دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
تبلیغات سینماییها
سینما به واسطه تنوع مشاغل و حرفههایی که با آن در ارتباط است خانواده بزرگی را تشکیل میدهد که هیچ کدام از هنرهای هفتگانه واجد چنین وضعیتی نیستند.
کافی است نگاهی به اصناف خانه سینما داشته باشید تا به گستردگی و تعدد صنفهای سینمایی ایمان بیاورید. بیهوده نیست که به آن صنعت سینما میگویند چرا که تعداد زیادی از شغلها و مهارتها و تکنیکها و البته هنرهای گوناگون باید در این چرخه بیامیزد و ادغام شود تا موتور این صنعت حرکت کند و سرپا بماند.
در میان حرفههای مختلف سینمایی شاید کمترین آنها بیشترین معروفیت و شهرت را داشته باشند و بخش زیادی از این حرفهها یا عناصر سینمایی به چشم نیاید.
یکی از این عناصر و عوامل مهم، تبلیغات سینمایی است که قطعا در رشد و توسعه این صنعت نقش مهمی دارد و کمتوجهی به آن بیرونقی بازار و اقتصاد سینما را در پی خواهد داشت.
سالهای دور که هنوز تکنولوژیهای دیجیتالی و گرافیکی مثل امروز توسعه نیافته بود از طریق نقاشیهایی که از فیلمهای سینمایی بر پرده نمایش کشیده میشد به تبلیغ یک فیلم میپرداختند که هم کیفیت پایینی به لحاظ فنی ، عمق تصویر و شفافیت اثر داشت و هم اینکه تصویر بازیگران چندان شباهتی به سیمای واقعیشان نداشت و گاهی خیلی کاریکاتوری از آب در میآمد خوشبختانه به واسطه توسعه فناوریهای دیجیتالی و رشد صنایع گرافیکی، کیفیت پوسترها و بیلبوردهای تبلیغاتی بهبود پیدا کرده است اما تبلیغات فیلم وضعیت بهتری پیدا نکرد.
به عبارتی دیگر روشهای سنتی در تبلیغات سینمایی با صنعتی شدن به صورت مدرنی تغییر شکل داد اما تبلیغ و ترویج فیلم به جایگاه واقعی خود دست نیافت.
به طور کلی دو نگرش اساسی در این باره قابل پیگیری است یک عده معتقدند که بهترین تبلیغ برای فیلم کیفیت خود اثر است به این معنی که فیلم خوب بدون تبلیغ هم فروش میکند به عبارت دیگر این گروه بر این باورند که وقتی فیلمی موردپسند تماشاگران قرار بگیرد آنها خود به تبلیغ و ترغیب دیگران برای تماشای اثر میپردازند و مشتری خود به بازاریاب فیلم بدل میشود. در این نگرش تبلیغ فیلم مبتنی بر ذات اثر بنا شده که درونگراست و نیازمند به اسپانسر بیرونی ندارد.
اما گروه دوم فن تبلیغات را یک علم و تخصص میداند که مستقل از سطح و کیفیت اثر میتواند در فروش محصول تاثیر بگذارد به عقیده آنان فیلم به عنوان یک محصول فرهنگی مثل کالاهای دیگر باید به مردم معرفی شود تا مورد توجه آنان قرار بگیرد به عبارت دیگر انان تبلیغات را به عنوان یک امکان و فرصت بیرونی برای سینما میدانند که میتواند به رونق این صنعت کمک کند.
نقدی که آنان بر نگرش ذاتگرایانه دارند این است که ملاک و معیار فیلم خوب چیست ؟ ممکن است فیلمی به لحاظ استانداردهای سینما مطلوب باشد اما مورد استقبال مخاطبان قرار نگیرد لذا تبلیغات، ابزاری است که به سینما کمک میکند تا خود را هرچه بهتر به عرصه عمومی معرفی کند به ویژه فیلمهای فرهنگی که نیازمند حمایتهای بیشتری است. در واقع تبلیغات سینمایی تلاشی است در جهت فرهنگ سازی و تنظیم مناسبات میان سینما و مخاطبان به خصوص در کشور ما که سینما از مشکلات اقتصادی عمدهای رنج میبرد و با بحران مخاطب روبهروست.
سیدرضا صائمی
منبع : روزنامه جام جم
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی مجلس دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران افغانستان گشت ارشاد رئیسی
هواشناسی تهران قتل شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس فضای مجازی وزارت بهداشت سیل سلامت کنکور
قیمت خودرو خودرو تورم قیمت دلار مالیات دلار بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن ایران خودرو سایپا
تئاتر تلویزیون سریال سینمای ایران فیلم موسیقی سینما بازیگر کتاب
سازمان سنجش
اسرائیل فلسطین جنگ غزه رژیم صهیونیستی غزه حماس اوکراین ترکیه نوار غزه عراق طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل همراه اول تبلیغات فناوری آیفون گوگل سامسونگ ناسا
خواب موز کاهش وزن طول عمر دندانپزشکی آلزایمر بارداری ویروس روغن حیوانی