پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
مانی، مانیگری، صوفیگری
تاریخ نشر : ۸۴۱۲۰۳
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۸۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۱۱۵۳-۹-۰
رده دیویی : ۲۹۹.۹۳۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : گالینگور
محل نشر : تهران
نویسنده : آقامحمدی - علیمحمد
در کتاب حاضر، در بخش یکم پس از معرفی اجمالی 'مانی' پیامبر، مانیگری در باختر زمین و خاور زمین و نیز در سدههای میانه و نو بررسی شده و سپس این مباحث مطرح گردیده است: بررسی ریشههای دین مانی و بازیابی و گزارش ریشههای اصلی آن در دین زرتشت با آوردن هاتهای مربوط در گاتهای زرتشت، حکمت مانوی (جهانبینی مانوی)، رفتار در دین مانی و بازیابی اصول و فروع دین مانی با ذکر شواهدی از خرده اوستا و کلیله و دمنه، و نوآوریهای مانی. از نوآوریهای مانی میتوان به این موارد اشاره کرد: او نخستین پیامبری بود که آموزشهای خویش را نوشت، او نخستین پیامبری بود که از پیروانش خواست آموزشهایش به زبان مردم هرگوشهی جهان به آنان آموخته شود، وی فلسفه و جهانبینی دین خود را روشن بیان کرد و هیچ گوشه را تاریک نگذاشت تا هرگز جایی برای تبیین و تفسیر آموزشهای او نباشد، و هنر خوشنویسی و تذهیب از نوآوریهای بسیار برجستهی مانی است. بخش دوم کتاب نیز، این مباحث را دربرمیگیرد: ریشهیابی آیین صوفیگری و ارتباط آن با مانیگری و روال تبدیل مانیگری به صوفیگری، بازیابی اصول و فروع مذهب تصوف، نگرشی بر حکمت نوافلاطونی و ناهمخوانی آن با صوفیگری، اثر حشیش و ریاضت بر هنجارهای روان و رفتار انسان، و آداب و رفتار در خانقاه و ارتباط آنها با حشیش و ریاضت. به زعم نگارنده 'وحدت وجود و ثنویت و تناسخ، مانیگری را نگاه داشته و به لطایف الحیل و زبانبازی بسیار ماهرانه، نخست به خدا پیوستن مانوی را که پس از مرگ تن بود به کناری گذاشته و با آوردن کشف و شهود و اولیاء، در عین زندگی به خدا پیوستن را شدنی کردند، متاله (چون خدا شدند). سپس با مسخره کردن عقل و ناقص نمایاندن آن، از زیر بار هرگونه دلیل آوردن شانه خالی کردند. مانستان را دوباره برقرار کرده و خانقاه نامیدند و در آن به جای آن چه مانی میگفت، آن چه را که خود میخواستند کردند و کسی را زهرهی بازخواست و پرس وجو نبود... ارکان مانیگری همچنان در صوفیگری، استوار و پاینده و دیرنده ماند. تنها برای رد گم کردن، آن را با قشری ضخیم از اسلام پوشاندند و در کنار اسلام به بودن خود ادامه دادند. پس از تازش مغول، آنگاه که هیچ ایرانی، حاضر به همکاری با مغولان نبود، به یاری مغولان و تاتاران رفتند و با تحذیر مردم بر استوار کردن چیرگی مغولان و دوام حکومتشان کوشیدند و خود از بزرگترین دوران بالندگی صوفیگری بهره بردند، تا آن جا که در هرشهری، خانقاهی برپا بود و امور مملکت از خانقاهها اداره میشد'.
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۸۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۱۱۵۳-۹-۰
رده دیویی : ۲۹۹.۹۳۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : گالینگور
محل نشر : تهران
نویسنده : آقامحمدی - علیمحمد
در کتاب حاضر، در بخش یکم پس از معرفی اجمالی 'مانی' پیامبر، مانیگری در باختر زمین و خاور زمین و نیز در سدههای میانه و نو بررسی شده و سپس این مباحث مطرح گردیده است: بررسی ریشههای دین مانی و بازیابی و گزارش ریشههای اصلی آن در دین زرتشت با آوردن هاتهای مربوط در گاتهای زرتشت، حکمت مانوی (جهانبینی مانوی)، رفتار در دین مانی و بازیابی اصول و فروع دین مانی با ذکر شواهدی از خرده اوستا و کلیله و دمنه، و نوآوریهای مانی. از نوآوریهای مانی میتوان به این موارد اشاره کرد: او نخستین پیامبری بود که آموزشهای خویش را نوشت، او نخستین پیامبری بود که از پیروانش خواست آموزشهایش به زبان مردم هرگوشهی جهان به آنان آموخته شود، وی فلسفه و جهانبینی دین خود را روشن بیان کرد و هیچ گوشه را تاریک نگذاشت تا هرگز جایی برای تبیین و تفسیر آموزشهای او نباشد، و هنر خوشنویسی و تذهیب از نوآوریهای بسیار برجستهی مانی است. بخش دوم کتاب نیز، این مباحث را دربرمیگیرد: ریشهیابی آیین صوفیگری و ارتباط آن با مانیگری و روال تبدیل مانیگری به صوفیگری، بازیابی اصول و فروع مذهب تصوف، نگرشی بر حکمت نوافلاطونی و ناهمخوانی آن با صوفیگری، اثر حشیش و ریاضت بر هنجارهای روان و رفتار انسان، و آداب و رفتار در خانقاه و ارتباط آنها با حشیش و ریاضت. به زعم نگارنده 'وحدت وجود و ثنویت و تناسخ، مانیگری را نگاه داشته و به لطایف الحیل و زبانبازی بسیار ماهرانه، نخست به خدا پیوستن مانوی را که پس از مرگ تن بود به کناری گذاشته و با آوردن کشف و شهود و اولیاء، در عین زندگی به خدا پیوستن را شدنی کردند، متاله (چون خدا شدند). سپس با مسخره کردن عقل و ناقص نمایاندن آن، از زیر بار هرگونه دلیل آوردن شانه خالی کردند. مانستان را دوباره برقرار کرده و خانقاه نامیدند و در آن به جای آن چه مانی میگفت، آن چه را که خود میخواستند کردند و کسی را زهرهی بازخواست و پرس وجو نبود... ارکان مانیگری همچنان در صوفیگری، استوار و پاینده و دیرنده ماند. تنها برای رد گم کردن، آن را با قشری ضخیم از اسلام پوشاندند و در کنار اسلام به بودن خود ادامه دادند. پس از تازش مغول، آنگاه که هیچ ایرانی، حاضر به همکاری با مغولان نبود، به یاری مغولان و تاتاران رفتند و با تحذیر مردم بر استوار کردن چیرگی مغولان و دوام حکومتشان کوشیدند و خود از بزرگترین دوران بالندگی صوفیگری بهره بردند، تا آن جا که در هرشهری، خانقاهی برپا بود و امور مملکت از خانقاهها اداره میشد'.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی پلیس تهران قوه قضاییه پلیس راهور هلال احمر سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب کتاب مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه یمن افغانستان
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ
هوش مصنوعی هواپیما تبلیغات تلفن همراه اپل گوگل همراه اول مدیران خودرو ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه