چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا

دوج وایپر SRT-۱۰ در برابر شورلت کوروت Z۰۶


دوج وایپر SRT-۱۰ در برابر شورلت کوروت Z۰۶
در حقیقت آنها تنها خودروهای عضلانی دو نفره تولید انبوه در آمریكا هستند. آنها بوجود آمده اند تا بغرند، تایر ازبین ببرند، با سرعت حركت كنند، در موردشان صحبت شود و با حركت پرچم پرواز كنند. اگر شما اخبار اینگونه خودروها را دنبال می كنید باید بدانید كه وایپر كاملاً تغییر كرده برای سال ۲۰۰۳با تغییر در ظاهر خودرو، بهینه سازی داخل خودرو، با سقف كروك (قابل پیش بینی) و موتور ۷۱۵ كه قابلیت تولید ۵۰۰ اسب بخار را دارا می باشد. Z۰۶ برای سال ۲۰۰۲ قدرتش به ۴۰۵ اسب بخار رسیده، شاسی كاملاً جدید و پیچیده و موتوری كه می توان گفت از بهترین تولیدات شورلت می باشد.
این قسمت در مورد بیشترین حجم بار، كمترین مصرف سوخت یا اینكه كدام خودرو بهترین نگهدارنده لیوان را دارا می باشد نیست . بجای آنگونه آزمایشات ما این دو خودرو را در برابر هم قراردادیم در جاهای مختلف كه عبارتند از: در پیست های مسابقات، جاده های خارج شهر و جاده های مارپیچ كوهستانی. پس حال شما می توانید نتیجه آزمایشات مارال بر روی پادشاهان خودروهای عضلانی آمریكایی مطالعه نمایید.
● از دیدگاه : كوروت
وایپر جدید یك خودروی رداستر است، Z۰۶ یك خودروی هاردتاپ كوپه. با این حال در طی آزمایشات مختلف و مأموریتهای خاص این دو خودرو خیلی شبیه به هم ظاهر شدند. بدنه های قوس دار پلاستیكیشان، حالت بدنه خاص (كاپوت حلوی بلند و كابین كوچك) كابین دو نفره ، دهانه های بزرگ ورودی هوا بر روی بدنه و لاستیكهای چاق و بزرگ همه حكایت از یك جور شباهت عجیب دارد. ولی از نظر رانندگی، كیفیت ، راحتی كابین و طراحی با كمال تعجب فراوان كاملاً متفاوت هستند.
سئوالی دراین نیست كه Z۰۶ دوستانه تر است و این واقعیت در فرمان گیری، قدرت مانور و سواری آن كاملاً مشهود می باشد. در سرعتهای بالای اتوبان، مانند لیزر در وسط خط بزرگراه حركت می كند و منحرف نمی شود و رانندگی با آن آنقدر راحت است كه شما حتی اگر با یك دست آن را برانید احساس مشكل یا خطر نخواهید كرد. با كمی دامنه چرخش كمتر، قدرت فرمان پذیری بیشتر و كمك بیشتر از طرف سیستم تعلیق، شورلت احساس بسیار آرامتری نسبت به دوج دارد. البته خصوصیات اصلی بیشتر شورلت دلیل بر این نمی شود كه خودرویی ساده باشد چون این خودرو از دقت فرمان زیاد و چسبندگی بالایی بر روی جاده بهره مند است. در پیچهای تند اگر شما كتنرل خودرو را از دست بدهید سریعاً سیستم الكترونیكی كنترل تعادل خودرو به كمك شما می آید كه برای خودرویی با این قدرت بسیار لازم است. سیستم تعلیق این خودرو از نوع حرفه ای Z-۵۱ می باشد كه كمی خشك است ولی به هیچ عنوان آزار دهنده نمی باشد و به خوبی و با دقت زیاد بر آمدگی های جاده را جذب می كند.
از طرف دیگر وایپر از نظر سواری و قدرت مانور بسیار جذاب می باشد. سواری با SRT-۱۰ خشك و گاهی با سر و صدا توأم می باشد بیشتر توجه شما را به جا خالی دادن بر روی دست اندازهای جاده جلب می كند. در حالی كه مدل قبلی (RT/۱۰) هندلینگ خشنی داشت و باعث می شد كه حتی رانندگان خوب احمق یا بی تجربه جلوه نمایند، مدل حدید بنظر بخشنده تر می آید. جعبه فرمان این خودرو مانند ماشینهای مسابقه ای نیز می باشد و كوچكترین اشاره به آن به تغییر مسیرهای بزرگ ترجمه می شوند. در جمع بندی كلی در مورد وایپر اگر شما عاشق آن شوید و بخواهید آن را توصیف كنید قطعاً خواهید گفت كه آن بیش از حد عكس العمل نشان می دهد ولی خودروی اسپرت به آن میزان احتیاج دارد .
قدرت موتور و بازده آن از عمده ترین مباحث این تست ما است. با اینكه وایپر ۹۵ اسب بخار، در سیلندر و حجم موتور بیشتری نسبت به كوروت دارد با زحمت می تواند ۲۵۰ پوند اضافه وزن خود را بپوشاند و در آزمایش شتاب این دو خودرو بسیار نزدیك به هم بودند. (كوروت موتور ۵.۷ L V-۸ دارد و وایپر ۸.۳L V-۱۰ )
كوروت موتوری با دور بالا و قدرت بازدهی بالا را دارا می باشد. در حالی كه دور این موتور بالا می ورد شما می توانید قدرت آن را احساس نمایید و مانند این می ماند كه قدرت به شدت از چهار لوله اگزوز تیتانیومی آن خارج می شود كه هیچ راننده ای نمی تواند جلوی خودش را بگیرد تا پدال گاز را فشار ندهد یا دنده معكوس ندهد تا صدای غرش آن را نشنود. ولی بر خلاف تمامی موتورهای قدرتی آمریكایی این موتور در حالت خلاص صدای زیادی ندارد. در دورهای مشابه، وایپر نیزاز اگزوزهای كناری اش می غرد ولی با این تفاوت كه شما لرزش را بر روی كاپوت ، فرمان و دسته دنده چرمیش احساس می كنید درست مانند موتور سیكلتهای هارلی دیویدسون در آزمایشی كه در جاده های كوهستانی انجام دادیم، هر دو خودرو از قدرت كافی برخوردار بودند ولی رانندگی با كوروت كمی مشكل تر بود زیرا كوروت دوست داشت دنده هایش را در موقعیتهای مختلف به موقع عوض كیند و دائم باید بین دنده های دو ، سه و چهار بازی می كردید. ولی وایپر قدرت تطبیق بیشتری داشت و كنترلش راحتتر بنظر می رسید.
با اینكه صفحه كیلومتر شمار و دور سنج وایپر سفید و بسیار زیباست، قدرت پدالهایش قابل تنظیم است و صندلیهای باكتش از قدرت نگهدارنده خوبی برخوردارند ولی در كل راحتی در كابین وایپر یك فاكتور برای طراحان آن نبوده. وایپر خیلی سرو صدا دارد(سیستم صوتی را فراموش كنید)، درونش خیلی گرم است( حتی با كولر روشن) و به اندازه كافی جا برای آرنجهایتان ندارید و كمی تنگ است. در عوض داخل كوروت بسیار ساكت، كابین خنك (حتی وقتی موتور ماشین گرم است) و برای دو نفر كاملاً جا دار می باشد. تنها شكایتی كه از كوروت خواهید كرد لوازم پلاستیكیی هستند كه در آن بكار رفته اند و بنظر می آید از مواد اولیه نا مرغوبی باشد. اما باید در جواب گفت كه لااقل دستتان را میله دنده و دستگیره های داخلی درب مانند وایپر نخواهد سوزاند.
● از دیدگاه : وایپر
شما ممكن است احساس خنكی و راحتی در كوروت كنید ولی وایپر فویترین خودروی اسپرتی است كه می توانید با كمتر از ۱۰۰.۰۰۰ دلار خریداری نمایید و هنوز هم می توانید با بیشتر خوردوهای اسپرتی كه زیر ۲۰۰.۰۰۰ دلار قیمت دارند رقابت نمایید. با هر تعویض دنده می توانید تستوسترونهای خروجی از اگزوزهای بغل و حركت جانبی پشت خودرو را احساس نمایید و خداحافظی كنید با تقریباً هرچیز كه در آینده خودرو می بینید. درون آن می توانید از آفتاب و بادی كه در موهای شما می وزد لذت برید. البته حقیقتاً Z۰۶ هم یك ماشین اسپرت عضلانی وقتی یك خودرو مسافرتی بهتر از وایپر است و جالب این است كه ما دو خودرو را تست كرده ایم كه كاملاً شبیه و در كمال تعجب بسیار متفاوت نیز هستند.
در حالت خلاص مانند یك ساعت رولكس كار می كند، در حالی كه خودرو را دیوانه وار می كشد و صدای بسیار زیبایی نیز دارد. دیواره نازك تیتانیومی سیستم اگزوز آن خصوصاً صدای لرزش بسیار زیبایی دارد. ولی موتور وایپر آخر موتورهای حجیم است، گشتاوری بالا مانند ناوهای جنگی. در آزمایش ۹۶-۰ كیلومتر نیز نیم ثانیه از كوروت سریعتر میباشد كه در مسابقات DRAG كاملاً مخصوص است. ما از هر دو سیستم گیربكس این خودروها راضی هستیم. هر دو احساس یك گیربكس اصلی را كه به دنده های فلزی واقعی وصل هستند را دارا می باشند نه مانند سیستم های جدسد نیمه و تمام اتوماتیك با كنترل از طریق انگشتان یا دست. ما هنوز بر این باور هستیم و به این طریق خوشحال می شویم كه هم دست و هم پایمان برای تند رفتن درگیر باشند.
هردو این خودروها از نظر ترمز كاملاً ایده آل می باشند. هر دو از قدرت ترمز خوب, احساس پدال خوب و قابل پیش بینی بودن در زمان ترمزهای شدید بهره مند می باشند.
از نظر قدرت مانور وایپر بسیار خشن تر و رك تر است. پیچیدگی در سیستم تعلیق كوروت بیشتر است و بیشتر بر روی قطعات الكترونیكی تكیه می كند تا شما را امن نگاه دارد. در حالی كه SRT-۱۰ به شما شرایط جاده را بیشتر انتقال میدهد و باعث می شود بیشتر خودرو را كنترل نمایید. بر روی جاده های ناهموار كوروت به خوبی صدا و بر آمدگیها را جذب می كند ولی وایپر شما را بخاطر اینكه چرا در درجه اول آنقدر احمق هستند كه با آن در جاده های ناهموار رانندگی می كنید تنبیه می كند، اما سپس پاداش به شما می دهد كه راننده لایقی هستید.
● نتیجه گیری:
این امكان وجود دارد كه كسانی كه دنبال SRT-۱۰ می باشند توجهی به كوروت نكنند، با اینكه رقیب خوبی است. و كسانی كه به كوروت وفا دارند نگاه دومی به وایپر نكنند، با اینكه خودروی سریعی است. پس برای خریداران واقعی انتخابشان ممكن است فقط بستگی به وفا داریشان نسبت به سازنده آن خودرو داشته باشد.
هر دو خودرو معایب و مزایای مخصوص به خود را دارا می باشند. وایپر پهن تر است، سریعتر است، نادر تر و همینطور خیلی هم گرانتر می باشد. اگر پرداخت رقمی حدود ۳۰۰۰۰ دلار بیشتر برای شما آنچنان مهم نیست می توانید یكی از ۲۰۰۰ وایپری را كه در سال ۲۰۰۳ دوج تولید می كند صاحب شوید ولی اگر مهم است آن وقت می توانید یكی از ۱۰۰۰۰ كوروت Z۰۶ را كه در سال ۲۰۰۳ تولید خواهد شد صاحب شوید. وایپر كودك وحشی تر است ، خودروی بهتری است از هر لحاظ نسبت به نسل قبلی اش. اگر شما قضاوتتان در مورد خودروها شتاب ۱۰۰-۰ آنها می باشد، صد در صد وایپر برنده می باشد.
با تمام این احوال، Z۰۶ نیز در یك خط مستقیم جداً سریع می باشد و قابلیت مانور و ترمز هم پای دوج بزرگ بد را دارا می باشد. كوروت از نظر استفاده روزانه بسیار راحتتر است، وایپر بیشتر یك اسباب بازی آخر هفته می باشد در حالی كه كوروت خودرویی است كه هر روز برای شما میدود و اتفاقاً ۴۰۵ اسب بخار نیز قدرت دارد. بگذارید فراموش نكنید كه حدود ۳۰۰۰۰ دلار نیز ارزانتر می باشد. پس چگونه و با چه فاصله ای می توان آن را بازنده خطاب كرد؟
● كوروت Z۰۶ :
▪ مزایا : - مراحل قدرت هیولا وار قدرت مانور عالی راحتی داخل كابین
▪ معایب: - طراحی بدنه قدیمی قطعات پلاستیكی ضعیف و ارزان در داخل كابین شنیدن صدای جاده از طریق قسمتهای باز كاپوت
● وایپر SRT-۱۰:
▪ مزایا: - حتی قدرت هیولاوار بیشتر قدرت مانور حرفه ای تك بودن یا نادرتر بودن
▪ معایب: - ورود حرارت بیش از حد به كابین رانندگی عصبی بر روی سطوح خشن سواری خشك و ناراحت .
منبع : خودرو وب