جمعه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 10 May, 2024
مجله ویستا
موسیقی و رقص ایلی
موسیقی كردی یكی از بارزترین ویژگی فرهنگی قوم كرداست. طراوت، شادابی، فضای عرفانی و درآمیختگی مضامین با تاریخ گذشته كردها، نیمی از خصوصیات آن است. این خصوصیات در بعضی موارد ارتباط تنگاتنگی با افكار و باورهای تاریخی، مذهبی و قومی مردم كرد دارند. آهنگ «هوره» را میتوان نمونه بارز این موسیقی به حساب آورد كه همان نیایش «اهورا» است و ظاهراً به همان شیوه اجرایی اولیه خود نیز باقی مانده است. بعضی از آهنگهای كردی هرچند كه نتوانسته است جای شایستهای را در موسیقی اصیل احراز كند، ولی گوشههای گمشدهای از آنها هستند كه در طی قرون و اعصار به بوته فراموشی سپرده شدهاند. این نوع آهنگها از نظر مفهوم و مضامین با دستگاههای موسیقی ایرانی همسازی نزدیكی دارند كه از آن جمله میتوان به «الله وسی»، «یای فه زال» «قطار»، «حیران»، «گول» و «سوره گل» اشاره نمود كه به ترتیب با راست پنجگاه، بیات ترك، بیات اصفهان، شور و شوشتری همگنی (همسانی) خاصی دارند. آلاتی كه در موسیقی كردی مورد استفاده قرار میگیرند عبارتاند از : دف، شمشال، نی، رمانا (بالابان)، قیچك، انبان (در موسیقی مذهبی)، توزه له، دهل، سروناز و ... .
شیوه اجرا و نحوه استفاده از آلات فوقالذكر در نقاط مختلف كردنشین تفاوتهایی دارد، ولی در كل از یك اسلوب و شیوه واحدی كه عمدتاً از موسیقی نواحی مركزی كردستان متأثر است، پیروی میكنند. در مراسم جشن و سرور و عروسیها، نوای دلنشین موسیقی كردی شادیبخش دلهای برگزاركنندگان و شركتكنندگان آن است.
شیوه اجرا، طراوت و تازگی، درآمیختگی با باورها و سنن كردها و خصوصیات دیگر موسیقی كردی از جمله عناصری است كه میتوانند به عنوان جاذبههای خاص فرهنگی و قومی منطقه مورد توجه و علاقه شیفتگان فرهنگ و هنر مردم در عرصه صنعت جهانگردی قرار گیرند.
نوع دیگر از موسیقی كردی موسیقی مذهبی است كه در مناسبتهای خاص مذهبی اجرا میشوند. عید بعثت حضرت محمد (ص) و اعیاد دیگر مذهبی از جمله مناسبتهایی است كه كردها منویات قبلی خود را با نواختن دهل و دیگر آلات موسیقی به معرض نمایش میگذارند. همچنین دراویش و پیروان و مریدان اهل طریفت با اجرای آهنگهای خاص در تكایا و مراكز مربوط به خود، نوعی از موسیقی را به نمایش میگذارند كه جزو موسیقی مذهبی كرد محسوب میشود و از خصوصیات برجسته قابل توجهی برخوردار است.
رقصهای محلی و بومی این استان هم از نظر مضمون و هم از نظر شكل درخور توجه ویژه است. این رقصها در مراسم شادی و سرور اجرا میشود. رقص كردی عمدتاً به شكل گروهی است و حركات فیزیكی موزون و هماهنگی دلپذیر دارد. معمولاً رقصها كمتر به شكل انفرادی و بیشتر با شركت زنان و مردان اجرا میشود. این رقص همراه با حركات موزون از محتوا و مضمون خاصی برخوردار است و نشاندهنده باورها و خصوصیات قومی و فرهنگی مردم كرد است. رقص معروف به «جارماق» از عمدهترین رقصهای محلی است كه امروزه نیز در مواقع خاصی در تمام شهرها و به ویژه در روستاها و قبایل كوچنشین به اجرا در میآید. علاوه بر رقصهایی كه در مراسم شادی و جشنها اجرا میشود، در این استان رقصهای ویژهای نیز وجود دارد كه میتوان آنها را رقصهای مذهبی و اعتقادی دانست.
شیوه اجرا و نحوه استفاده از آلات فوقالذكر در نقاط مختلف كردنشین تفاوتهایی دارد، ولی در كل از یك اسلوب و شیوه واحدی كه عمدتاً از موسیقی نواحی مركزی كردستان متأثر است، پیروی میكنند. در مراسم جشن و سرور و عروسیها، نوای دلنشین موسیقی كردی شادیبخش دلهای برگزاركنندگان و شركتكنندگان آن است.
شیوه اجرا، طراوت و تازگی، درآمیختگی با باورها و سنن كردها و خصوصیات دیگر موسیقی كردی از جمله عناصری است كه میتوانند به عنوان جاذبههای خاص فرهنگی و قومی منطقه مورد توجه و علاقه شیفتگان فرهنگ و هنر مردم در عرصه صنعت جهانگردی قرار گیرند.
نوع دیگر از موسیقی كردی موسیقی مذهبی است كه در مناسبتهای خاص مذهبی اجرا میشوند. عید بعثت حضرت محمد (ص) و اعیاد دیگر مذهبی از جمله مناسبتهایی است كه كردها منویات قبلی خود را با نواختن دهل و دیگر آلات موسیقی به معرض نمایش میگذارند. همچنین دراویش و پیروان و مریدان اهل طریفت با اجرای آهنگهای خاص در تكایا و مراكز مربوط به خود، نوعی از موسیقی را به نمایش میگذارند كه جزو موسیقی مذهبی كرد محسوب میشود و از خصوصیات برجسته قابل توجهی برخوردار است.
رقصهای محلی و بومی این استان هم از نظر مضمون و هم از نظر شكل درخور توجه ویژه است. این رقصها در مراسم شادی و سرور اجرا میشود. رقص كردی عمدتاً به شكل گروهی است و حركات فیزیكی موزون و هماهنگی دلپذیر دارد. معمولاً رقصها كمتر به شكل انفرادی و بیشتر با شركت زنان و مردان اجرا میشود. این رقص همراه با حركات موزون از محتوا و مضمون خاصی برخوردار است و نشاندهنده باورها و خصوصیات قومی و فرهنگی مردم كرد است. رقص معروف به «جارماق» از عمدهترین رقصهای محلی است كه امروزه نیز در مواقع خاصی در تمام شهرها و به ویژه در روستاها و قبایل كوچنشین به اجرا در میآید. علاوه بر رقصهایی كه در مراسم شادی و جشنها اجرا میشود، در این استان رقصهای ویژهای نیز وجود دارد كه میتوان آنها را رقصهای مذهبی و اعتقادی دانست.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت دولت سیزدهم سید ابراهیم رئیسی انتخابات مجلس رئیسی رافائل گروسی مجلس سیدابراهیم رئیسی
تهران پلیس هواشناسی قتل شهرداری تهران بارش باران آموزش و پرورش فضای مجازی سیل سلامت وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
گاز بانک مرکزی قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو خودرو پالایش و پتروشیمی نمایشگاه نفت مالیات مسکن حقوق بازنشستگان بازار خودرو
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینمای ایران زندان محمدمهدی اسماعیلی سریال تئاتر سینما دفاع مقدس موسیقی
اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه روسیه فلسطین جنگ غزه حماس حمله به رفح مصر نوار غزه چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال استقلال رئال مادرید پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه استقلال دورتموند ذوب آهن بازی باشگاه پرسپولیس
فناوری ایلان ماسک ناسا فیبرنوری اپل هواوی آب سامسونگ هوش مصنوعی گوگل پارک فناوری پردیس
شیر تخم مرغ آسم روغن زیتون هندوانه بیماران خاص کبد چرب ناباروری