شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
نقدی بر آموزش پناه گیری در مدراس کشورمان
در حال حاضر، آموزشی كه برای پناه گیری به كودكان در مدارس داده می شود، پناه گیری آنها در زیر میز و نیمكت به عنوان مكانی امن است، اما توجه به این نكته ضروری است که جنس پروفیلهای سبک و ضعیفی که امروزه در کشور با ان میز و نیمکت برای مدارس میسازند قابلیت تحمل ضربه فرو ریزش آوار و یا حتی تحمل وزن آوار ایجاد شده توسط اجزای سازه ای مدارس همچون قطعات بتنی و یا طاقهای ضربی و دیوارهای باربر نمی باشند . لذا در صورتی که کودکان ما در ساختمانهای امن نباشند و در زیر میز و نیمكت به عنوان مكانی امن پناه بگیرند، در معرض خطر جدی هستند .
در حقیقت این نحوه پناه گیری در زیر میزها و نیمکتها ، مناسب مكانهایی است كه یا دارای سقف سبك هستند و یا ساختمان مورد نظر ، بسیار مقاوم در برابر زلزله ای میباشد ، که در اینصورت در چنین ساختمانی ، احتمال فرو ریزش آوار سنگین ناشی از فروریزش سازه ساختمان ، وجود نداشته و تنها خطر قابل بررسی فرو افتادن اجزاء غیر سازه ای می باشد . در چنین ساختمانهای ایمنی کودکان در مواقع زلزله می توانند با پناه گیری در زیر میز و نیمکتهای مدارس خود از برخورد اجزای غیرسازه ای مانند تابلو، چراغ مهتابی و ... در امان باشند.
متاسفانه در ایران كه سقف ساختمانهای مدارس قدیمی ما معمولا بصورت طاق ضربی و در بهترین حالت سقفهای بتونی است این پناه گیری درصد احتمال زنده ماندن کودکان را بسیار کاهش داده و میتواند موجب مرگ دانش آموزان گردد .
اما با توجه به کیفیت ساختمانهای کنونی مدارس قدیمی سطح کشور که اغلب آنها دارای امنیت کافی برای زمان زلزله نیستند نحوه عملکرد دانش آموزان در مدارس چگونه باید باشد ؟ برای پاسخ دادن به چنین سئوالی بهتر است با بازگشت به زلزله های روی داده در کشور به بررسی نحوه عملکرد چنین مدارسی بپردازیم . اغلب این مدارس دارای سازه ای ایمن و مناسب برای تحمل نیروهای جانبی زلزله نمی باشند لذا بهترین حالت برای نجات جان كودكان در مدارس یک طبقه خصوصا روستایی فرار از از كلاس درس در کمترین زمان آنهم در صورتی که پیش لرزه ای قبل از لرزش اصلی زلزله به کودکان فرصت خروج از مدرسه را بدهد و در غیر آن صورت پناه گیری در نقاط امنی است که یک متخصص فن ضمن بازدید از مدرسه برای کودکان معین مینماید . در خصوص مدارس شهری نیز اولویت با انجام کارهای کارشناسی در زمینه شناسایی نقاط ضعف و قوت مدارس از حیث توان تحمل در موقع زلزله میباشد تا در صورتی که مدرسه تاب تحمل فشارهای ناشی از زلزله را ندارد جهت تخریب یا بازسازی آن مدرسه اقدام گردد البته ناگفته مشهود است که ساختمانهایی نیز وجود دارند که امکان تخریب و نوسازی آنها به سرعت مقدور نمی باشد که برای چنین مدارسی میبایست با شناسایی كارشناسانه نقاط امن و نیمه امن ساختمان كه دیرتر فروپاشی می شوند و اولویت بندی آنها برای پناه گیری برای استفاده کودکان به آنها معرفی گردد ، تا آنها بتوانند در آن مناطق که درصد ایمنی بیشتری را دارا هستند پناه بگیرند.
مهندس علیرضا سعیدی
دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران
دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران
منبع : موج پیشرو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت انتخابات حجاب عراق دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل هواشناسی آتش سوزی تهران شهرداری تهران سازمان هواشناسی هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم آموزش و پرورش فضای مجازی
تورم بانک مرکزی قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه ایران خودرو حقوق بازنشستگان مسکن
مهران غفوریان ساواک رضا عطاران تلویزیون موسیقی عمو پورنگ سریال سینمای ایران شهاب حسینی مسعود اسکویی دفاع مقدس عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه جنگ غزه آمریکا روسیه حماس ترکیه نوار غزه اوکراین یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی صاعقه خودروهای وارداتی گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
خواب کبد چرب فشار خون چای دیابت بیماری قلبی