سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

طراحی آموزشی


طراحی آموزشی
امروزه دانش آموزان در جامعه ای فناورانه (تکنولوژیست) بزرگ می شوند.کاربردهای فناوری در تجارت ، صنعت ، جامعه به طور گسترده مشاهده می گردد. شناخت دانش آموزان از فناوری امروزه بسیار واقع بیننانه تر از بزرگسالان است ، یک دانش آموز از طریق فناوری ارتباطی که در دسترس دارد ، همچون رادیو های یک موجی ، تلویزیون ، دستگاه پخش دیسک فشرده و ... با دنیای خارج در ارتباط است . کاملا روشن است که شخصی که در چنین محیطی پرورش می یابد نیازمند آموزش ها و معلمانی است که بر تمام این فناوری ها و رسانه های مورد نیاز و استفاده از آن ها تسلط کامل یا حداقل تقریبی داشته باشد.
در طی سال های متمادی رسانه های آموزشی و فناوری های بسیاری در حال ورود به جامعه ها و زندگی ها هستندو در طول سال ها نیز نظریه پردازان و روانشناسان بسیاری به این نتیجه دست یافته اند که استفاده مطلوب و مناسب از رسانه ها و آموزش به این شیوه از جایگاه والا و مطلوبی برخوردار است و دانش آموزان را درگیر و راغب به یادگیری می نماید و آموزش را برای فراگیر ملموس و عینی تر می نماید و البته مهمترین و با اهمیت ترین نکته در کاربرد رسانه ها و فناوری های نو در کلاس داشتن آگاهی و دانش پایه نسبت به رسانه ها و از همه مهمتر کاربرد به جا و متناسب با درس می باشد که البته تجربه نشان داده که اغلب معلمان در استفاده و کاربرد و گاهی اوقات آگاهی نسبت به رسانه آموزشی در سطح پایین تر از حد انتظار قرار دارند و بدین منظور این طراحی آموزشی به جهت معرفی کاربردی ، نحوه استفاده از دستگاه ویدئو ایمیجر (visualizer) یا تجسم گر به عنوان یکی از رسانه های دیداری قابل کاربرد در کلاس درس ، برای دانشجومعلمان تربیت معلم الزهرا ارائه خواهد شد.
زهرا نعمتی