پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


مقدمه‌ای بر روانشناسی نقاشی کودکان


مقدمه‌ای بر روانشناسی نقاشی کودکان
نویسنده : توماس - گلینسیلک - آنجل
مترجم : مخبر - عباس
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۰۵/۳۰
رده دیویی : ۱۵۵.۴
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۲۴
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۲
تیراژ : ۲۲۰۰
شابک : ۹۶۴-۵۶۲۵-۲۳-۸

در این کتاب نظریه‌های روان شناختی نقاشی کودکان و رابطه آنها با تکامل عاطفی و شناخت کودکان با تاکید بر دستاوردهای پژوهشی دهه 1980به اختصار بیان شده است .علاوه بر آن, فرضیات دیر پایی چون' :کودکان آن چیزی را می‌کشند که می‌دانند 'و یا این که 'نقاشی بیان تجارب عاطفی یا خواست‌های ناخودآگاه است 'در کتاب, نقد و ارزیابی می‌شود .نگارنده پس از مروری بر تاریخچه نظری دیدگاه‌های تکاملی, بالینی ـ فرافکن, هنرمندانه و فرآیندی, خصوصیات نقاشی کودکان را در سطوح مختلف سنی بررسی کرده است .در ادامه, تعریفی از نقاشی به دست داده و نظریه بوم شناختی آن را عرضه نموده است .در فصل‌های بعدی, خوانندگان این موضوعات را پی می‌گیرند' :کودکان چرا نقاشی می‌کنند', 'فرآیند نقاشی و اثرات آن', 'در نقاشی چه اطلاعاتی وجود دارد', 'جنبه‌های بیانی نقاشی', 'تکامل نقاشی استثنایی', و 'نقاشی‌های کودکان به مثابه هنر .'نگارنده در پایان کتاب اذعان می‌دارد' :نقاشی کودک فعالیتی است که تاکنون نادیده گرفته شده است . دلیل ما برای آن که نقاشی باید با اهمیت قلمداد شود آن است که نقاشی فعالیت شناختی پیچیده‌ای است که برای بسیاری از کودکان جذابیت دارد و آنها در مقیاس گسترده‌ای به آن می‌پردازند...اثرات تراکمی نقاشی, همراه با سایر شکل‌های بازی, می‌تواند تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در تکامل هوشی اوان کودکی و افزایش قابلیت در گستره‌ای از فعالیت‌ها در سال‌های بعد داشته باشد .'