سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
۲ بهمن ۱۳۸۶ خورشیدی ـ تسلیم ۲۵ هزار شکایت به کمیسیون عرایض مجلس در تقنینیه هفتم و ....
دوم بهمن ۱۳۸۶ خورشیدی در تهران، به نقل از نایب رئیس کمیسیون عرایض مجلس (کمیسیون اصل ۹۰) اعلام شده بود که در هفتمین دوره تقنینیه مجلس شورای اسلامی ایران ۲۵ هزار شکایت به آن کمیسیون ارسال شده بود. حال آنکه شکایات وارده به کمیسیون در دوره ششم تقنینیه که چهار سال پیش منقضی شد ۳۳ هزار مورد بود. در این نقل قول آمده بود که از شکایات وارده به کمیسیون اصل ۹۰ در دوره تقنینیه هفتم تنها رسیدگی به ۱۳ هزار و پانصد شکایت در صلاحیت کمیسیون تشخیص داده شده بود و این کمیسیون برای رسیدگی به این شکایات، پنج هزار و ۲۷۳ مکاتبه انجام داده بود. رسانه های تهران که این مطلب را منتشر کرده بودند روشن نساخته بودند که (اگر مکاتبه ای صورت نگرفته) به سایر شکایات ۱۳ هزارگانه چگونه رسیدگی شده است.
اصل ۹۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می تواند شکایت خودرا کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضائیه مربوط است (باشد) رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.
با توجه به اصل ۹۰ که متن آن در بالا آمد، کمیسیون مکّلف به اعلام نتیجه شکایات مربوط به عموم (دارای موضوع عمومی) جهت اطلاع عامه بود، که نایب رئیس کمیسیون روشن نساخته بود چند مورد از شکایات عمومی بوده و آیا نتیجه رسیدگی به آنها، جهت اطلاع عامه (در رسانه ها) اعلام شده است و یا نه؟.
پارلمان های کشورهایی که دارای کمیسیون عرایض هستند، نامه و شکایت های واصله را که فرستندگان مهر«محرمانه» بر آنها نزده باشند (درصورت مراجعه) در اختیار روزنامه نگاران قرار می دهند تا درصورتی مفادشان برای عامه مفید باشد منتشر کنند.
اصل ۹۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می تواند شکایت خودرا کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضائیه مربوط است (باشد) رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.
با توجه به اصل ۹۰ که متن آن در بالا آمد، کمیسیون مکّلف به اعلام نتیجه شکایات مربوط به عموم (دارای موضوع عمومی) جهت اطلاع عامه بود، که نایب رئیس کمیسیون روشن نساخته بود چند مورد از شکایات عمومی بوده و آیا نتیجه رسیدگی به آنها، جهت اطلاع عامه (در رسانه ها) اعلام شده است و یا نه؟.
پارلمان های کشورهایی که دارای کمیسیون عرایض هستند، نامه و شکایت های واصله را که فرستندگان مهر«محرمانه» بر آنها نزده باشند (درصورت مراجعه) در اختیار روزنامه نگاران قرار می دهند تا درصورتی مفادشان برای عامه مفید باشد منتشر کنند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس حسن روحانی صادق زیباکلام دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
تهران قوه قضاییه بارش باران هواشناسی شهرداری تهران پلیس قتل سیل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت
سایپا خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو مسکن بورس گاز حقوق بازنشستگان دلار
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس حج تلویزیون سینمای ایران تئاتر نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه افغانستان طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین رفح
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس لیگ برتر مهدی طارمی رئال مادرید فولاد باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
کودک رژیم غذایی شیر خواب ویتامین واکسن تجهیزات پزشکی فشار خون افسردگی