شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
کامیون Truck
یکی از مهمترین وسایلی که در کشورهای صنعتی برای حمل و نقل کالاها از نقطهای به نقطهای دیگر به فراوانی مورد استفاده بود. این نوع حمل و نقل در جاهای معدود و محدودی که راهآهن و راه آبی وجود داشت، امکانپذیر بود. واضح است که راههای آبی بهطور طبیعی پدید آمده و رشتههای آن برای اصلاح و آماده کردن نیاز به اصلاحات و تغییرات دشواری دارد و سیستم راه آهن بهعلت گرانی ساخت بهویژه در نواحی توسعه نیافه کشور، مشکلاتی بههمراه دارد.
چون اتومبیل تولید و عرضه گشت بهسرعت کشورهای صنعتی در پی استفاده از ساخت و استفاده از کامیون به تلاش و کوشش پرداختند تا به آسانی بتوانند کالاهای خود را از نقطه به نقطهای حمل و جابهجا کنند. سال ۱۸۹۸ را سرآغاز تولید و عرضه کامیون دانستهاند و برای نخستین بار در آلمان کمپانی دایملر به این کار پرداخت و با گذاشتن اتاقهای بزرگ روی شاسی موتورهای نیرومند، کامیون را به صورت ابتدائی به بازار عرضه کرد. جای راننده در کامیون نامناسب و ازین رو راننده در هنگام رانندگی در عذاب بود و این مشکل تا دهه ۱۹۳۰ کم و بیش ادامه داشت و درین روزگار بود که در کامیونها اصطلاحات و تغییراتی اساسی صورت گرفت. در همین احوال، مخترع آمریکائی چارلز مارتین براساس ساخت تراکتور کامیونی با مشخصات اصلاح شده عرضه کرد که بر پایه طرح مارتین کمپانی نوکس DNOX با مهارت ساخت کامیون را دنبال و نیز فشار بار وارد بر چرخهای را توزیع کرد و بر شکل وترکیب تراکتور اصلاحات اساسی انجام داد. شاید شناختهترین مدل این طرح که در ۱۹۲۰ عرضه گشت اسکامل انگلیسی بود که موتور آن ۴۷ اسب قدرت داشت و بهطور جداگانه تریلر تراکتور به تنهائی موفقیت حاصل نکرد. با استفاده از تایرهای بادی کمپانی گودیر پیشرفت عمدهای در ساخت و سرویس کامیون حاصل شد. در ۱۹۰۸ یک گام جهشی در تکامل کامیون کار آمد صورت گرفت و در ۱۹۱۲ تغییراتی در چرخهای کامیون از نظر فنی صورت گرفت و در نتیجه بر کارآئی کامیون بیش از پیش افزوده شد.
ارتش ایالات متحده آمریکا بزودی به اهمیت کامیون در مقاصد جنگی پی برد و دستور ساخت پانزده هزار دستگاه کامیون را داد و ازین کامیونها در جنگ جهانی اول استفاده کرد.
از ۱۸۹۸ تا پایان جنگ جهانی اول همه کامیونهای ساخته شده تقریباً صورت ابتدائی خود را حفظ کردند و تنها کالاهای خشک را حمل و نقل میکردند. حمل مایعات با کامیون تا سال ۱۹۲۶ به تعویق افتاد چه هنوز تانکرهای محکم و مناسب برای سوار کردن روی کامیون ساخت نشده بود، اما ازین پس تحولات لازم صورت گرفت و بر کامیونها تانکرهای حمل مایعات و گازها را سوار کردند. با اینحال این نوع کامیونهای تانکردار بهمدت سیسال تقریباً بدون تغییر محسوسی بکار ادامه میدادند.
شاید مهمترین اختراع صنعت کامیون سازی موتور دیزل بود. نخستین اتومبیل دیزلی را کمپانی بنز در ۱۹۲۳ عرضه کرد. این موتور بهطور ناگهانی عمومیت نیافت زیرا بهای آن زیاد و استارت زدن آن دشوار بود با اینحال سوخت آن اقتصادی و قوه کشش آن زیاد بود و رفته رفته نظرها بسوی موتور دیزل جلب و حمل و نقل تجاری و صنعتی با آن امکانپذیر گشت و کار خرید کامیونهای دیزلی بالا گرفت و سیل درخواست خرید کامیون دیزلی بسوی کمپانی بنز سرازیر شد. در اوایل سال ۱۹۳۱ کامیونهای با موتورهای بنزینسوز را نیز عرضه کردند.
در سراسر قرن بیستم، تغییرات فراوانی در حمل و نقل بازرگانی صورت گرفت. کشتیها و ترنها نقشهای مهم در حمل و نقل کالاها بدست آوردند ازین گذشته هواپیماهای باربری وارد میدان رقابت با کامیونها کشتیها و ترنها شد با اینحال کامیونها همچنان ارزش و اهمیت خود را در حمل و نقل کالاها حفظ کردهاند [۵۷]
۵۷ ـ دکتر محمد سعیدیان
چون اتومبیل تولید و عرضه گشت بهسرعت کشورهای صنعتی در پی استفاده از ساخت و استفاده از کامیون به تلاش و کوشش پرداختند تا به آسانی بتوانند کالاهای خود را از نقطه به نقطهای حمل و جابهجا کنند. سال ۱۸۹۸ را سرآغاز تولید و عرضه کامیون دانستهاند و برای نخستین بار در آلمان کمپانی دایملر به این کار پرداخت و با گذاشتن اتاقهای بزرگ روی شاسی موتورهای نیرومند، کامیون را به صورت ابتدائی به بازار عرضه کرد. جای راننده در کامیون نامناسب و ازین رو راننده در هنگام رانندگی در عذاب بود و این مشکل تا دهه ۱۹۳۰ کم و بیش ادامه داشت و درین روزگار بود که در کامیونها اصطلاحات و تغییراتی اساسی صورت گرفت. در همین احوال، مخترع آمریکائی چارلز مارتین براساس ساخت تراکتور کامیونی با مشخصات اصلاح شده عرضه کرد که بر پایه طرح مارتین کمپانی نوکس DNOX با مهارت ساخت کامیون را دنبال و نیز فشار بار وارد بر چرخهای را توزیع کرد و بر شکل وترکیب تراکتور اصلاحات اساسی انجام داد. شاید شناختهترین مدل این طرح که در ۱۹۲۰ عرضه گشت اسکامل انگلیسی بود که موتور آن ۴۷ اسب قدرت داشت و بهطور جداگانه تریلر تراکتور به تنهائی موفقیت حاصل نکرد. با استفاده از تایرهای بادی کمپانی گودیر پیشرفت عمدهای در ساخت و سرویس کامیون حاصل شد. در ۱۹۰۸ یک گام جهشی در تکامل کامیون کار آمد صورت گرفت و در ۱۹۱۲ تغییراتی در چرخهای کامیون از نظر فنی صورت گرفت و در نتیجه بر کارآئی کامیون بیش از پیش افزوده شد.
ارتش ایالات متحده آمریکا بزودی به اهمیت کامیون در مقاصد جنگی پی برد و دستور ساخت پانزده هزار دستگاه کامیون را داد و ازین کامیونها در جنگ جهانی اول استفاده کرد.
از ۱۸۹۸ تا پایان جنگ جهانی اول همه کامیونهای ساخته شده تقریباً صورت ابتدائی خود را حفظ کردند و تنها کالاهای خشک را حمل و نقل میکردند. حمل مایعات با کامیون تا سال ۱۹۲۶ به تعویق افتاد چه هنوز تانکرهای محکم و مناسب برای سوار کردن روی کامیون ساخت نشده بود، اما ازین پس تحولات لازم صورت گرفت و بر کامیونها تانکرهای حمل مایعات و گازها را سوار کردند. با اینحال این نوع کامیونهای تانکردار بهمدت سیسال تقریباً بدون تغییر محسوسی بکار ادامه میدادند.
شاید مهمترین اختراع صنعت کامیون سازی موتور دیزل بود. نخستین اتومبیل دیزلی را کمپانی بنز در ۱۹۲۳ عرضه کرد. این موتور بهطور ناگهانی عمومیت نیافت زیرا بهای آن زیاد و استارت زدن آن دشوار بود با اینحال سوخت آن اقتصادی و قوه کشش آن زیاد بود و رفته رفته نظرها بسوی موتور دیزل جلب و حمل و نقل تجاری و صنعتی با آن امکانپذیر گشت و کار خرید کامیونهای دیزلی بالا گرفت و سیل درخواست خرید کامیون دیزلی بسوی کمپانی بنز سرازیر شد. در اوایل سال ۱۹۳۱ کامیونهای با موتورهای بنزینسوز را نیز عرضه کردند.
در سراسر قرن بیستم، تغییرات فراوانی در حمل و نقل بازرگانی صورت گرفت. کشتیها و ترنها نقشهای مهم در حمل و نقل کالاها بدست آوردند ازین گذشته هواپیماهای باربری وارد میدان رقابت با کامیونها کشتیها و ترنها شد با اینحال کامیونها همچنان ارزش و اهمیت خود را در حمل و نقل کالاها حفظ کردهاند [۵۷]
۵۷ ـ دکتر محمد سعیدیان
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت انتخابات حجاب عراق دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل هواشناسی آتش سوزی تهران شهرداری تهران سازمان هواشناسی هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم آموزش و پرورش فضای مجازی
تورم بانک مرکزی قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه ایران خودرو حقوق بازنشستگان مسکن
مهران غفوریان ساواک رضا عطاران تلویزیون موسیقی عمو پورنگ سریال سینمای ایران شهاب حسینی مسعود اسکویی دفاع مقدس عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه جنگ غزه آمریکا روسیه حماس ترکیه نوار غزه اوکراین یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی صاعقه خودروهای وارداتی گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
خواب کبد چرب فشار خون چای دیابت بیماری قلبی