یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
ابوعبدالله محمدبن علیبن حسین حکیم ترمذی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: ( ... - ۲۹۶) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - ترمذ خراسان
شهرت علمی و فرهنگی: عارف ، صوفی و محدث
در ترمذ خراسان به دنیا آمد و بیشتر عمر خویش را همانجا گذراند. از کودکی شوق عجیبی به یادگیری علم و دانش داشت ، چنانکه اشتغال به درس و مطالعه ، جای بازی ایام کودکی را گرفت. ابوعبدالله علم حدیث را ابتدا از پدر آموخت؛ بهجزء او ، از محضر علیبن حجر ، قتیبهٔبن سعید و سفیانبن وکیع حدیث روایت کرد و یحییبن منصور قاضی حسینبن علی و دیگر مشایخ نیشابور نیز از وی حدیث نقل کردهاند. وی چندی از مشایخ بلخ علم آموخت و بعد از آن با صوفیه خراسان آشنا شد ، به صحبت ابوتراب نخشبی ، احمد خضرویه و یحیی معاذ رازی رسید و چندی در عراق به کسب حدیث پرداخت و از آنجا از طریق بصره به مکه رفت ، در راه بازگشت به ترمذ بهخلوت علاقه پیدا کرد و انزواء اختیار کرد. به سبب اقوال او در "ولایت" از بلخ اخراجش کردند ، متهم شده بود که مقام ولایت را برتر از نبوت میداند ، حال آنکه چنین نبود ، چه حتی در دو اثر "نوادرالاصول" و "معرفهٔالاسرار" به برتری انبیاء بر اولیاء تأکید کرده است. از حیث اعتقاد به اهمیت مقام ولایت و از بعضی جهات دیگر ، ترمذی تاحدی پیشرو ابنعربی است و ابن به آثار و آراء او توجه تمام داشته است. حکمی بعد از آن از بلخ بهنیشابور رفت و این مقارن بود با فعالیت ملامتیه در بلخ ، با آنکه با تنی چند از سران این فرقه مراوده داشت با این رویه مخالف بود. او آثار بسیاری از خود بهجا گذاشته است ، از آن جمله: "نوادرالاصول فی معرفهٔ اخبارالرسول"؛ "ختمالولایه"؛ "رسالۀ بدو شأن ابیعبدالله"؛ "کتابالنهج"؛ "کتابالرد علیالرافضه"؛ "کتابالعقل والهوای".
تولد و وفات: ( ... - ۲۹۶) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - ترمذ خراسان
شهرت علمی و فرهنگی: عارف ، صوفی و محدث
در ترمذ خراسان به دنیا آمد و بیشتر عمر خویش را همانجا گذراند. از کودکی شوق عجیبی به یادگیری علم و دانش داشت ، چنانکه اشتغال به درس و مطالعه ، جای بازی ایام کودکی را گرفت. ابوعبدالله علم حدیث را ابتدا از پدر آموخت؛ بهجزء او ، از محضر علیبن حجر ، قتیبهٔبن سعید و سفیانبن وکیع حدیث روایت کرد و یحییبن منصور قاضی حسینبن علی و دیگر مشایخ نیشابور نیز از وی حدیث نقل کردهاند. وی چندی از مشایخ بلخ علم آموخت و بعد از آن با صوفیه خراسان آشنا شد ، به صحبت ابوتراب نخشبی ، احمد خضرویه و یحیی معاذ رازی رسید و چندی در عراق به کسب حدیث پرداخت و از آنجا از طریق بصره به مکه رفت ، در راه بازگشت به ترمذ بهخلوت علاقه پیدا کرد و انزواء اختیار کرد. به سبب اقوال او در "ولایت" از بلخ اخراجش کردند ، متهم شده بود که مقام ولایت را برتر از نبوت میداند ، حال آنکه چنین نبود ، چه حتی در دو اثر "نوادرالاصول" و "معرفهٔالاسرار" به برتری انبیاء بر اولیاء تأکید کرده است. از حیث اعتقاد به اهمیت مقام ولایت و از بعضی جهات دیگر ، ترمذی تاحدی پیشرو ابنعربی است و ابن به آثار و آراء او توجه تمام داشته است. حکمی بعد از آن از بلخ بهنیشابور رفت و این مقارن بود با فعالیت ملامتیه در بلخ ، با آنکه با تنی چند از سران این فرقه مراوده داشت با این رویه مخالف بود. او آثار بسیاری از خود بهجا گذاشته است ، از آن جمله: "نوادرالاصول فی معرفهٔ اخبارالرسول"؛ "ختمالولایه"؛ "رسالۀ بدو شأن ابیعبدالله"؛ "کتابالنهج"؛ "کتابالرد علیالرافضه"؛ "کتابالعقل والهوای".
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس دوازدهم انتخابات مجلس مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم
زلزله سلامت هواشناسی تهران سیل شهرداری تهران فضای مجازی سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
قیمت خودرو یارانه مسکن گاز خودرو قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی پالایش و پتروشیمی نمایشگاه نفت بازار خودرو
نمایشگاه کتاب رضا عطاران کیانوش عیاری نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون کتاب سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس سریال مهران مدیری کتابخوانی
فناوری
جنگ غزه رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال هوادار استقلال لیگ برتر لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
ایلان ماسک شفق قطبی اپل ناسا طوفان خورشیدی گوگل هوش مصنوعی فیبرنوری ماهواره
خواب سیگار استرس فشار خون بارداری افسردگی شیر زایمان دندان