جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
رقصنده در طبقهٔ بالا - THE DANCER UPSTAIRS
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : اسپانیا و آمریکا
محصول : جان مالکوویچ و آندرس بیسنته گومس
کارگردان : مالکوویچ
فیلمنامهنویس : نیکلاس شکسپیر، برمبنای رمانی نوشتهٔ خودش
فیلمبردار : خوزه لوییس آلکاین
آهنگساز(موسیقی متن) : آلبرتو ایگلسیاس
هنرپیشگان : خاوییر باردم، خوآن دیهگو بوتو، لورا مورانته، الویرا مینگس، الکساندرا لنکاستر و آلیور کاتن
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۳ دقیقه
̎اگوستین رخاس̎ (باردم) وکیل سابقی است که چون میخواسته بدون واسطه با مقولهٔ بزهکاری و عدالت سروکار داشته باشد، کارآگاه پلیس شده است. به ̎رخاس̎ مأموریت دادهاند تا دربارهٔ عدهای تروریست تحقیق کند که مصمماند به هر ترتیب شده دولت حاکم را ساقط کنند: از شیطنتهای آشفتهکننده (مثل رها کردن جسد حیواناتی که رویشان شعارهای انقلابی نوشته شده در اطراف عمارت کنگره) تا بمبگذاری و سوءقصدهای سیاسی. ̎رخاس̎ چیز زیادی دربارهٔ تروریستها نمیداند و هیچکس هم در نیروهای پلیس از هویت یا مخفیگاه رهبر تروریستها خبر ندارد. در حالیکه ̎رخاس̎، اطلاعات بیشتری دربارهٔ تروریستها کسب میکند، آنان نیز بر شدت عملیات خود میافزایند، و تحقیقات و جستوجوهای ̎رخاس̎ را ضروریتر میکنند. ̎رخاس̎ دختری دارد که نزد زنی به نام ̎یولانندا̎ (مورانته) آموزش رقص میبیند. ̎رخاس̎ و ̎یولاندا̎، آرام آرام شیفتهٔ یکدیگر میشوند ولی پس از مدتی، ̎رخاس̎ متوجه میشود زنی که دوستش دارد ظاهراً برای تروریستهائی کار میکند که او مصمم است ریشهکنشان کند.
● بسیاری از بازیگران تمایل دارند که وقتی خود پشت دوربین قرار میگیرند، حکایتهائی مجلسی تعریف کنند که حرف اصلی را در آنها شخصیتها و شخصیتپردازی میزند. اما در رقصنده در طبقهٔ بالا، نخستین فیلم مالکوویچ بهعنوان کارگردان ـ که پروژهٔ جاهطلبانهای نیز هست ـ او به درامی پیچیده و پر شاخ و برگ پرداخته که بیش از آنکه به فیلمسازان آمریکائی مدیون باشد، وامدار کنستانتین کوستا ـ گاوراس است ـ دینی که با نایش تکهای از حکومت نظامی (۱۹۷۳) بر آن صحه گذاشته است. فیلمنامهٔ شکسپیر که برمبنای رمان خودش و ملهم از اسارت رهبر چریکهای ̎پرو̎ئی، ابیمائل گوسمان در بالای یک استودیوی باله در لیما، نوشته شده، به بازی خارقالعاده و به شدت کنترل شدهٔ باردم مینازد. اگرچه فیلم میتوانسته مختصر و مفیدتر حرفش را بزند و محکمتر به ارتباط اصلی داستان شکل بدهد ولی به هر حال درام جذاب و هوشمندانهای است که متأسفانه، آشفتهکنندهترین جنبهاش انگلیسی حرف زدن بازیگران اسپانیائی/ آمریکای لاتینی آن است. در حالیکه لهجهٔ غلیظ بعضی از بازیگران را گاه نمیتوان درک کرد، ولی ̎زبان̎، حرف اصلی را نمیزند و کارگردان برای رسیدن به هدف خود و غرق کردن تماشاگر، بیشتر به حس و حال و فضای داستان پرداخته است؛ حال و هوای کشوری آمریکای لاتینی که در آن، فساد سیاسی و بیتفاوتی مردم چنان ریشهدار است که حتی وقتی انقلابی خشن در آن صورت میگیرد، توجه هیچکس را جلب نمیکند.
کشور تولیدکننده : اسپانیا و آمریکا
محصول : جان مالکوویچ و آندرس بیسنته گومس
کارگردان : مالکوویچ
فیلمنامهنویس : نیکلاس شکسپیر، برمبنای رمانی نوشتهٔ خودش
فیلمبردار : خوزه لوییس آلکاین
آهنگساز(موسیقی متن) : آلبرتو ایگلسیاس
هنرپیشگان : خاوییر باردم، خوآن دیهگو بوتو، لورا مورانته، الویرا مینگس، الکساندرا لنکاستر و آلیور کاتن
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۳ دقیقه
̎اگوستین رخاس̎ (باردم) وکیل سابقی است که چون میخواسته بدون واسطه با مقولهٔ بزهکاری و عدالت سروکار داشته باشد، کارآگاه پلیس شده است. به ̎رخاس̎ مأموریت دادهاند تا دربارهٔ عدهای تروریست تحقیق کند که مصمماند به هر ترتیب شده دولت حاکم را ساقط کنند: از شیطنتهای آشفتهکننده (مثل رها کردن جسد حیواناتی که رویشان شعارهای انقلابی نوشته شده در اطراف عمارت کنگره) تا بمبگذاری و سوءقصدهای سیاسی. ̎رخاس̎ چیز زیادی دربارهٔ تروریستها نمیداند و هیچکس هم در نیروهای پلیس از هویت یا مخفیگاه رهبر تروریستها خبر ندارد. در حالیکه ̎رخاس̎، اطلاعات بیشتری دربارهٔ تروریستها کسب میکند، آنان نیز بر شدت عملیات خود میافزایند، و تحقیقات و جستوجوهای ̎رخاس̎ را ضروریتر میکنند. ̎رخاس̎ دختری دارد که نزد زنی به نام ̎یولانندا̎ (مورانته) آموزش رقص میبیند. ̎رخاس̎ و ̎یولاندا̎، آرام آرام شیفتهٔ یکدیگر میشوند ولی پس از مدتی، ̎رخاس̎ متوجه میشود زنی که دوستش دارد ظاهراً برای تروریستهائی کار میکند که او مصمم است ریشهکنشان کند.
● بسیاری از بازیگران تمایل دارند که وقتی خود پشت دوربین قرار میگیرند، حکایتهائی مجلسی تعریف کنند که حرف اصلی را در آنها شخصیتها و شخصیتپردازی میزند. اما در رقصنده در طبقهٔ بالا، نخستین فیلم مالکوویچ بهعنوان کارگردان ـ که پروژهٔ جاهطلبانهای نیز هست ـ او به درامی پیچیده و پر شاخ و برگ پرداخته که بیش از آنکه به فیلمسازان آمریکائی مدیون باشد، وامدار کنستانتین کوستا ـ گاوراس است ـ دینی که با نایش تکهای از حکومت نظامی (۱۹۷۳) بر آن صحه گذاشته است. فیلمنامهٔ شکسپیر که برمبنای رمان خودش و ملهم از اسارت رهبر چریکهای ̎پرو̎ئی، ابیمائل گوسمان در بالای یک استودیوی باله در لیما، نوشته شده، به بازی خارقالعاده و به شدت کنترل شدهٔ باردم مینازد. اگرچه فیلم میتوانسته مختصر و مفیدتر حرفش را بزند و محکمتر به ارتباط اصلی داستان شکل بدهد ولی به هر حال درام جذاب و هوشمندانهای است که متأسفانه، آشفتهکنندهترین جنبهاش انگلیسی حرف زدن بازیگران اسپانیائی/ آمریکای لاتینی آن است. در حالیکه لهجهٔ غلیظ بعضی از بازیگران را گاه نمیتوان درک کرد، ولی ̎زبان̎، حرف اصلی را نمیزند و کارگردان برای رسیدن به هدف خود و غرق کردن تماشاگر، بیشتر به حس و حال و فضای داستان پرداخته است؛ حال و هوای کشوری آمریکای لاتینی که در آن، فساد سیاسی و بیتفاوتی مردم چنان ریشهدار است که حتی وقتی انقلابی خشن در آن صورت میگیرد، توجه هیچکس را جلب نمیکند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
یسنا هلال احمر قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
حقوق بازنشستگان بانک مرکزی دولت سیزدهم قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین نوار غزه چین ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن طوفان الاقصی
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه