پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

ماهم به بریتانیا میرویم


ماهم به بریتانیا میرویم
نمایشگاه پیشگامان مجسمه‌سازی نوین انگلستان بتازگی در موزهٔ‌هنرهای معاصر تهران برپا شده است. این نمایشگاه از جهات مختلف واقعه‌ای بسیار پراهمیت در حیطهٔ هنرهای تجسمی محسوب میشود. از این رو، گزارشی نوشته شد و از جلسهٔ مطبوعاتی برگزاركنندگان این نمایشگاه حرفهای مسئولان ایرانی و خارجی این نمایشگاه جنبه‌های مختلفی از كم و كیف آن را برای بینندگان آثار روشن میكند.
خبرنگاران زیادی از روزنامه‌ها، خبرگزاریهای مختلف شبكه‌های تلویزیونی و خبرنگاران بین‌المللی در این جلسهٔ مهم شركت كرده بودند، در میانهٔ جلسه كه در كتابخانهٔ موزهٔ هنهای معاصر برگزار شده بود، رئیس بخش هنرهای تجسمی شورای فرهنگی آموزشی بریتانیا، اعلام كرد كه دقایقی پیش خبر برگزاری این نمایشگاه در تهران، در مهمترین بخش خبری شبكهٔ BBC اعلام شده است.
دكتر سمیع آذر (رئیس مركز هنرهای تجسمی و سرپرست موزهٔ هنرهای معاصر)، به همراه دیوید پرین (مدیر كل شورای فرهنگی آموزشی بریتانیا)، دالتون (سفیر انگلستان)، اندریا رز (مدیر هنرهای تجسمی شورای فرهنگی آموزشی بریتانیا)، استفان دوكار (مدیر گالری تیت) و ریچارد دیكن و بیل وودرو (دو تن از مجسمه‌سازانی كه در نمایشگاه اثری از خود ارائه كرده‌اند) حضور داشتند.
دكتر سمیع‌آذر این نمایشگاه را حاصل بیش از یك سال همكاری مستمر بین موزه و «بریتیش كنسول» اعلام كرد و ضمن تشكر از مراكزی كه با امانت سپردن آثارشان به برگزاری این نمایشگاه كمك كرده‌اند تندیسهای حجمی انگلیسی را در تكامل جنبش هنر مدرن بسیار پراهمیت دانست و گفت این نمایشگاه دربرگیرنده ۳ نسل از مجسمه‌سازان است: نسل اول كه سرآمد آنها هنری مور و باربارا هپورث هستند، نسل میانی كه با چهره‌هائی مثل آنتونی كارو شناخته میشود و متعلق به دهه‌‌های ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ میلادی است و نسل سوم كه نسل هنرمندان جوان و آوانگارد انگلیسی است.
وی گفت: این نسل نقش بسیار مهمی در پیشبرد جریانهای پیشرو در حیطهٔ هنرهای تجسمی داشته است. این نمایشگاه حركت از دوران مدرن را به دوران پیشتاز دربرمیگیرد و بدین ترتیب تصویر خوبی از هنر مدرن و پست‌مدرن به نمایش میگذارد. نكتهٔ جالب این كه در عین تنوع آثار، شكلی از فرهنگ انگلیسی به نمایش درمیاید كه هنرمندانی با ریشه‌های فكری متفاوت خالق آنند.
سفیر انگلستان نیز اظهار امیدواری كرد كه آثار برتر ایرانی هم در انگلستان به نمایش گذاشته شود تا بدین تریب به تبادلی فرهنگی شكل گیرد. به گفتهٔ او برای این نمایشگاه در هر دو كشور انرژی و بودجه زیادی صرف شد.
آقای دیوید گرین دربارهٔ شورای فرهنگی آموزشی بریتانیا توضیحاتی داد و گفت: این شورا در ۱۱۰ كشور دفتر دارد و مسئولانش علاقه‌مندند در زمینهٔ آموزش، ورزش، هنر و علوم، روابط دراز مدت با كشورهای دیگر از جمله ایران داشته باشد و تاكنون در برنامه‌هائی از موزیسینها و هنرمندان ایرانی برای اجرای برنامه در انگلیس دعوت كرده است.
آندریا رُز، از حضور تعدادی خبرنگار ایرانی و خارجی در جلسه اظهار خرسندی كرد و از سوال خبرنگارانی خارجی دربارهٔ آمادگی ایران برای برگزاری این نمایشگاه ابراز تعجب كرد وی گفت كه این نمایشگاه نشانگر تحولات هنری قرن بیستم است و از آن جا كه هنرمندان انگلیسی همیشه كارهای قبلی را عوض میكنند، به آثاری تازه دست پیدا میكنند. او دلیل برپائی نمایشگاهی را كه فقط دربارهٔ مجسمه‌سازی است این دانست كه این هنر بیش از هر هنر انگلیسی دیگر درباره تغییر و تحول و تولید است.
خانم رز درباره هیئت انتخاب آثار گفت: با خود هنرمندان صاحبان گالریها تماس گرفتیم و در نهایت با همیاری آقای رایلی و آقای سمیع‌آذر آثار را انتخاب كردیم.
ما چندین بار موزه را دیدیدم و دریافتیم كه این نمایشگاه برای فضای این موزه طراحی شده است. اما تأكید بر این بود كه نمایشگاه دربرگیرنده هر دو دورهٔ هنر مدرن و معاصر باشد». اندریا رز با اشاره به دو مجسمهٔ هنری مور موجود در فضای باز موزه گفت: «اگر این اثر ۵۰ سال پیش در معرض نمایش گذاشته میشد، پرسیده میشد كه آیا اینها مجسمه‌اند یا نه، اما حالا میدانیم كه آنها بسیار ارزشمندند و چون دانش ما زیاد شده میتوانیم به ارزش آنها پی ببریم.»
سمیع‌آذر دربارهٔ زمان برگزاری نمایشگاه گفت: «ابتدا قصد داشتیم نمایشگاه را در اواخر نوامبر سال قبل برگزار كنیم اما به خاطر تنشهای سیاسی بین ایران و انگلیس تصمیم گرفته شد زمان آن عقب بیفتد. در اولین فرصت پیش آمده این نمایشگاه را برگزار كنیم.»
سمیع‌آذر نیز در جواب این پرسش كه چرا هنر انگلیس در نظر گرفته شده، گفت: قبلاً هم از هنرمندان فرانسه، آلمان و اسپانیا نمایشگاهی برگزار كرده بودم اما انگلیس بیشترین نقش را در هنر مدرن و پست مدرن ایفا كرده است.
بیل وودرو مجسمه‌ساز انگلیسی نیز گفت: «برای من خیلی هیجان‌انگیز است كه كارم در یك كشور جدید و یك فضای تازه به نمایش درمیآید. من دیدم كه دانشجویان كارهای مرا خوب میشناختند و تصویرهای آنها را در مجلات و اینترنت دیده بودند و حالا برای آنها خیلی جالب بود كه مجسمه‌هایم را از نزدیك و در ابعاد واقعی میدیدند.»
سمیع آذر افزود: «امكان دارد كه نمایشگاه یكی دو هفته تمدید شود اما بعد از آن، آثار دیگری برای برپائی نمایشگاه در نوبت برگزاری است.
بهارک توسلی
منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر