جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی


روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی
«آیا تو می‌خواهی مفاهیم مد نظر خود را به ما بقبولانی و به ما بگویی ایران دشمن است و نه اسرائیل که هر روز بدون توقف، کودکان را می‌کشد. تو در حالی خواستار اعزام نیرو به لبنان می‌شوی که در جریان جنگ ۳۳روزه یک گوشه نشستی و از جایت تکان نخوردی و این در حالی بود که اسرائیل داشت لبنان را بی‌وقفه بمباران می‌کرد. چرا آن موقع به فکر اعزام نیرو برای مقابله با اشغالگری اسرائیلی‌ها نیفتادی؟»
این بخشی ازپاسخ نماینده سوریه به “سعود الفیصل” وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در نشست اخیر قاهره بود که به اتهامات بی پایه و اساس عربستان علیه ایران پاسخ داد.
در ذیل بخشی از پیشینه روابط عربستان و رژیم صهیونیستی برای تنویر اذهان عمومی از نظرتان می گذرد.
در دسامبر ۱۹۹۱ سفیر عربستان در آمریکا، با نمایندگان جامعه یهودیان آمریکا دیدار کرد و در این ملاقات که برای اولین بار انجام می گرفت، اظهار داشت که خلیج فارس موجب شده است تا عربستان واقعیتهای موجود در خاورمیانه را بپذیرد. اظهارات سفیر آمریکا که با استقبال رسانه های اسرائیلی همراه بود، نشان دادکه عربستان سعودی آماده است تا در روابط خود با اسرائیل، تعییراتی ایجاد کند. در همین راستا، پس از آغاز مذاکرات صلح دولت عربستان به تحریم شرکتهای تجاری طرف معامله با اسرائیل پایان داد.بنابراین نخستین گام عملی عربستان در جهت بهبود روابط خود با اسرائیل، بالغو تحریم تجاری غیر مستقیم علیه اسرائیل، برداشته شد.
تماسهای غیر رسمی در زمینه های اقتصادی، بین مقامات عربستان و اسرائیل، قبل از انعقاد قرارداد غزه- اریحا آغاز شده بود، این امر به نوبه خود نشان می دهدکه همکاریهای اقتصادی، مهمترین زمینه گسترش روابط این مسئله بخوبی مشهود است. در همین رابطه، رئیس اتاق بازرگانی اسرائیل در مصاحبه ای با خبر گزاری رویتر- قبل از انعقاد قراردادغزه- اریحا- در واشنگتن- از ملاقاتهای مکرر خود با مقامات و صاحبان صنایع عربستان پرده برداشت. پس از انعقاد قرارداد غزه- اریحا این تماسها از حالت محرمانه خارج شده و به شکل رسمی و علنی در آمد، به‌عنوان مثال می توان به اظهارات نخست وزیر مصر در اکتبر ۱۹۹۳ مبنی بر بر قراری تماس رسمی بین اتاقهای بازرگانی عربستان و کویت با اسرائیل اشاره کرد.
تلویزیون عربستان سعودی، چند روز قبل از انعقاد قرارداد غزه- اریحا، با شیمون‌پرز وزیر امور خارجه وقت اسرائیل مصاحبه کرد. این مصاحبه در واقع اولین حضور یک مقام اسرائیلی در تلویزیون عربستان سعودی بود.در این مصاحبه، وزیر امور خارجه اسرائیل خواستار عادی شدن روابط اسرائیل و دولتهای غربی شد و اضافه کرد که این امر به نفع هر دو طرف است. این حادثه نیز به نوبه خود نشان می دهدکه زمینه های عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان از قبل وجود داشته است و طرفین به شکلهای مختلف تمایل خود را نسبت به این مسئله نشان می دادند.
یک روز پس از انعقاد قرارداد اریحا، “بندر بن سلطان” سفیر عربستان سعودی در آمریکا اظهار کرد که پس از امضای این قرارداد، همه چیز امکان پذیر است. او همچنین تاکید کرد که پس از سازمان آزادیبخش فلسطین، نوبت عربستان است. سفیر عربستان که با یک روزنامه اسرائیلی مصاحبه می کرد، اعلام نمود که عربستان از عملیات صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی و از قراردادغزه- اریحا حمایت می کند و بزودی تعهدات مالی عربستان در قبال دولت خود مختار فلسطین، اعلام خواهد شد. کمتر از یک ماه پس از انعقاد قرارداد غزه- اریحا روزنامه لبنانی “السفیر” خبر سفر محرمانه وزیر امور خارجه اسرائیل را به عربستان سعودی منتشر ساخت، در همین ایام یکی از خبر نگاران روزنامه “یدیویت آحارانوت” که از مشهورترین روزنامه های اسرائیل است، مصاحبه های متعددی با مقامات عربستان سعودی انجام داد.
روزنامه مذکور در یکی از صفحات خود عکسی را چاپ کرده بود که در آن، خبر‌نگار یاد شده با “سعود الفصیل” (وزیر خارجه عربستان) در حال دست دادن است. تحولات ذکر شده در روابط اسرائیل و عربستان آنچنان سریع اتفاق افتاد که رسانه‌های گروهی اسرائیل اعلام کردند بزودی بین دو کشور قرارداد صلح امضاء خواهد شد.عربستان سعودی پس از انعقاد قرارداد غزه- اریحا، حمایت کامل سیاسی و اقتصادی خود را از صلح ساف- اسرائیل اعلام کرد، زیرا این کشور امیدوار بود که امضای این قرارداد، امکان برقراری صلح جامع و دائمی را در خاورمیانه فراهم ساز در همین رابطه، هنگامی که بر اثر “کشتار الخلیل” روند اجرای توافقنامه غزه- اریحا با شکل اساسی مواجه شد، پادشاه عربستان به منظور جلوگیری از شکست قرارداد غزه- اریحا رآمادگی خود را برای پرداخت غرامت به بازماندگان فلسطینی های کشته شده در این حادثه اعلام کرد.
این اقدام پادشاه عربستان، دلیل روشنی است بر تمایل این کشور در ادامه یافتن روند صلح ساف- اسرائیل، زیرا عربستان به این عقیده هستند که حل مسئله فلسطین تنها در صورتی امکان پذیر است که قرارداد غزه- اریحا بطور کامل به مرحله اجرا در آید. بنابراین تلاش پادشاه عربستان برای پیشبرد مذاکرات سوریه و اسرائیل را نیز می توان در همین راستا ارزیابی کرد.بررسی تحولات ایجاد شده در روابط عربستان و اسرائیل، همزمان با شروع مذاکرات صلح و بویژه پس از انعقاد قرارداد غزه- اریحا، نشان می دهد که زمینه مساعدی برای به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی عربستان ایجاد شده بود و چنانچه حادثه ای غیر عادی بوقوع نمی پیوست و اسرائیل با سوریه به توافق می رسید، انعقاد قرارداد صلح بین عربستان و اسرائیل دور از انتظار نبود، اگر چه این حادثه به‌وقوع نپیوست و تحولات خاورمیانه مسیر دیگری را طی کرد اما نکته حائز اهمیت این است که قرارداد غزه- اریحا این امکان را فراهم آورده بود که دو کشور عربستان و اسرائیل روابط خود را عادی ساخته و قرارداد صلح امضاء کنند. این مسئله به نوبه خود، بیانگر افزایش اعتبار اسرائیل در نزد کشوری چون عربستان سعودی، پس از انعقاد غزه- اریحاست.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید