یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
هواپیمای شکاری اف ـ ۱۵ ـ ایگل
در میان مأموریتهای گوناگونی که هواپیماهای جنگنده بهعهده دارند، مأموریت برتری هوائی از اهمیت ویژهای برخوردار است. هواپیمای ویژه نبرد و برتری هوائی در درجهٔ اول باید بسیار چالاک بوده و بتواند از جنگافزارهای مخصوص از جمله موشکهای فروسرخ یا راداری استفاده کند.
اگر این اوصاف را بهعنوان معیار و پایهای برای قضاوت خود در مورد یک جنگنده قرار دهیم، تا اواسط دههٔ ۱۹۷۰ شکاری جنگندهٔ فانتوم (PHANTOM II) بهعنوان هواپیمائی چند مأموریته قابلیت انجام و به ثمر رساندن اغلب مأموریتهای پشتیبانی نزدیک و برتری هوائی رادار بود، اما رشد سریع هواپیماهای شوروی سابق و بالا رفتن قابلیتهای پروازی آنها، موجب شد تا نیروی هوائی ایالات متحده به فکر جانشینی و جایگزینی این هواپیما بیفتد.
طرحی که از سوی سازنده فانتوم یعنی مکدانل داگلاس (MCDONNELL DOUGLAS) به اجرا رسید. شامل هواپیمائی بال ثابت با دو موتور بسیار نیرومند اف ۱۰۰ پرات اندویتنی (PW F۱۰۰) و رادار (APG-۶۳) پالس راپلر هیوز (HUGHES) بود.
نتیجه آن شد که این هواپیمای جدید در عمل بتواند به ضریب کشش به وزن بیش از یک در سطح دریا با وزن حداقل (خالی) دست یابد، و بالطبع جای خالی موجود را سریعاً پر کند.
قابلیتهای بالای این جنگنده سبب شد که علاوه بر پیشبینیهای اولیه جهت مأموریت برتری هوائی برد بلند، فرماندهان نظامی به فکر استفاده از این هواپیما در مأموریتهای بمباران و پشتیبانی نزدیک بیفتند و عملاً این پروژه را دچار سرنوشت دوگانهای کنند.
برای این جنگنده که اکنون نام اف ـ ۱۵ ایگل (F-۱۵ Eagle) بر خود دارد، برد تغذیهٔ دو موتور نیرومند آن از مخازن سوخت جدیدی با گنجایش ۲۲۷۰ لیتر برای هر یک از سه مخزن و توانائی شتاب ثقل تا ۵ جی، هنگامیکه کاملاً پر باشند، در نظر گرفته شد، که بعدها برای یکی از مدلهای فانتوم مورد استفاده قرار گرفت. [۳۳]
۳۳ـ دایرهالمعارف اسلحه
اگر این اوصاف را بهعنوان معیار و پایهای برای قضاوت خود در مورد یک جنگنده قرار دهیم، تا اواسط دههٔ ۱۹۷۰ شکاری جنگندهٔ فانتوم (PHANTOM II) بهعنوان هواپیمائی چند مأموریته قابلیت انجام و به ثمر رساندن اغلب مأموریتهای پشتیبانی نزدیک و برتری هوائی رادار بود، اما رشد سریع هواپیماهای شوروی سابق و بالا رفتن قابلیتهای پروازی آنها، موجب شد تا نیروی هوائی ایالات متحده به فکر جانشینی و جایگزینی این هواپیما بیفتد.
طرحی که از سوی سازنده فانتوم یعنی مکدانل داگلاس (MCDONNELL DOUGLAS) به اجرا رسید. شامل هواپیمائی بال ثابت با دو موتور بسیار نیرومند اف ۱۰۰ پرات اندویتنی (PW F۱۰۰) و رادار (APG-۶۳) پالس راپلر هیوز (HUGHES) بود.
نتیجه آن شد که این هواپیمای جدید در عمل بتواند به ضریب کشش به وزن بیش از یک در سطح دریا با وزن حداقل (خالی) دست یابد، و بالطبع جای خالی موجود را سریعاً پر کند.
قابلیتهای بالای این جنگنده سبب شد که علاوه بر پیشبینیهای اولیه جهت مأموریت برتری هوائی برد بلند، فرماندهان نظامی به فکر استفاده از این هواپیما در مأموریتهای بمباران و پشتیبانی نزدیک بیفتند و عملاً این پروژه را دچار سرنوشت دوگانهای کنند.
برای این جنگنده که اکنون نام اف ـ ۱۵ ایگل (F-۱۵ Eagle) بر خود دارد، برد تغذیهٔ دو موتور نیرومند آن از مخازن سوخت جدیدی با گنجایش ۲۲۷۰ لیتر برای هر یک از سه مخزن و توانائی شتاب ثقل تا ۵ جی، هنگامیکه کاملاً پر باشند، در نظر گرفته شد، که بعدها برای یکی از مدلهای فانتوم مورد استفاده قرار گرفت. [۳۳]
۳۳ـ دایرهالمعارف اسلحه
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان مصر سازمان همکاری اسلامی دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
تهران شهرداری تهران یسنا سیل هواشناسی بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی سلامت تورم خودرو قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا مسکن دلار بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
تلویزیون صدا و سیما مسعود اسکویی مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا امیرعبداللهیان انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال رئال مادرید پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر بازی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات گوگل کولر
کبد چرب فشار خون