شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


هیجان جامد!


هیجان جامد!
▪ کارگردان: دی جی کاروس
▪ نویسنده: دان مک درموت، هیلاری سیتز، تراویس رایت، جان گلن
▪ بازیگران: شیا لابوف، میشله موناهان، روزاریو داوسون، بیلی باب تورنتون
▪ استودیو: دریم وورکز پیکچرز - پارامونت
▪ افتتاحیه: ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۸
▪ بودجه: ۸۰ میلیون دلار
▪ مدت زمان فیلم: ۱۱۸
▪ امتیاز منتقدان از ۱۰۰: ۴۳
▪ تعدا سینماها: ۳۵۱۶
▪ جمله تبلیغاتی: اگر بخواهی زنده بمانی باید اطاعت کنی.
▪ دیالوگ به یاد ماندنی: تو میدونی که آدمت رو عوضی گرفتی، نه؟
▪ گاف فیلم: در قسمتی از فیلم که بچه ها درحال نواختن موسیقی هستند، چندین بار صدای بلند سنج شنیده می شود، در حالی که هیچ کدام چنین سازی در دست ندارند!
▪ خلاصه داستان:
جری شاو (لبوف) و راشل هولومان (موناهان) دو غریبه اند که به خاطر یک تماس تلفنی مشکوک از زنی که آنها هرگز ندیده اند سر راه هم قرار می گیرند. او آنها و خانواده شان را تهدید می کند و آن دو را در موقعیتهای خطرناکی قرار می دهد.
او با همین فناوریهای موجود در زندگی روزمره هر حرکتشان را کنترل می کند و کم کم آن دو به کسانی تبدیل می شوند که توسط نیروهای امنیتی تحت تعقیب هستند. آنان مجبورند با هم برای حل این که چه مشکلاتی سرشان می آید همکاری کنند و از آن مهمتر این که نمی دانند چرا این اتفاقات می افتند.
یک بار وقتی آلفرد هیچکاک، کارگردان مشهور سینما، هنوز کودک بود؛ پدرش برای اینکه پسر شیطان و سربه هوایش را ادب کند، او را تحویل دوستش که پلیس بود داد تا برای ساعتی کودک را حسابی ادب نماید.
این کار عجیب هیچکاک پدر در اعماق ذهن کارگردان آینده سینما تأثیر شگرفی گذاشت و شاید همین بود که او را تبدیل به استاد سینمای دلهره کرد. استادی که در بسیاری از فیلمهایش داستان شخصی را روایت می کند که بی گناه، مجرم شناخته می شود! «شمال از شمال غربی» و «مردی که زیاد می دانست» دو نمونه موفق در این زمینه است.
فیلمهای «بازی» ساخته دیوید فینچر و «نت» ساخته آیروین وینکلر نیز در چنین حال و هوایی ساخته شده اند. «تیز بین» نیز با محوریت چنین موضوعی ساخته شده است. دو غریبه به موجب یک تلفن مشکوک تبدیل به مهمترین فراریهای حکومت می شوند، بدون اینکه حتی بدانند چرا باید فرار کنند!
«تیز بین» بر اساس ایده ای از «استیون اسپیلبرگ» نوشته شده است و قرار بود که خود او هم کارگردانی آن را برعهده بگیرد. اما این کارگردان مطرح درگیر پروژه ایندیاناجونز شد و فیلمنامه به دست «کاروسو» افتاد. در این پروژه ۸۰ میلیون دلاری بار دیگر «لابوف» با «کاروسو» همکاری کرده است. سال گذشته نیز لابوف در فیلم پرفروش «دیستربیا» با این کارگردان همکاری داشت. جالب اینجاست که همزمان با اکران این فیلم، بازی تلفن همراه آن نیز وارد بازار شده است.
● و اما نگاه های رسانه ای به این فیلم:
▪ شیکاگو سان تایمز: «نامعقول» کلمه خیلی معتدلی برای این فیلم است. فیلم بعد از قسمت آغازین خود، حتی یک صحنه باورپذیر هم ندارد.
▪ شیکاگو تریبون: فیلم خوبی است اگر بتوان اشتباه های جدی اش را نادیده گرفت، اما با این روش نمی توان فیلمی دید و بویژه اگر فیلم به موضوع امنیت ملی و تروریسم برگردد.
▪ ای آنلاین: با وجود شروع امیدبخش و جذاب فیلم، پس از گذشت نیم ساعت، فیلم به یک کار مضحک تبدیل می شود.
▪ اینترتیمنت ویکلی: شیا لابوف و میشله موناهان فقط ادا در می آورند و سریع می دوند.
▪ هالیوود ریپورتر: یک فیلم هیجان انگیز تکنولوژی محور ابلهانه!
▪ رولینگ استون: آیا همه کسانی که در این تریلر بی سر و ته بودند، مجبورند که بدوند؟
▪ سیتل پست اینتلیجنسر: یک تریلر جامد.
▪ یو اس ای تودی: تریلری پلیسی که تعلیق چندانی ندارد.
کمیل سهیلی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید