یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


مهاراجه‌های شکارچی


مهاراجه‌های شکارچی
هر چه شركت‌های هندی بیشتر اقدام به خرید سهام شركت‌های دیگر می‌كنند، اشتهای آنها برای این‌گونه خریدها بیشتر می‌شود.
برای هندی‌های پرافتخار، هیچ‌چیز به جز پیروزی تیم‌ملی كریكتشان نمی‌تواند به شیرینی آن باشد كه شركت‌هایشان در سرتاسر جهان اقدام به خرید و درواقع شكار شركت‌های دیگر كنند. آنها به راستی شكارچی‌اند. در سال‌جاری تاكنون شركت‌های هندی اعلام كرده‌اند كه ۳۴مورد خرید شركت‌های خارجی را برای خود رقم زده‌اند كه در مجموع ارزش آن بالغ بر بیش از ۷/۱۰میلیارد دلار شده است. این آمار را مركز دیلوجیك كه یك مركز تحقیقات درباره بازار است منتشر ساخت.
رقم مربوط به سال گذشته هم ۲۳میلیارد دلار بود كه بیش از ۵برابر رقم سال پیش از آن و بیش از سرمایه‌گذاری‌های خارجیان در شركت‌های هندی بود. برای حامیان داخلی صنعت هند كه از پرغرورترین هندی‌ها به شمار می‌روند، موضوع این خریدها به معنای یك رنسانس است و تنها به تجارت محدود نمی‌شود.
كومارمانگالام بیرلا، رییس یك مجتمع بزرگ صنعتی به نام آدیتیابیرلاگروپ می‌گوید: «یك هند جدید در حال ظهور است. این نشان‌دهنده احترام جدیدی است كه هند در سطح جهانی كسب می‌كند و دستوراتی در حد جهانی صادر می‌كند».
ماه گذشته هیندالكو كه شركت آلومینیوم مربوط به همین گروه است، یك رقیب آمریكایی خود را به نام شركت نوولیس به مبلغ ۶میلیارد دلار خریداری كرد و این خرید آن را به بزرگ‌ترین شركت آلومینیوم – نورد جهان تبدیل كرد. این رویداد یك هفته پس از آن اتفاق افتاد كه تاتااستیل، بزرگ‌ترین تولیدكننده خصوصی فولاد هندوستان، بزرگ‌ترین معامله خود تا اكتبر گذشته را به امضا رساند. این شركت موافقت كرد شركت رقیب انگلیسی- هلندی خود به نام شركت كورس را به مبلغ ۲/۱۳میلیارد دلار خریداری كند. این مبلغ ۹برابر ارزش بزرگ‌ترین خرید قبلی توسط یك شركت هندی بود.
هر دوی این معاملات نشان‌دهنده شرایطی هستند كه در آن بسیاری از مراكز تجاری كوچك‌تر هندی هم تشویق به خریدهایی در سطح جهانی می‌شوند. آنها در زمینه‌هایی چون مواد دارویی، كامپیوتر، قطعات خودرو، انرژی و غیره فعالیت می‌كنند. طی سه سال اخیر، با توجه به میانگین رشد تولید ناخالص داخلی ۸درصد و افزایش بهره‌وری، شركت‌های هندی توانسته‌اند طعم پول را به خوبی بچشند.
میانگین حاشیه سود شركت‌های هندی حدود ۱۰درصد است كه این رقم بیش از دو برابر میانگین جهانی است.
یك بررسی نشان داده است كه ۶۰درصد از۲۰۰شركت برتر هندی در جست‌وجوی خرید سهام شركت‌های خارجی هستند.
امروزه تامین اعتبارات برای چنین معامله‌هایی از همیشه آسان‌تر است. پس از اصلاحات بازارهای مالی، بازار سهام به دلیل پایین ماندن نرخ بهره متحول شد.
سایر موانع نیز از میان رفت كه از جمله آنها می‌توان قوانین مربوط به محدودیت بدهی شركت‌ها را ذكر كرد.
پارسال یك شركت دارویی به نام رنبكسی از انتشار ۴۴۰میلیون دلار اوراق قرضه استفاده كرد تا بتواند بودجه لازم برای ۸مورد خرید سهام شركت‌های دیگر را برای خود تامین كند.
خریدهای این شركت در آمریكا، رومانی، ایتالیا، آفریقای جنوبی و جاهای دیگر انجام شد.نكته مهم این است كه این اطمینان به وجود آمده كه چنین پیشرفت‌هایی در شركت‌های هندی قابل مشاهده است.
آقای بیرلا می‌گوید پنج سال پیش حتی تصور خرید شركت نوولیس هم دشوار می‌نمود.
مجموع ارزش خرید شركت‌های هندی در سطح جهان سال گذشته ۸/۱درصد معاملات درون‌مرزی این كشور را تشكیل داد.
اما این رقم در حال افزایش است چون میانگین ارزش خریدهای خارجی شركت‌های هندی طی سال‌های اخیر ده برابر شده و به ۳۱۵میلیون دلار رسیده است.
از میان برداشتن موانع باقیمانده بر سر راه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هندوستان هم موجب خواهد شد منافع جهانی به خصوص در مورد ورود تكنولوژی به هندوستان برسد.
روز ۲۲ ماه مارس پس از مدت‌ها تاخیر دولت هندوستان لایحه‌ای را به تصویب رساند كه طی آن سهم مالكیت خارجیان در بخش مخابرات این كشور به ۷۴درصد افزایش یافت.
شركت‌های هندی جهش خود را در حدود سال ۲۰۰۰ آغاز كردند.
آنها در این سال ۵۰ معامله خارجی منعقد ساختند كه البته مجموع آنها ارزشی كمتر از یك‌میلیارد دلار داشت.اغلب این معاملات، مانند هم‌اكنون، مربوط به خرید شركت‌های دارویی و خدمات كامپیوتری بود. این شركت‌ها از بقایای آزادسازی تجارت دهه ۹۰میلادی بودند كه با قدرت ظاهر شدند، رقابتی‌تر شدند و به دنبال بازارهای جدیدی برای صادرات خود گشتند.
برای چنین شركت‌هایی خرید شركت‌های خارجی راهی است برای متصل كردن نیروی كار ارزان و ماهرشان به بازارهای تازه و مشتریان شناخته شده. مالویندرسینگ رییس شركت رنبكسی كه ۸۰درصد از فعالیت‌های اقتصادی خود را به خارج از مرزهای هندوستان كشانده است می‌گوید: «برای ما هندوستان تنها یكی از بازارهای جهان است اگرچه كه بازار مهمی است». البته شركت رنبكسی نسبت به گذشته محتاط‌تر شده است. روز بیستم ماه مارس این شركت از مزایده خرید یكی از شعبات شركت مرك كه یك غول داروسازی آلمانی است، كناره‌گیری كرد. در صورت برنده شدن این شركت به هفتمین شركت بزرگ داروهای ژنریك جهان تبدیل می‌شد.
اما روند خرید شركت‌ها در مسیر دیگری نیز در حال پیشرفت است و آن بخش تكنولوژی است، به عنوان مثال در زمینه تولیدات كارخانه‌ای. این موضوع یكی از دلایل خرید شركت نوولیس توسط شركت هیندالكو است.
شركت نوولیس قوطی‌های آلومینیومی می‌سازد كه محصولی با ارزش افزوده است. برای ایجاد تجهیزات مشابه در هندوستان شركت هیندالكو می‌بایست پنج سال وقت صرف كند كه البته این كار را نكرد. آقای بیرلا می‌گوید: «طی سه سال آینده تولید آلومینیوم فراوانی خواهیم داشت و این آلومینیوم می‌بایست به جایی برود تا ارزش افزوده بیابد.» تكنولوژی دغدغه بزرگ شركت سوزلون انرژی هم هست. این شركت پنجمین تولیدكننده توربین‌های بزرگ در سطح جهان است. سال گذشته این شركت ۵۶۵میلیون دلار برای خرید شركت هنسن پرداخت كرد. شركت بلژیكی هنسن یك تولیدكننده گیربكس است. رییس سوزلون به نام تولسی تانتی می‌گوید: «سوزلون در زمینه تكنولوژی‌های بادی می‌داند و هنسن تنها گیربكس‌ها را می‌شناسد. حالا هر دوی این تیم‌های تحقیقات و توسعه در كنار هم هستند تا محصولاتشان را با هم طراحی كنند». ماه پیش شركت سوزلون در مزایده‌ای ۳/۱میلیارد دلاری برای خرید شركت آلمانی آرایی پاور كه یك تولیدكننده توربین است برنده شد. این سومین مزایده بزرگی بود كه یك شركت هندی در آن برنده شد. چنین معامله‌هایی مشخصه بارز شركت‌هایی هستند كه از بازارهای نوظهور می‌آیند. البته خرید شركت كوروس توسط تاتااستیل متفاوت بود. تاتااستیل شركتی است كه توانست در روند آزادسازی تجارت دوام آورد و پس از آن سوددهی خوبی را تجربه كرد كه آن‌را مرهون سرمایه‌گذاری هنگفت است. این شركت به عنوان كم‌ هزینه‌ترین تولیدكننده فولاد جهان توانست پول لازم برای خرید شركت كورس كه رقیبی بزرگتر از خودش بود را فراهم آورد و با این اقدام به پنجمین تولیدكننده فولاد جهان تبدیل شد.
امروز هم این شركت قصد دارد بازار را تحت سلطه خود در آورد البته معدودی از شركت‌های هندی توانایی پروراندن چنین رویایی را در ذهن دارند و اغلب آنها كه شركت‌‌هایی خانوادگی هستند، محتاط‌تر از آن هستند كه خطرات مربوط به این اقدامات را به جان بخرند. در هر حال روند خرید شركت‌های خارجی توسط شركت‌های هندی همچنان روند صعودی خود را با انعقاد قراردادهای بیشتر و بزرگتر خواهد پیمود. اما اینكه چنین شركت‌هایی در آینده چقدر موفق خواهند بود معلوم نیست. البته بنابر آمار به دست آمده از مشاوران مركز مك‌‌كنزی، تا كنون هیچ یك از این خریدهای بزرگ شركت‌های هندی با شكست مواجه نشده است در حالی كه حدود ۶۰-۷۰درصد سرنوشت خریدهای داخلی شركت‌های هندی محكوم به شكست بوده است.
آقای سینگ از شركت رنبكسی می‌گوید: « مهم است كه شركت‌ها به اندازه اقتصادشان هم توجه كنند و از روی احساس و هیجان تندروی نكنند.» این سخنان برای هندی‌های پرافتخار بسیار عاقلانه است به خصوص آنكه تیم كریكتشان هم این روزها مدام در حال باختن است.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید