چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
زادبوم = تقاطع ۲
«زادبوم» ساخته ابوالحسن داودی را باید نوعی «تقاطع ۲» نامید، «تقاطع» فیلم نسبتا درخشانی بود که در جشنواره فیلم فجر دیده نشد اما در جشن خانه سینما، داوران به درستی آن را دیدند و جایزه باران شد. «زادبوم» البته کمی از «تقاطع» جلوتر است، فیلمی که به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است با فیلمنامه ای قابل تحسین نوشته ابوالحسن داودی و فرید مصطفوی و البته با ایده ای از سیدرضا میرکریمی که قرار است انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری به زودی آن را منتشر کند.
«خانواده»، «هویت» و «دانش و علم»، سه کلید واژه مهم «زادبوم» هستند، البته «سیاست» هم در جای جای فیلم حضور دارد و البته در صحنه های مربوط به پوسترهای تبلیغاتی و انتخاباتی خوب در نیامده است، به تعبیر دیگر فیلم خوب شروع نمی شود، اما خوب ادامه پیدا می کند و نسبتا خوب تمام می شود.
«زادبوم» حکایت ۳ نسل است در پنج روایت موازی و متقاطع که انصافا خوب کنار هم چیده شده اند، به ویژه سکانس هایی دوتایی یا مکمل از روایت های متقاطع، در جای جای فیلم به درستی کنار هم آمده اند و شاید به همین دلیل است که می گوییم «زادبوم» به میزان حداقلی از «تقاطع» بهتر است.
فیلم سرشار است از زیبایی ها و شگفتی های طبیعت به ویژه روایت لاک پشت ها و اثبات این فرضیه جالب که «لاک پشت ها، هر کجا که به دنیا می آیند، سی سال بعد به همان نقطه باز می گردند»، فرضیه ای که تلاش همکارانم برای ربط دادن آن به سی سالگی انقلا ب و سفارشی خواندن «زادبوم» ، تلا ش بیهوده و نچسبی جلوه می کند.
«زادبوم» البته برای به نتیجه رساندن حکایت پنج گانه خود، طولا نی به نظر می رسد و البته سکانس های پایانی کشدار و خسته کننده ای هم دارد که به نظر می رسد می تواند برای اکران عمومی دستخوش تدوین مجدد شود.
سکانس پایانی به ویژه از دو منظر قابل توجه است، یکی بحث درباره گرم نگهداشتن ساحل برای بیرون آمدن لا ک پشت ها از تخم که مشخص نیست چرا به فکر بهرام رادان می رسد اما به فکر ساحل نشینان به ویژه ناخدا که بومی منطقه هستند، نمی رسد! و دیگری بحث خواب بودن نسل های دوم و سوم یا عدم حضور آنان در شکوفایی حاصل شده- بیرون آمدن لا ک پشت ها از تخم است که روایت جالب و قابل بحثی است که می توان در زمان اکران عمومی بیشتر به آن پرداخت.
به هر حال ابوالحسن داودی در دو فیلم اخیر خود، ساختار جالبی را برای بیان داستان خود بر می گزیند که می توان امیدوار بود با ادامه دادن به این ساختار ، بتواند روایت های خطی و کسل کننده موجود در سینمای ایران را به سمت نوآوری و «نوزایی» تشویق کند.
«زاد بوم» بازی های چشم گیری ندارد و این با توجه به حضور بازیگران سرشناس سینمایی عجیب به نظر می رسد.
کوتاه سخن آنکه داودی معتقد است در این دو فیلم اخیر خود، صرفا به طرح مساله و مشکل پرداخته است و راه برون رفت از این مشکل را باید دیگران بررسی کنند. نگارنده البته بر این باور است که داودی در «زادبوم» اندکی هم به راه حل پرداخته است اگر چه خودش این اعتقاد را ندارد و متاسفانه ارائه راه حل را وظیفه هنرمند و سینما نمی داند!
نویسنده : حسن حائری
منبع : روزنامه مردمسالاری
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران احمد وحیدی وزیر کشور مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم حج تمتع سلامت تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش دستگیری فضای مجازی شورای شهر تهران
بانک مرکزی ارز دلار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو سایپا قیمت طلا مالیات چین بازار خودرو
تلویزیون سریال پایتخت سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین آمریکا حماس روسیه نوار غزه نتانیاهو ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت کاهش وزن قهوه بارداری خواب سلامت روان چاقی