جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
از شک تا یقین (بر مبنای 'اصالت ایمان' و 'استقلال معرفتشناسی' دین)
تاریخ نشر : ۸۴۱۱۱۲
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۲۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۵۲۳-۷۲-X
رده دیویی : ۱۲۱.۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : قم
نویسنده : خرمشاهی - بهاءالدین
ویراستار : علیزاده - حسین
محور این رساله بر نقد اصالت فلسفه و مخالفت با سیطرهی فکر فلسفی بر اندیشهی دینی است که با نتایجی از این دست، خاتمه مییابد: نخست آن که ایمان به معنای ایمان به غیب است و قضیهای نیست که برای اثباتش استدلال کنیم زیرا با تامل در ساختار معنایی آن، صدق آن برمیآید، دوم این که غیر از دانشمندان و متخصصان، بقیهی مردم به حدود نود و نه درصد قضایا و نظریات علمی، نه علم بلکه ایمان دارند. همچنین ما حتی به خود ایمان هم علم نداریم مگر علم اجمالی و حضوری و اذعان و تصدیق. نیز آن چه هر انسان سالمی دارد علاوه بر عقل و علم نسبی، نیت است که حتی قائلان به جبر در محدودهی نیت، احساس اختیار میکنند پنجم آن که، فلسفه همان قدر که حل مشکل میکند، مشکل آفرین است. ششم به شهادت تاریخ دین و تاریخ فلسفه، فیلسوفان نه بهترین دینداران بودهاند، نه بهترین دینآموزان و عدهای از آنان در حدود ده دلیل عقلپسند در اثبات وجود خداوند، عرضه کردهاند. هفتم، عدم اعتقاد نگارنده است به پایان یافتن فلسفه. هشتم این نکته است که پنج فرآوردهی بزرگ فرهنگی بشر یعنی دین، فلسفه، علم، اخلاق و هنر، استقلال معرفتشناختی دارند. همچنین اساس استقلال معرفتشناسی دین این است که دین در تجربهی دینی و احساس قدیسیت یا درس یا مواجهه با امر قدسی (و در مرکز آن خدا) پایه دارد. اگر اساس علم بر تجربهی حسی است، اساس دین و ایمان هم بر حس تجربه است و سرانجام این که بشر جز عقل نظری قوای ادراکی دیگری هم دارد'.
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۲۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۵۲۳-۷۲-X
رده دیویی : ۱۲۱.۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : قم
نویسنده : خرمشاهی - بهاءالدین
ویراستار : علیزاده - حسین
محور این رساله بر نقد اصالت فلسفه و مخالفت با سیطرهی فکر فلسفی بر اندیشهی دینی است که با نتایجی از این دست، خاتمه مییابد: نخست آن که ایمان به معنای ایمان به غیب است و قضیهای نیست که برای اثباتش استدلال کنیم زیرا با تامل در ساختار معنایی آن، صدق آن برمیآید، دوم این که غیر از دانشمندان و متخصصان، بقیهی مردم به حدود نود و نه درصد قضایا و نظریات علمی، نه علم بلکه ایمان دارند. همچنین ما حتی به خود ایمان هم علم نداریم مگر علم اجمالی و حضوری و اذعان و تصدیق. نیز آن چه هر انسان سالمی دارد علاوه بر عقل و علم نسبی، نیت است که حتی قائلان به جبر در محدودهی نیت، احساس اختیار میکنند پنجم آن که، فلسفه همان قدر که حل مشکل میکند، مشکل آفرین است. ششم به شهادت تاریخ دین و تاریخ فلسفه، فیلسوفان نه بهترین دینداران بودهاند، نه بهترین دینآموزان و عدهای از آنان در حدود ده دلیل عقلپسند در اثبات وجود خداوند، عرضه کردهاند. هفتم، عدم اعتقاد نگارنده است به پایان یافتن فلسفه. هشتم این نکته است که پنج فرآوردهی بزرگ فرهنگی بشر یعنی دین، فلسفه، علم، اخلاق و هنر، استقلال معرفتشناختی دارند. همچنین اساس استقلال معرفتشناسی دین این است که دین در تجربهی دینی و احساس قدیسیت یا درس یا مواجهه با امر قدسی (و در مرکز آن خدا) پایه دارد. اگر اساس علم بر تجربهی حسی است، اساس دین و ایمان هم بر حس تجربه است و سرانجام این که بشر جز عقل نظری قوای ادراکی دیگری هم دارد'.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا سیل آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی دولت سیزدهم حراج سکه قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون خواب کبد چرب بیمه کاهش وزن دیابت داروخانه