دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
محمدعلی بهمنی
محمدعلی بهمنی در ۲۷ فروردین ۱۳۲۱ در شهر دزفول به دنیا آمد. وی دوران کودکی و نوجوانی را در تهران، کرج و بندرعباس گذراند و پس از تحصیلات مقدماتی از زمان کودکی در چاپخانه های تهران مشغول کار شد. او در چاپخانه با زنده یاد فریدون مشیری که آن روزها مسئول صفحه ادبی هفت تار چنگ مجله روشنفکر بود، آشنا شد و نخستین شعرش در سال ۱۳۳۰ یعنی زمانی که او تنها ۹ سال داشت، در مجله روشنفکر به چاپ رسید.
شعرهای او از همان زمان تاکنون به طور پراکنده در بسیاری از نشریات کشور و مجموعه شعرهای مختلف و جنگ ها، انتشار یافته است و بسیاری بر این عقیده اند که غزل های او وام دار سبک و سیاق نیماست.
بهمنی از سال ۱۳۴۵ همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و پس از آن به شغل آزاد روی آورد. او از سال ۵۳ ساکن بندرعباس شد و پس از پیروزی انقلاب به تهران آمد و دوباره در سال ۶۳ به بندرعباس بازگشت.
وی مسئول چاپخانه دنیای چاپ بندرعباس و مدیر انتشارات چی چی کا در آن شهرستان است. وی در قالب های مختلف از کلاسیک، نیمایی و سپید به سرودن پرداخته است. اما وجه غالب شعرهای او غزل است.
بهمنی را می توان از زمره ترانه سرایان موفق این روزگار دانست. وی تاکنون با شرکت در برخی همایش های سراسری شعر دفاع مقدس علاقه مندی خود را به حضور در این عرصه نشان داده است.
وی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت تندیس خورشید مهر به عنوان برترین غزل سرای ایران شد.
مجموعه های شعر باغ لال، در بی وزنی، عامیانه ها، گیسو، کلاه، کفتر، گاهی دلم برای خودم تنگ می شود، نیستان، این خانه واژه های نسوزی دارد از جمله آثار اوست.
شعر برای محمدعلی بهمنی چون موجودی جاندار است که شکل و قالب، لباس های آن را تشکیل و به آن شخصیت می دهند، با این همه او شیفته غزل است.
وی معتقد است: غزل، نه تنها در شعر امروز، بی تردید در شعر تمام فرداها جایگاه ویژه ای خواهد داشت. غزل هستی ایرانی است و خواهد بود. از نگاه او آن چه مهم است این که امانت حساس را به نسل های آینده تحویل دهیم.
اگرچه به رغم تمام این علاقه به غزل گفتن، بهمنی غزل را هرگز قالب نمی بندد. چون به اعتقاد او قالب یعنی محدودیت و هنر را نمی توان محدود کرد و به خاطر این حرف بارها زیر تهمت ها رفته ام.
وی می گوید: غزل یک شعر است که می تواند با روزگار خود و با شرایط جدید تغییر کند. سراینده مجموعه گاهی دلم برای خودم تنگ می شود که یکی دیگر از دغدغه هایش ترانه است معتقد است: بین شاعران و ترانه سرایان همیشه این مسئله مطرح است که ترانه شعر نیست.
محمدعلی بهمنی می گوید: ترانه ۵۰ درصد سازندگی است چرا که زمانی که غزل را می گوییم کسی به ما سفارش غزل را نمی گوید و جوششی در وجود است ولی هر هنری که ابتدا برای پول باشد خود به خود آسیب می بیند.
وی معتقد است به دلیل این که دیروز ترانه، فرصت خلاقیت را به ترانه ساز می داد و ترانه ساز با همنشینی با آهنگساز دست به خلاقیت می زد.
منبع : روزنامه خراسان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب حج آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان انتخابات حجاب دولت سیزدهم رسانه جنگ
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت شهرداری پلیس سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی خودرو قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن تورم بورس
تئاتر زنان محمدعلی علومی تلویزیون سریال سینما دفاع مقدس سینمای ایران نمایشگاه کتاب صدا و سیما مسعود اسکویی موسیقی
مغز دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طالبان نوار غزه نتانیاهو طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بازی بارسلونا باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینترنت فناوری اپل مایکروسافت آیفون گوگل باتری سامسونگ ماهواره ناسا ویندوز
رژیم غذایی مواد غذایی زیبایی چای بیمه کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی