۰ ( ۳۹۹۵ cc ـ ۲۴۳ اینچ مکعب ) ۶ سیلندر خطی
▪ قدرت: ۲۸۲ اسب بخار ( ۲۱۰ kw ) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
▪ گشتاور: ۳۹۰ نیوتن متر ( ۲۸۸ پوند ـ فوت ) در ۳۸۵۰ دور موتور
▪ حداکثر سرعت: ۲۳۰ کیلومتر ( ۱۴۳ مایل )
▪ شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۸.۱ ثانیه
● Lincoln Continental ۱۹۶۴
در این سال کمپانی لینکلن با ارائه کنتینانتال جدید عیوب مدل های پیشین را رفع کرد. درباره مدل های سال های قبل می توان از شکایات خریداران آن از سیستم تهویه، فضای پای سرنشینان، فضای شانه های سرنشینان و فضای کم در صندوق عقب اسم برد.
کنیننتال ۱۹۶۴ بر پایه طراحی مدل سال ۱۹۶۱ ساخته شده، فقط با این فرق که اشکالات مدل ۱۹۶۱ در این مدل رفع شده است. در این مدل طول اتومبیل ۳ اینچ افزایش یافته و شیشه های کناری یک تکه شده اند.
مدل ۱۶۴ در ۱۸ رنگ مختلف و با پیشرانه V۸ مدل سال قبل یعنی ۴۳۰ اینچ مکعب حجم و ۳۲۰ اسب بخار قدرت ارائه گردید. وزن این اتومبیل ۵۰۵۵ پوند بوده و اگر سقف تاشو برداشته شود وزن آن به ۵۳۹۳ پوند کاهش می یابد.
در سال ۶۴ تعداد ۳۲۹۶۹ دستگاه از سدان چهار درب و ۳۳۲۸ دستگاه از مدل کانورتیبل ( همراه با سقف تاشو ) به فروش رفت. این دو تنها مدل های ساخته شده در آن سال می باشند. قیمت مدل کانورتیبل ۶۹۳۸ دلار و سدان ۶۲۹۲ دلار می بود.
در واقع ۱۹۶۴ سال طلایی فروش لینکلن از سال ۱۹۵۷ می بود. ولی کادیلاک در همین سال رکوردی بسیار بالا تر از لینکلن به جا گذاشت. ۱۶۵۹۰۰ دستگاه از کادیلاک در این سال به فروش رفت. البته با این فرق که قیمت پایه کادیلاک ۵۲۳۶ دلار بود.
● Ford Thunder bird
"Thunder bird" چهارمین اتومبیل استفاده شده در Gold Finger می باشد.
در طراحی این اتومبیل در سال ۱۹۶۴ سعی شده ظاهر اسپرتی بیشتری به اتومبیل داده شود تا از حالت چهار گوش سال های پیشین خارج شود.
پیشرانه ۳۹۰ اینچ مکعبی این اتومبیل با ۳۱۵ اسب بخار قدرت به ۱۱ ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت را نیاز دارد. سیستم تعلیق نرم و حالت پذیر این اتومبیل حس رانندگی لذت بخشی را به راننده آن مستقل می سازد. در سال های اخیر طی چندین تست، اعلام شد که بیوک Riviera و پونتیاک Grand Prix اتومبیل های مناسب تری برای جاده می باشند، ولی با این حال Thunder bird در صدر جدول فروش در رده خود باقی مانده است. Thundr bird های سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶ در دو مدل کوپه با سقف فلزی و ۲ درب با سقف تاشو و همچنین همراه با دو پیشرانه ۶.۴ لیتری و ۷ لیتری به بازار ارائه شدند. چندین مشخصه که برای نصب بر روی تاندر بیرد در نظر گرفته شده بود تا سال ۱۹۶۵ به تعویق افتاد. در این سال این اتومبیل مجهز به ترمزهای دیسکی در جلو به عنوان یک قطعه استاندارد شد. چراغ های آن نیز به صورت افقی طراحی شد تا هم از عقب و هم از کنار قابل رویت باشند.
● Ford Mustang ۱۹۶۵
از زمان شروع به تولید فورد موستانگ از سال ۱۹۶۴ لیست بلند بالایی از امکانات و وسایل قابل سفارش برای این خودرو موجود بوده که این لیست باعث رضایت مشتریان آن با توجه به وجود سلیقه ها و بودجه های مختلف شده است.
این لیست شامل چندین سیستم انتقال نیرو بود که خریدار می توانست یک جعبه دنده ۳ سرعته یا ۴ سرعته دستی به قیمت ۱۱۵.۰۰۰ و یا ۱۸۸.۰۰۰ دلار به همراه پیشرانه ۶ یا ۸ سیلندر انتخاب کند.
همچنین یک جعبه دنده ۳ سرعته Cruise-O-Matic (دارای مبدل گشتاور) نیز قابل سفارش بود.
پیشرانه استاندارد ۶ سیلندر قابلیت جایگزینی با یک پیشرانه ۱۶۴ اسب بخاری ( ۱۲۲kw ) با ۲۶۰ اینچ مکعب حجم موتور و یا یک پیشرانه V۸ ۲۱۰ اسبی ( ۱۵۷ kw ) ۲۸۹ اینچی را دارد. موستانگ همراه با پیشرانه V۸ خود و جعبه دنده دستی قادر به شتاب گیری از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر ۸.۹ ثانیه می باشد.
در ۲ سال اول تولید موستانگ تعداد ۱.۵ میلیون دستگاه از این خودرو در ۳ کارخانه در کالیفرنیا، میشیگان و نیو ـ جرسی به تولید رسیدند.
منبع : carx1