سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
مزدک
جنسیت: مرد
نام پدر: بامداد
تولد و وفات: ( ... - ۵۲۸/۵۲۹) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: بانی دیم
اصل وی ایرانی بود و منشاء او به قولی مذاریه یا ماذرایا ماذریه ، در کرانهٔ دجله ، و به قولی استخر پارس و به قول دیگر نسا ، از توابع خراسان بود. وی در زمان قباد بن فیروز میزیست و تربیت یافته و شاگرد یک مانوی به نام بوندس ، پسر خرگان ، بود که چندی در روم و ایران به نشر آئینی به نام درست دین پرداخت ، بههمین علت بعضی آئین او را به این آئین منسوب کردهاند. به هر صورت دین مزدک ظاهراً تفسیر تازهای بود از آئین زرتشت و شاید از تأثیر آئین مانی خالی نبود. البته مخالفانش خواستهاند با انتساب او به مانویت خاطرهٔ وی را از اذهان زرتشتی مذهبان منفور بدارند. بهطور کلی مزدک به تساوی و اشتراک املاک اعتقاد داشت که برای حصول به این منظور میبایست افزونی مال اغنیا را بگیرند و به فقرا بدهند. قباد نیز برای شکستن قدرت نجبا و روحانیون با مزدک هم عقیده و همرأی شد. ولی در نهایت کار بالا کرفت و مزدکیان بر علیه قباد شوریدند و او را خلع کردند و برادرش جاماسب را برگزیدند ، ولی او با کمک هیاطله دوباره به حکومت رسید و پس از آن به مبارزه با مزدک پرداخت. عاقبت مزد ک و عدهای از پیروانش در مجلس مناظرهای که قباد تشکیل داد مغلوب و به اعدام محکوم شدند. به روایتی انوشیروان بن قباد آنان را محکوم به اعدام کرد. بعضی از مورخین اسلامی کتابی را به مزدک نسبت دادهاند که به وسیلهٔ ابن مقفع به عربی ترجمه شده ، ولی ظاهراً از بین رفته است.
نام پدر: بامداد
تولد و وفات: ( ... - ۵۲۸/۵۲۹) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: بانی دیم
اصل وی ایرانی بود و منشاء او به قولی مذاریه یا ماذرایا ماذریه ، در کرانهٔ دجله ، و به قولی استخر پارس و به قول دیگر نسا ، از توابع خراسان بود. وی در زمان قباد بن فیروز میزیست و تربیت یافته و شاگرد یک مانوی به نام بوندس ، پسر خرگان ، بود که چندی در روم و ایران به نشر آئینی به نام درست دین پرداخت ، بههمین علت بعضی آئین او را به این آئین منسوب کردهاند. به هر صورت دین مزدک ظاهراً تفسیر تازهای بود از آئین زرتشت و شاید از تأثیر آئین مانی خالی نبود. البته مخالفانش خواستهاند با انتساب او به مانویت خاطرهٔ وی را از اذهان زرتشتی مذهبان منفور بدارند. بهطور کلی مزدک به تساوی و اشتراک املاک اعتقاد داشت که برای حصول به این منظور میبایست افزونی مال اغنیا را بگیرند و به فقرا بدهند. قباد نیز برای شکستن قدرت نجبا و روحانیون با مزدک هم عقیده و همرأی شد. ولی در نهایت کار بالا کرفت و مزدکیان بر علیه قباد شوریدند و او را خلع کردند و برادرش جاماسب را برگزیدند ، ولی او با کمک هیاطله دوباره به حکومت رسید و پس از آن به مبارزه با مزدک پرداخت. عاقبت مزد ک و عدهای از پیروانش در مجلس مناظرهای که قباد تشکیل داد مغلوب و به اعدام محکوم شدند. به روایتی انوشیروان بن قباد آنان را محکوم به اعدام کرد. بعضی از مورخین اسلامی کتابی را به مزدک نسبت دادهاند که به وسیلهٔ ابن مقفع به عربی ترجمه شده ، ولی ظاهراً از بین رفته است.
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی نیچروان بارزانی رهبر انقلاب حج عراق مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
شهرداری تهران تهران حجاب هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش قتل فضای مجازی پلیس سازمان هواشناسی شهرداری باران
خودرو ایران خودرو بازار خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت بورس
نمایشگاه کتاب سریال افعی تهران مسعود اسکویی زنان تئاتر محمدعلی علومی تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سریال کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره ناسا
رژیم غذایی بیمه کاهش وزن زیبایی چای دندانپزشکی فشار خون بیماران خاص سبزیجات