پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

نگاهی‭ ‬به‭ ‬فیلم‭ ‬مهمان


نگاهی‭ ‬به‭ ‬فیلم‭ ‬مهمان
تماشای‭ ‬فیلم های‭ ‬شبیه‭ ‬به‭ ‬‮«‬مهمان‮»‬‭ ‬چند‭ ‬فایده‭ ‬دارد‮.‬‭ ‬اول‭ ‬این‭ ‬كه‭ ‬به‭ ‬یادمان‭ ‬می‮ ‬آورد‭ ‬كه‭ ‬فیلم‭ ‬ساختن‭ ‬در‭ ‬شرایط‭ ‬فعلی‭ ‬سینمای‭ ‬ایران،‭ ‬چقدر‭ ‬ساده‭ ‬و‭ ‬آسان‭ ‬است‮.‬‭ ‬فقط‭ ‬كافی‭ ‬است،‭ ‬چند‭ ‬بازیگر‭ ‬ستاره‭ ‬داشته‭ ‬باشید‮.‬‭ ‬اینها‭ ‬را‭ ‬دور‭ ‬هم‭ ‬جمع‭ ‬می‮ ‬كنید‭ ‬و‭ ‬یك‭ ‬دوربین‭ ‬هم،‭ ‬آن‭ ‬وسط‭ ‬می‮ ‬كارید‭ ‬سپس‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬می‮ ‬خواهید‭ ‬هر‭ ‬شیرین كاری‭ ‬كه‭ ‬بلدند،‭ ‬جلوی‭ ‬دوربین‭ ‬نمایش‭ ‬دهند‮.
‬‭ ‬این‭ ‬نوع‭ ‬فیلمسازی‭ ‬با‭ ‬شعار‭ ‬كلیدی‭ ‬‮«‬هرچه‭ ‬باداباد‮»‬‭ ‬به‭ ‬پیش‭ ‬می‮ ‬رود‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬سینمادوستی‭ ‬را‭ ‬تحریك‭ ‬می‮ ‬كند‭ ‬كه‭ ‬به‭ ‬میدان‭ ‬تولید‭ ‬فیلم‭ ‬بیاید‭ ‬و‭ ‬شانس‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬امتحان‭ ‬كند‮.‬
فایده‭ ‬دوم‭ ‬تماشای‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬فیلم ها‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬می‮ ‬توانید‭ ‬برای‭ ‬مشخص‭ ‬كردن‭ ‬اشتباه های‭ ‬فیلم،‭ ‬با‭ ‬دوستانتان‭ ‬مسابقه‭ ‬بگذارید‮.‬‭ ‬از‭ ‬طرفی‭ ‬بدون‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬شوخی‮ ‬های‭ ‬فیلم،‭ ‬لذت‭ ‬خندیدن‭ ‬به‭ ‬یك‭ ‬فیلم‭ ‬سطحی‭ ‬و‭ ‬بی‮ ‬مایه‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬تجربه‭ ‬كنید‮.‬
سومین‭ ‬نكته‭ ‬هم‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬می‮ ‬توانید‭ ‬وجوه‭ ‬اشتراك‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬فیلم ها‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬نمونه های‭ ‬مشابهشان‭ ‬در‭ ‬سینمای‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬پیدا‭ ‬كنید‮.‬‭ ‬دست‭ ‬آخر‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬نتیجه‭ ‬برسید‭ ‬كه‭ ‬جریان‭ ‬مرموز‭ ‬فیلمفارسی،‭ ‬هنوز‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬اقتدار‭ ‬كامل‭ ‬به‭ ‬حیاتش‭ ‬در‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬ادامه‭ ‬می‮ ‬دهد‮.‬‭ ‬كارگردان‭ ‬‮«‬مهمان‮»‬‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬كلیشه های‭ ‬داستانی‭ ‬چندین‭ ‬بار‭ ‬آزموده‭ ‬شده،‭ ‬تمام‭ ‬سعی‭ ‬و‭ ‬توانش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬كار‭ ‬بسته‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬هر‭ ‬طور‭ ‬شده‭ ‬مخاطبش‭ ‬را‭ ‬بخنداند،‭ ‬یك‭ ‬دختر‭ ‬خارجی‭ ‬به‭ ‬ایران‭ ‬وارد‭ ‬می‮ ‬شود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬كاملا‭ ‬اتفاقی،‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬یك‭ ‬راننده‭ ‬تاكسی‭ ‬قرار‭ ‬می‮ ‬گیرد‮.‬‭ ‬جوانی‭ ‬آس‭ ‬وپاس‭ ‬و‭ ‬پایین‭ ‬شهری‮.‬
مطابق‭ ‬معمول،‭ ‬نقش‭ ‬جوان‭ ‬الكی‭ ‬خوش‭ ‬را‭ ‬‮«‬امین‭ ‬حیایی‮»‬‭ ‬بازی‭ ‬می‮ ‬كند‮.‬‭ ‬اوست‭ ‬كه‭ ‬مسئولیت‭ ‬سنگین‭ ‬خنداندن‭ ‬مخاطبان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تنهایی‭ ‬به‭ ‬عهده‭ ‬دارد‮.‬‭ ‬اما‭ ‬فیلمنامه‭ ‬‮«‬مهمان‮»‬‭ ‬آن‭ ‬قدر‭ ‬شتابزده‭ ‬نوشته‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬بازیگرمحوری‭ ‬روایت،‭ ‬از‭ ‬ظرفیت های‭ ‬یك‭ ‬كمدی‭ ‬موقعیت‭ ‬هم‭ ‬نمی‮ ‬تواند‭ ‬استفاده‭ ‬كند‮.‬‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬سبب‭ ‬كارگردان‭ ‬مجبور‭ ‬می‮ ‬شود‭ ‬با‭ ‬رفتارهای‭ ‬اغراق آمیز‭ ‬و‭ ‬شكلك‭ ‬درآوردن‭ ‬بازیگران،‭ ‬تماشاگران‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سالن‭ ‬نگه‭ ‬دارد‮.‬‭ ‬نتیجه‭ ‬این‭ ‬چنین‭ ‬شیوه ای،‭ ‬این‭ ‬شده‭ ‬كه‭ ‬‮«‬امین‭ ‬حیایی‮»‬‭ ‬در‭ ‬سرتاسر‭ ‬فیلم‭ ‬با‭ ‬حالتی‭ ‬خمیده‭ ‬و‭ ‬شانه های‭ ‬رو‭ ‬به‭ ‬جلو،‭ ‬ژست‭ ‬می‮ ‬گیرد‮.‬‭ ‬شوخی‮ ‬های‭ ‬كلامی‮ ‬اش‭ ‬هم‭ ‬دراین‭ ‬حد‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬كلمات‭ ‬انگلیسی‭ ‬را‭ ‬اشتباه‭ ‬تلفظ‭ ‬می‮ ‬كند‮.‬‭ ‬مثلا‭ ‬‮«‬كرولاین‮»‬‭ ‬را‭ ‬‮«‬كر‭ ‬و‭ ‬لال‮»‬‭ ‬می‮ ‬گوید‭ ‬و‭ ‬معنای‭ ‬دو‭ ‬كلمه‭ ‬‮«‬هلّو‮»‬‭ ‬‮(‬سلام‮)‬‭ ‬با‭ ‬‮«‬یلّو‮»‬‭ ‬‮(‬رنگ‭ ‬زرد‮)‬‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬اشتباه‭ ‬می‮ ‬گیرد‮.‬‭ ‬
از‭ ‬دیگر‭ ‬شوخی‮ ‬های‭ ‬بامزه‮(!)‬‭ ‬امین‭ ‬حیایی‭ ‬در‭ ‬جایی‭ ‬از‭ ‬فیلم‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬ترانه‭ ‬كوچه‭ ‬بازاری‭ ‬‮«‬سپیده دم‭ ‬اومد‭ ‬و‭ ‬وقت‭ ‬رفتن‮»‬‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬لهجه‭ ‬انگلیسی‭ ‬می‮ ‬خواند‭ ‬و‭ ‬دور‭ ‬حوض‭ ‬و‭ ‬داخل‭ ‬آن،‭ ‬حركات‭ ‬موزون‮(!)‬‭ ‬انجام‭ ‬می‮ ‬دهد؛‭ ‬برای‭ ‬برادر‭ ‬تازه‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمده‭ ‬اش‭ ‬نام‭ ‬‮«‬رستم‮»‬‭ ‬را‭ ‬انتخاب‭ ‬می‮ ‬كند‭ ‬اما‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬واكنش‭ ‬اطرافیان‭ ‬مواجه‭ ‬می‮ ‬شود‭ ‬كه‭ ‬‮«‬چرا‭ ‬اسمش‭ ‬را‭ ‬آرنولد‭ ‬نگذاشتید؟‮»‬،‭ ‬با‭ ‬دو‭ ‬جوان‭ ‬رهگذر،‭ ‬سر‭ ‬یك‭ ‬موضوع‭ ‬ناموسی‭ ‬دعوا‭ ‬می‮ ‬كند،‭ ‬برای‭ ‬داخل‭ ‬شدن‭ ‬به‭ ‬یك‭ ‬خانه،‭ ‬خودش‭ ‬را‭ ‬رفتگر‭ ‬معرفی‭ ‬می‮ ‬كند‭ ‬و‭ ‬‮...‬
كل‭ ‬شوخی‮ ‬های‭ ‬‮«‬نشاط آور‮»‬‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬مهمان‮»‬‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬چند‭ ‬مورد‭ ‬محدود‭ ‬می‮ ‬شود‮.‬‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬این ها‭ ‬‮«‬مهمان‭ ‬‮»‬چند‭ ‬داستان‭ ‬فرعی‭ ‬هم‭ ‬دارد‭ ‬كه‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬كه‭ ‬خودشان‭ ‬كمیك‭ ‬باشند،‭ ‬فضای‭ ‬غیرقابل‭ ‬باور‭ ‬آنهاست‭ ‬كه‭ ‬باعث‭ ‬شلیك‭ ‬خنده‭ ‬تماشاگران‭ ‬می‮ ‬شود‮.‬
یكی‭ ‬از‭ ‬اصول‭ ‬فیلم هایی‭ ‬شبیه‭ ‬‮«‬مهمان‮»‬‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬اتفاقات‭ ‬داستان،‭ ‬در‭ ‬یك‭ ‬دنیای‭ ‬خیالی‭ ‬و‭ ‬رویایی‭ ‬رخ‭ ‬می‮ ‬دهند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬هیچ‭ ‬منطقی‭ ‬پیروی‭ ‬نمی‮ ‬كنند‮.‬
روابط،‭ ‬همگی‭ ‬جعلی‭ ‬و‭ ‬مصنوعی‭ ‬وشخصیت ها‭ ‬غیرقابل‭ ‬باورند‮.‬‭ ‬شخصیتی‭ ‬مثل‭ ‬‮«‬كرولاین‮»‬‭ ‬با‭ ‬دیدن‭ ‬یك‭ ‬فیلم‭ ‬‮(‬بدون‭ ‬دخترم‭ ‬هرگز‮)‬‭ ‬از‭ ‬نزد‭ ‬همسر‭ ‬ایرانی‮ ‬اش‭ ‬كه‭ ‬دو‭ ‬سال‭ ‬با‭ ‬او‭ ‬زندگی‭ ‬كرده،‭ ‬فرار‭ ‬می‮ ‬كند‮.‬‭ ‬اما‭ ‬به‭ ‬راحتی‭ ‬به‭ ‬مردان‭ ‬ایرانی‭ ‬كه‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬نمی‮ ‬شناسد‭ ‬اعتماد‭ ‬كرده،‭ ‬با‭ ‬آنها‭ ‬به‭ ‬گشت‭ ‬و‭ ‬گذار،‭ ‬در‭ ‬خیابان های‭ ‬تهران‭ ‬می‮ ‬پردازد‮.‬‭ ‬در‭ ‬چنین‭ ‬فیلم هایی‭ ‬عنصر‭ ‬‮«‬تصادف‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬اتفاق‮»‬،‭ ‬در‭ ‬سرنوشت‭ ‬آدم های‭ ‬داستان‭ ‬خیلی‭ ‬تاثیرگذار‭ ‬است‮.‬‭ ‬مجید‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬تصادفی‭ ‬با‭ ‬‮«‬كرولاین‮»‬‭ ‬آشنا‭ ‬می‮ ‬شود‭ ‬و‭ ‬رقیب‭ ‬عشقی‭ ‬او،‭ ‬از‭ ‬سر‭ ‬اتفاق‭ ‬دقیقا‭ ‬به‭ ‬همان‭ ‬رستورانی‭ ‬وارد‭ ‬می‮ ‬شود‭ ‬كه‭ ‬او‭ ‬و‭ ‬‮«‬كرولاین‮»‬‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬حضور‭ ‬دارند‮.
‬‭ ‬یكی‭ ‬دیگر‭ ‬از‭ ‬ویژگی‮ ‬های‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬فیلمفارسی‮ ‬ها‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬كارگردانان‭ ‬آنها‭ ‬دوست‭ ‬دارند‭ ‬در‭ ‬كنار‭ ‬خلق‭ ‬لحظات‭ ‬شاد‭ ‬برای‭ ‬مخاطبان‭ ‬ساده پسندشان،‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬پیام های‭ ‬اخلاقی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬هم‭ ‬بدهند‮.‬‭ ‬كارگردان‭ ‬‮«‬مهمان‮»‬‭ ‬‮(‬سعید‭ ‬اسدی‮)‬‭ ‬سعی‭ ‬دارد‭ ‬با‭ ‬نمایاندن‭ ‬تصاویر‭ ‬كارت‭ ‬پستالی‭ ‬و‭ ‬پرزرق‭ ‬و‭ ‬برق‭ ‬از‭ ‬شهر‭ ‬تهران‭ ‬و‭ ‬نشان‭ ‬دادن‭ ‬چندباره‭ ‬‮«‬تونل‭ ‬رسالت‮»‬‭ ‬به‭ ‬مخاطبان‭ ‬جهانی‮ ‬اش‭ ‬بفهماند‭ ‬كه‭ ‬شعارهای‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬بدون‭ ‬دخترم‭ ‬هرگز‮»‬‭ ‬رنگ‭ ‬واقعیت‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬دروغ‭ ‬و‭ ‬كذب‭ ‬است‮.‬‭ ‬غافل‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬كه‭ ‬با‭ ‬تاكید‭ ‬بر‭ ‬رفتارهای‭ ‬خشن‭ ‬زنان‭ ‬فیلم‭ ‬و‭ ‬ارائه‭ ‬شخصیت‭ ‬یك‭ ‬مرد‭ ‬هوسباز‭ ‬و‭ ‬‮...‬‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬ادعاهای‭ ‬فیلم‭ ‬مذكور‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬اثبات‭ ‬می‮ ‬رساند‮.
«‬مهمان‮»‬‭ ‬همان‭ ‬راهی‭ ‬را‭ ‬می‮ ‬رود‭ ‬كه‭ ‬پیشتر‭ ‬فیلم هایی‭ ‬چون‭ ‬‮«‬شارلاتان‮»‬،‭ ‬‮«‬شاخه‭ ‬گلی‭ ‬برای‭ ‬عروس‮»‬،‭ ‬‮«‬بله‭ ‬برون‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬عروس‭ ‬فراری‮»‬‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬تجربه‭ ‬كرده اند‮.‬‭ ‬فیلم هایی‭ ‬كه‭ ‬با‭ ‬كمترین‭ ‬امكانات‭ ‬برای‭ ‬تغذیه‭ ‬نازل ترین‭ ‬سلیقه ها،‭ ‬در‭ ‬فرصت‭ ‬كوتاهی‭ ‬تولید‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬عنوان‭ ‬جعلی‭ ‬فیلم های‭ ‬جذاب‭ ‬و‭ ‬شاد‭ ‬و‭ ‬مفرح‭ ‬به‭ ‬خورد‭ ‬تماشاگران‭ ‬داده‭ ‬می‮ ‬شوند‮.‬‭ ‬فرض‭ ‬می‮ ‬كنیم‭ ‬مخاطبان‭ ‬ساده پسند‭ ‬و‭ ‬راحت طلبند‭ ‬و‭ ‬حوصله‭ ‬فكر‭ ‬كردن‭ ‬و‭ ‬كندو‭ ‬كاو‭ ‬ذهنی‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬فیلم‭ ‬ندارند‮.‬‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬گونه‭ ‬فیلم ها‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬استقبال‭ ‬می‮ ‬كنند‮.‬‭ ‬اما‭ ‬اشكال‭ ‬كار‭ ‬اینجاست‭ ‬كه‭ ‬این‭ ‬فیلم های‭ ‬به‭ ‬اصطلاح‭ ‬مفرح،‭ ‬برخی‭ ‬اوقات‭ ‬به‭ ‬جریان‭ ‬غالب‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬بدل‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬جای‭ ‬فیلم های‭ ‬فرهنگی‭ ‬وارزشمند‭ ‬را‭ ‬تنگ‭ ‬می‮ ‬كنند‮.‬
منبع : فیلم نگار