شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

شکست‌خورده


شکست‌خورده
فراتر از همه مسائل، یک فیلم کمدی باید سرگرم‌کننده باشد و فیلم ”شکست‌خورده“ این ویژگی را دارد، اما آنچه هم‌چنان پی‌گیری جود آپاتو را به فیلم ”دوشیزه چهل‌ساله“ در وضعیت خوبی نگاه می‌دارد توانائی آن برای وفاداری به شیرینی rom-com بدون فداکردن مرزهای ابتذال و زشتی است. البته برخلاف موفقیت‌های خود، از تعادل نامناسب و دست و پاگیری رنج می‌برد، چرا که به‌گونه‌ای ساختاربندی شده که نیمه نخست آن برای جنجال پسرانه و نیمه دوم آن شامل عشق‌های رومانتیک دخترانه است. ابزارهای اخیر آپاتو به‌صورت هم‌زمان و نزدیکی از ضروریات و کمک شایان توانائی استادانه نویسنده و کارگردان برای خنداندن، نه با شوخی‌های نامتعارف، بلکه به کمک موفقیت‌ها و پیچیدگی‌های دنیای حقیقی است. به‌طور حتم این ارتباط یک مؤلفه کلیدی برای جذابیت‌های درونی ”شکست‌خورده“ است، چپاول‌گری طنزی که بیشتر ترس‌های کابوس‌مانندی هم‌چون بارداری ناخواسته در داستان آلیسون (کاترین هگل) و بن (ست روگن)، یک جفت نامشابه که زندگی‌های متناقض آنها به‌صورت تصادفی در یک شب به خاطر نزدیکی نامطمئن را به یکدیگر پیوند داده است. از آنجا که آلیسون به تازگی برای یک برنامه اجراء مستقیم روی آنتن ارتقا یافته است (برنامه‌ای که نیاز است در آن بدن خود را ببندد)، کسی انتظار کودک ناخواسته آنها را نمی‌کشد و به‌ویژه آدم بی‌عاری مانند بن که زندگی‌اش تنها بالا رفتن و کار کردن با هم‌خانه‌هایش در یک جشن شروع کار اینترنتی است، اما نیازهای روانی آلیسون، او را ملزم به نگه‌داشتن بچه می‌کند. او سعی می‌کند روابط خوبی با بن بی‌تجربه داشته باشد که خشونت او برای بیشتر طنزهای این‌گونه نقش یک کاتالیزور را دارد. وقتی آنها به این نتیجه می‌رسند که با مسئولیت‌های همیشگی بارداری و گواهی ازدواج کنار آمده و رابطه عاشقانه‌ای را شروع کنند، آپاتو با بهره‌گیری از الگوهای نقش همسری/والدینی در قلب خواهر با اراده آلیسون یعنی دبی (لسلی من) و شوهرش پیت (پول راد) که مانند او غمگین و ناامید هستند، تضادهای پویائی خود را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد. این زوج عصبی با قدرت تمام مبارزه می‌کنند تا سلامت و رابطه جنسی خود را در طول دوران بزرگ کردن کودک حفظ کنند و با مشکلاتی که برای رفقای تنبل بن عجیب است، کنار بیایند.
کارگردانی آپاتو کمی از ساخته‌های پیش پا افتاده و حرکت‌های پرتکان دوربین در حوادث مطب دکتر فراتر رفته و صفحه نمایش او هرگز حد و مرز عشق بی‌درنگ آلیسون را نسبت به بن مورد قضاوت قرار نداده و میل بن ۲۳ ساله را برای مسئولیت بزرگ کردن و در آغوش کشیدن فرزند چندان بزرگ جلوه نمی‌دهد. او هم‌چنین فراوانی و وضوح لحظه‌های شاد فیلم (که بیشتر آنها مربوط به روگن می‌شود که شادی مفرط و ذکاوت خود را در نخستین نقش مهم خود به‌اجراء گذاشته است)، از مشاجره‌های لفظی بن و دوستانش در مورد ریش ژولیده و نامرتب هم‌اتاقی‌شان گرفته تا پدر شدن ناگهانی او، نفرت هوش مندانه با وظیفه‌شناسی بی‌ملاحظه چیپر توسط دو زن و صحنه عشق فوق‌العاده زیرکانه میان بن و آلیسون باردار را به‌صورت بسیار جذابی ایجاد کرده است.
این فیلم که به سادگی وارد شوخی‌های سرد و روابط خنده‌دار می‌شود احساس ناامنیتی، تضاد میان افراد و همبستگی را وارد یک حالت ویژه نمی‌کند و بیشتر به یک فیلم عاشقانه ایده‌آل تبدیل شده که با مهارت بسیاری خوشی‌ها را نشان داده و البته با تماشاچیانی که با فرزندانشان آمده‌اند نیز صحبت می‌کند. فیلم ”شکست‌خورده“ در حقیقت برای همه حرفی برای گفتن دارد و حتی می‌تواند پس از پایان کار جلوه‌های گرافیکی و شگفت‌انگیز آن انتخاب بالقوه‌ای برای معلمان بیولوژیکی دبیرستان‌ها باشد که سعی دارند ”معجزه زندگی“ را به دانش‌آموزان نشان دهند.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه


همچنین مشاهده کنید