جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


گزارش مستند شبکه «C.B.S» از بازار هنگفت فیلم‌های مستهجن در آمریکا


گزارش مستند شبکه «C.B.S» از بازار هنگفت فیلم‌های مستهجن در آمریکا
پورنو هم‌اكنون آنقدر قابل‌دسترس است كه كم‌كم به زیرمجموعه فرهنگ آمریكا تبدیل می‌شود و حتی خود را در برنامه‌های مد و موسیقی تلویزیون نیز نشان می‌دهد.
برآورد می‌شود كه آمریكایی‌ها، سالانه ۱۰ میلیارد دلار را صرف خرید این محصولات می‌كنند كه چندین برابر هزینه آنها برای حضور در مكان‌های ورزشی حرفه‌ای، خرید موسیقی و یا رفتن به سینماست.
شبكه خبری «C.B.S» در برنامه مشهور «۶۰ دقیقه» خود، بازار هنگفت پورنوگرافی و فیلم‌های مستهجن در آمریكا را مورد كالبدشكافی قرار داده است.
در این گزارش، ارزش فروش فیلم‌های مستهجن در آمریكا، سالانه بالغ بر ده میلیارد دلار برآورد شده و از اینكه این مبلغ چندین برابر هزینه‌ای است كه آمریكایی‌ها صرف فعالیت‌های ورزشی می‌كنند، اظهار نگرانی شده است.
در حالی كه تلاش‌های خبرنگاران «C.B.S» برای ردیابی مافیای پورنوگرافی در آمریكا ناكام مانده است، این شبكه از شركت‌های مشهوری چون «جنرال موتورز»، «ماریوت تیم وارنر»، «VCA» و «VIVID» به عنوان چهره‌های اصلی پشت پرده مافیای پورنوگرافی نام می‌برد.
«C.B.S» در این گزارش، از فروش سالانه ۸۰۰ میلیون نسخه از محصولات پورنوگرافی توسط شبكه گسترده‌ای در بازار آمریكا خبر می‌دهد كه مهم‌ترین معیار آن، به دست آوردن سود هنگفت است كه از وارد شدن به حیطه «ننگ اجتماعی» به دست می‌آید.
وجود سایت‌های غیراخلاقی با تصاویر مستهجن در اینترنت نیز موضوعی است كه در این گزارش، مورد توجه قرار گرفته و از ۱۸۰ میلیون پیوند اینترنتی خلاف اخلاق خبر داده شده است.
فروش محصولات مستهجن، یكی از قدیمی‌ترین تجارت‌های دنیاست و هیچ‌گاه رو به كاهش نرفته است.
یكی از بزرگ‌ترین تغییرات فرهنگی آمریكا طی ۲۵ سال اخیر، مقبولیت گسترده پورنوگرافی در این كشور بوده است. محصولاتی كه زمانی تنها در پس‌كوچه‌های دورافتاده شهرهای بزرگ،‌ قابل دسترسی بود، هم‌اكنون به وسیله بزرگ‌ترین شركت‌های آمریكایی به صورت مستقیم به خانه‌ها و اتاق هتل‌ها تحویل داده می‌شود.
برآورد می‌شود كه آمریكایی‌ها، سالانه ۱۰ میلیارد دلار را صرف خرید این محصولات می‌كنند كه چندین برابر هزینه آنها برای حضور در مكان‌های ورزشی حرفه‌ای، خرید موسیقی و یا رفتن به سینماست.
تقاضا آنقدر زیاد است كه برخی از شركت‌های بزرگ آمریكایی مانند «جنرال موتورز»، «ماریوت» و «تیم وارنر»، هم‌اكنون میلیون‌ها نسخه را به فروش می‌رسانند.
بهترین مكان برای مشاهده این صنعت، «لاس وگاس» است كه بیش از ۲۰۰ شركت تولیدكننده این محصولات زیر یك سقف گرد آمده و آخرین تولیدات خود را در اختیار عموم قرار می‌دهند.
به گفته پل فیش بین، مؤسس و مدیر «اخبار فیلم‌های بزرگسالان»، مشتریان آنها، تولیدكنندگان این محصولات، توزیع‌كنندگان، اسپانسرها، صاحبان مغازه‌ها، خریدكنندگان تلویزیونی و مشتریان خارجی هستند.
او می‌گوید، در تمام آمریكا، ۸۰۰ میلیون مورد اجاره فیلم‌های ویدیویی و سی‌دی‌های مستهجن وجود دارد. من فكر نمی‌كنم كه تنها ۸۰۰ نفر باشند كه هر كدام میلیون‌ها مورد محصول را كرایه ‌دهند. به گفته فیش بین، این محصولات با رضایت كامل بزرگسالان در خانه‌های شخصی آنان تولید می‌شود، هرچند استودیوهای ویژه‌ای نیز برای این كار وجود دارد.
بیل لیون، یكی از فعالان سابق صنعت جنگ‌افزار می‌گوید: «در كالیفرنیا بیش از ۱۲ هزار نفر، مشتری این محصولات هستند و در این ایالت ما تنها بیش از ۳۶ میلیون دلار مالیات در این زمینه می‌پردازیم، بنابراین صنعت پول زایی است».
لیون، مدیر یك اتحادیه به اصطلاح آزادی بیان بود كه درواقع یك سازمان تجاری كه نماینده نزدیك ۹۰۰ شركت فعال در زمینه پورنوگرافی است، شركت Comcast در سال ۲۰۰۲ نزدیك ۵۰ میلیون دلار از تولید این‌گونه برنامه‌ها به دست آورده است. همه شركت‌های معروف از Time Warner تا Cable vision به مشتركان خود این‌گونه محصولات را ارایه می‌دهند، درست مانند شبكه‌های Echo star و Direct TV كه توسط شركت تكنولوژی هیوز از زیرمجموعه‌های شركت جنرال‌موتورز اداره می‌شود.
دنیس مك آلپاین، می‌گوید، آنها هیچ‌گاه رقم واقعی سود خود را نمی‌گویند، اما من حدس می‌زنم شركتی مانند Direct TV، احتمالا ۲۰۰ میلیون و شاید هم تا ۵۰۰ میلیون از این صنعت درآمد داشته باشد. در این میان می‌توان به زنجیره هتل‌ها هم اشاره كرد: هیلتون، ماریوت، هایات، شرایتون و هالیدی و اینكه همگی در قبال پخش خصوصی این فیلم‌ها برای اتاق‌های مشتریان از طریق سیستم تلویزیونی هتل، از آنها پول دریافت می‌كنند و نزدیك ۵۰ درصد این فیلم‌ها، توسط خود همان مشتریان خریداری می‌شود.
وی می‌گوید: «به نظر من شركت‌ها به این علت وارد كار می‌شوند كه این صنعت هیچ محدودیت درآمدی ندارد. یك واقعیت نیز در این زمینه وجود دارد كه همیشه یك نوع ننگ اجتماعی، هنوز هم در این كار موجود است. شما می‌توانید برای این كارها سود و منفعت كلانی به دست آورید، چراكه میزان سود آن بسیار بالاست، بنابراین یك احساس امنیت اقتصادی در آن وجود دارد».
یكی دیگر از مراكز تولید و پخش این موارد، چاتس وورس از حومه‌های ساكت شمال لوس‌آنجلس است كه در آنجا هم شركت‌های زیادی مانند VIVID وجود دارند. این شركت درست مانند شركت‌های معروفی همچون پارامونت و یونیورسال در هالیوود است. بیل آشر، مدیر این شركت می‌گوید، عموما تولید این‌گونه فیلم‌ها، خرج و هزینه زیادی ندارد. وی می‌گوید، طی ۵ سال گذشته، این شركت هر ساله رشدی ۲ رقمی در میزان تولیدات خود داشته و به گفته خود وی، سال گذشته ۱ میلیارد دلار از محصولات آنان به فروش رفته است.
وی می‌گوید: وقتی ما قسمتی از محصولاتمان را به شبكه‌های ماهواره‌ای می‌فروشیم، آنها همه آمار را تحلیل می‌كنند و بنا بر آمار آنها، ما پرسودترین شركت برای آنها بوده‌ایم.
برنامه «۶۰ دقیقه» امیدوار بود كه دست‌كم بتواند، یك شركت بزرگ را بیابد كه در مورد این‌گونه فعالیت‌های خود صحبت كند، اما هیچ‌كس این كار را نكرد و تنها عده كمی از آنها گفتند كه اساسا شركت‌های آنها محصولات زیادی را تولید می‌كنند و انتخاب آنها دیگر با مشتری است.
آشر در پایان می‌گوید: من به شركت‌ها توصیه می‌كنم كه اگر گزارشگران برای پرسش در مورد تولید فیلم‌های بالای ۱۸ سال به شركت آنها رفتند، اصلا در را باز نكنند. نمایش این تفریحات بزرگسالان، آنقدر پرسود و درآمدزاست كه كم‌كم به جزیی از فرهنگ تبدیل شده و به راحتی قابل دسترس، به سادگی قابل حصول و احتمال طرد قانونی آن هم ناممكن است.
اما این روند كی و چگونه آغاز شد؟ ۲۵ سال پیش با یك دستگاه خانگی ویدیو.درواقع پورنوگرافی نحوه فروش ۲۵ سال اخیر بازار را تغییر داده و معمولا مشتریان آن نیز مردان جوان هستند. با جستجوی این موارد در اینترنت، می‌توان به راحتی به نزدیك ۱۸۰ میلیون پیوند دست یافت. به نظر كارشناسان، این امر تأثیر زیادی بر ارزش‌های جامعه آمریكا و توانایی دولت در قانونمندی پورنوگرافی دارد.
به گفته لین، كامپیوترها هم‌اكنون به خانه آمریكایی‌ها نیز نفوذ كرده‌اند. آخرین آمار در این زمینه، این بود كه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون آمریكایی دارای كامپیوتر هستند. در كمتر از ۱۰ سال نیز ما از حدود ۱۰۰۰نفر بالای ۱۸ سال به ۸۰ میلیون نسخه فیلم‌های بالای ۱۸ سال رسیده‌ایم. یعنی ما در بین مردم خود پتانسیل عظیمی برای خصوصی نگاه كردن به این مسائل داریم.
اما آیا ایالات متحده نمی‌تواند هیچ‌گونه محدودیت‌ قانونی یا تعقیب قانونی را در این زمینه اعمال كند؟
پورنو هم‌اكنون آنقدر قابل‌دسترس است كه كم‌كم به زیرمجموعه فرهنگ آمریكا تبدیل می‌شود و حتی خود را در برنامه‌های مد و موسیقی تلویزیون نیز نشان می‌دهد.
لوك فورد ۳۷ ساله، ستون‌نویس سایت‌های اینترنتی در این‌باره می‌گوید: این مسأله كم‌كم در بین جوانان عادی و پذیرفته می‌شود، خصوصا در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال. افرادی كه وارد این حرفه می‌شوند، می‌دانند كه راحت‌ترین راه برای به دست آوردن ۱۰۰۰ دلار در دو ساعت، همین است.
با تحقیق در این رابطه معلوم شد كه اصلا در این زمینه كمبود نیروی انسانی وجود ندارد و به همین دلیل است كه ۵۰۰ شركت بدون وقفه در این زمینه فعالیت می‌كنند.
فورد می‌گوید: بسیاری از دخترانی كه وارد این صنعت می‌شوند، تنها با یك تجربه این كار را ترك می‌كنند، این تجربه آنقدر برای آنان دردناك، وحشت‌آور و شرم‌آور است كه دیگر این كار را نمی‌كنند.
گروه‌های مخالف این مسائل در آمریكا می‌گویند، صدها نفر از هزاران مردی كه به این كار روی می‌آورند، دچار اختلالات رفتاری اجتماعی می‌شوند و این عوامل باعث طلاق و از هم‌گسیختگی خانواده‌ها می‌شود.
ماری بس بوچانان، دادستان بخش غربی پنسیلوانیا می‌گوید: « اینكه این مسائل، قابل دسترسی است و مردم آن را تحمل می‌كنند، به این معنی نیست كه آن را قبول هم دارند».
بیشتر حقوقدانان می‌گویند، در حال تلاش برای اعمال محدودیت‌هایی قانونی در این زمینه هستند. بوچانان می‌گوید: «این مسأله روز به روز بدتر و بدتر می‌شود و به همین دلیل، نیاز به اجرای قانون در این زمینه احساس می‌شود. ما باید به تولیدكنندگان، نشان دهیم كه محدودیت‌ها و مرزهایی وجود دارد، محدودیت‌هایی در مورد فروش و پخش محصولاتشان در كشور».
منبع: سایت موعود
منبع : خبرگزاری فارس