یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

رقابت ۶ سیلندرها : نیسان ماکسیما SE ۳.۵ دربرابر آئودی A۴ ۳.۰ کواترو


رقابت ۶ سیلندرها : نیسان ماکسیما SE ۳.۵ دربرابر آئودی A۴ ۳.۰ کواترو
امروزه خودروهای سدان اسپرت تحول بزرگی کرده اند. قابلیت بسیار بالا و سیستمهای الکترونیکی بسیار پیشرفته از پایه های این نوع خودرو شده است. مدل جدید ۲۰۰۴ نیسان ماکسیما چیزی جز این نیست. یک همچنین خودروای پیشبینی هم نمی شد.
نیسان ماکسیما به مدت ۲۰ سال از که جزو پرفروشترین خودروهای ایالات متحده می باشد و بنظر می رسد که نیسان نباید کاری کند که این آبرو را خدشه دار کند، ولی مدل ۲۰۰۴ ماکسیما که الان به فروش می رسد، خیلی جدید است. این مدل یک خودروی قرن ۲۱ واقعی است. یک سدان اسپرت با تکنولوژی بسیار بالا که بر روی موتور FF-L نیسان ( که با آلتیما شریک است) ساخته شده است که دور آن را یک بدنه کاملا مدل آینده پیچیده اند. چه از این بدنه خوشتان بیاید و چه خوشتان نیاید، باید از نیسان به خاطر نپیوستن به غالب های محافظه کار تشکر کرد.
موتور ۲۴ سوپاپ و ۳.۵ لیتر این مدل که دارای ۶ سیلندر می باشد بسیار شبیه موتور مدل ۲۰۰۳ است با تغییراتی در سیستم ورودی هوا و اگزوز که به آن ۲۶۵ اسب بخار قدرت می دهد، ۱۰ اسب بیشتر از مدل قبل. در این مدل امکان انتخاب دنده ۶ سرعت اتوماتیک وجود دارد. قیمت این مدل در حدود ۳۴۰۰۰ دلار است.
خوب، این قیمت به همراه ۴ درب، سیستم تعلیق تات، ۶ سیلندر و دو میل سوپاپ، ما را به یاد یک سدان اسپرت مشابه انداخت، آئودی A۴ ۳.۰.
● آئودی A۴ ۳.۰ کواترو
مدل کاملا جدید A۴ در سال ۲۰۰۲ معرفی شد و این ودل در سال ۲۰۰۳ دست نخورده باقی ماند.این یکی از بهترینهای آئودی، راحت ترین و استوارترین مدلها است. این ظاهر زیبا کمی فریبنده است و قدرت واقعی این خودرو را آشکار نمی کند. برای شناختن این آئودی باید با ان به جاده های کوهستانی سفر کنید.
این مدل به وضوح محصول یک رژیم آلمانی با هیدروکربن کم و اکتان بالاست. طول آن فقط ۱۷۹ اینچ است، ۱۰ اینچ کمتر از یک هوندا اکورد. فضای داخل آن بسیار خوب است، حتی برای صندلیهای عقب. راحتی این خودرو علاوه بر جادار بودن، شکل بسیار خوب صندلی ها است. جلو داشبورد و چراغها نیز از زیبایی خاصی برخوردار هستند و یک فرمان چرمی این هارمونی را کامل می کند.
موتور DOHC و ۳ لیتر آئودی دارای ۵ سوپاپ برای هر سیلندر است و دارای سیستم زمانبندی متغیر برای ورودی و اگزوز می باشد.قدرت موتور ۲۲۰ ساب بخار است در ۶۳۰۰ دور موتور. مدل ۳ لیتر کواترو فقط دارای دنده دستی ۶ سرعته است و از سیستم توزیع نیرو در هر چها چرخ آئودی بهره می گیرد.
صفر تا صد ۶.۹ ثانیه می باشد، و فرمان این مدل بسیار عملکرد بالایی دارد و مسیر مارپیچ تست ما را با سرعت ۶۶ مایل در ساعت طی کرد که بیانگر شاسی خیلی خوب این مدل نیز می باشد.سیستم ترمز دیسکی در هر ۴ چرخ و ABS باعث شد تا طول ترمز برای توقف از سرعت ۶۰ مایل فقط ۱۱۹ فوت باشد.
برای این نکته که سایر تولید کنندگان داخل آئودی را به عنوان یک معیار برای درون خودروها می شناسند دلیل وجود دارد. درون آئودی ترکیبی از مواد بسیار عالی، جنس خیلی خوب و گیجهای کنترلی ویژه است.قیمت پایه این مدل ۳۲۰۹۰ دلار است.
● نیسان ماکسیما ۲۰۰۴ ۳.۵ SE
نکته اساسی در طرح جدید ماکسیما Z است. نیسان این مدل را نسبتا شبیه طرح جدیدش در نیسان ۳۵۰Z ارائه کرده است. شکل جلوی آن، انحنای سقف آن، بریدگی بر روی چرخها و شکل چراغ جلو و چرخها همگی عواملی هستند که این شباهت را تشدید می کنند.
با قیمت ۳۴۰۰۰ دلار، ماکسیما از رقیب آئودی چند هزار دلاری گرانتر است. طول و ارتفاع این مدل نیز اندکی بیشتر از حتی مدل A۶ آئودی می باشد. فضای درون ماکسیما بیشتر از A۴ است و در فضای سر و پای جلو از A۶ نیز بهتر است. مدل ۲۰۰۴ ماکسیما از ۲۰۰۳ آن نیز جادارتر است.
درون ماکسیما خیلی فانتزی تر از A۴ است و ۲ باکت سیت در عقب فقط این امکان را برای نشستن ۲ سرنشین در عقب مهیا می کند. یکی از ویژگیهای جدید، سقف شیشه ای مرکزی است که به سرنشینان جلو و عقب امکان مشاهده آسمان را می دهد.
در مقابل راننده سه گیج بزرگ و کنترلها برای سیستم آب و هوای اتوماتیک ، سیستم صوتی و کامپیوتر سفر وجود دارد. در مدلی که تست شد همچنین صندلیهای حافظه دار، فرمان تلسکوپی گرم شونده حافظه دار و سیستم هدایت DVD با مونیتور رنگی ۷ اینچی وجود داشت.
درون ماکسیما ۲۰۰۴ شما فضای زیادی به همراه احساس کوپه بودن احساس می کنید.
این یک خودروی بسیار سریع است.شتاب صفر تا صد آن فقط ۶.۳ ثانیه است.این ویژگی برتری این مدل را نسبت به A۴ نشان می دهد و حتی با مدل بالاتر آئودی یعنی A۶ توین توربو برابری می کند.
ولی قبل از فشار دادن پدال کنترل شونده الکترونیکی، شاید لازم باشد که فرمان را دو دستی و یا حتی سه دستی بچسبید. قدرت ۲۶۵ اسب بخار از چرخهای جلو فوران می کند. ولی این مدل در تست مارپیچ ما کمی دشوارتر از آئودی بود و با سرعت ۶۲ مایل در ساعت در برابر ۶۶ آئودی، مسیر را پیمود. سیستم ترمز نیز اندکی ضعیفتر از آئودی بود و برای توقف از سرعت ۶۰ مایل به ۱۰ فوت بیش از آئودی احتیاج داشت.
با اینکه هر دو این خودروها بسیار عالی هستند، ولی ما ناچار هستیم که یکی را به عنوان برنده معرفی کنیم.اگر مساله خرج کردن پول ما بود، حتما آن را در مغازه آئودی خرج می کردیم. A۴ کواترو بدون شک به ما چیزی می دهد که خیلی محکم و استوار است و با بدنه زیبایی که هر چشمی را خیره می کند. اگر با قدرت کمتر نیز می توانید سازش کنید مدل ۱.۸T توصیه می شود که ارزانتر است.
با توجه به گفته های بالا، نیسان نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این مدل فضا و قدرت بیشتری را ارائه می کند. بزرگترین رقیب آن نیز به احتمال قوی پسر خاله خودش، یهنی اینفینیتی G۳۵ است. ولی این اسم با سابقه ماکسیما است که سبب می شود خیلی ها فقط به دنبال این مدل باشند.
منبع : خودرو وب