شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
راهبندان،بی توجهی پیاده ها
چراغ راهنما به عنوان یكی از اصلی ترین وسایل كنترل ترافیك محسوب می شود كه از طریق كنترل الكتریكی یا الكترونیكی، حق تقدم عبور را به یك جریان ترافیك قائل می شود تا حركت عمومی ترافیك با ایمنی جریان پذیرد. چراغ راهنما به عنوان یكی از مهمترین علائم راهنمایی و رانندگی به منظور نشان دادن جهت حركت و سمت عبور توسط سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز برای مقاصد تعیین شده به شرح زیر به كار می رود:
▪رنگ سبز: به مفهوم مجوز حق عبور و ادامه مسیر یا گردش به سمت مجاز (راست یا چپ) به رانندگان است.
▪رنگ زرد: حد فاصل سبز تا قرمز و به منزله هشدار به رانندگان است كه زمان چراغ سبز به پایان رسیده است.
▪رنگ قرمز: به معنای توقف كامل پیش از خط ایست است و رانندگان تا هنگام سبز شدن چراغ حق عبور ندارند.
در بعضی از تقاطع های پرترافیك و پرتردد در برخی جهات به منظور تخلیه وسایل نقلیه از آن جهت، زمان بندی چراغ قرمز را نسبت به چراغ سبز بیشتر در نظر می گیرند. این عمل شاید از نظر اصول مهندسی ترافیك از منطق علمی برخوردار باشد، اما خواه ناخواه بر اعصاب و روان رانندگانی كه به ناچار به مدت طولانی پشت چراغ قرمز می ایستند، تأثیر منفی بر جای می گذارد و از طرفی پیادگانی كه بدون توجه به رنگ چراغ راهنما برای توقف یا عبور ایشان و در هر حال از عرض تقاطع ها عبور می كنند، باعث كندی حركت وسایل نقلیه شده و ترافیك سنگین تقاطع را مضاعف می كنند.
برای اثبات اثر رفتار پیادگان بر وضعیت ترافیك عبوری ده ها میدان و صدها تقاطع در چهار گوشه تهران و بویژه در هسته مركزی شهر را می توان مثال زد كه برای نمونه به چهارراه ولیعصر(عج) اشاره می شود كه در چهار طرف آن، چه در عرض خیابان ولیعصر(عج) و چه در عرض خیابان انقلاب اسلامی، رفتار پیادگان ترافیك اضافی را به وسایل نقلیه عبوری در تقاطع تحمیل می كند، به نحوی كه نتیجه این رفتار شهروندان پیاده، از شمال تا میدان ولیعصر(عج)، از جنوب تا تقاطع جمهوری اسلامی، از غرب تا میدان انقلاب اسلامی و از شرق تا میدان فردوسی، بر شهروندان سواره تأثیر می گذارد.به راستی چه باید كرد تا بتوان عبور بی انضباط عابرین پیاده را در میدانها و ●تقاطع ها كنترل كرد و نظم بخشید؟
▪راهكار های پیشنهادی
۱- نصب شبكه ای پل های هوایی عابر پیاده، ترجیحاً مكانیزه در دور تا دور میدانها و تقاطع های شلوغ شهر با مشاركت بخش خصوصی
۲- اجرای خط كشی های عابر پیاده در میدان ها و تقاطع های شلوغ از سوی شهرداری تهران و اعمال قانون از طریق مأموران راهنمایی و رانندگی
۳-دقت و جدیت مأموران در انجام وظایف قانونی در برخورد با عابران پیاده ای كه تخلف می كنند مانند برخورد با رانندگان متخلف
۴- در صورتی كه اقدامات فرهنگی و قانونی نتیجه ندهد، نصب راه بند برقی جهت كنترل عبور عابرین پیاده نقاطع ها به عنوان آخرین راه حل
●شهروندان پیاده!
رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی فقط برای شهروندان سواره نیست، بیایید در رفتارهایمان نظم و انضباط را رعایت كنیم و در كاهش ترافیك شهرمان سهیم باشیم تا شهری آرام، ایمن و روان را تجربه كنیم.
حسین مددزاده
منبع : روزنامه همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت سیستان و بلوچستان شورای نگهبان انتخابات مجلس شورای اسلامی جنگ حسن روحانی دولت سیزدهم بنیامین نتانیاهو مجلس نیکا شاکرمی جمهوری اسلامی ایران
سیل ایران تهران هواشناسی شهرداری تهران باران آتش سوزی سازمان هواشناسی یسنا پلیس زلزله فضای مجازی
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مسکن تورم چین حقوق بازنشستگان قیمت دلار بازار خودرو دلار بانک مرکزی ارز
صدا و سیما سوئد ایتالیا مهران غفوریان رضا عطاران ساواک تلویزیون موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه اسرائیل فلسطین روسیه آمریکا ترکیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال جواد نکونام تراکتور بازی لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اپل ناسا گوگل صاعقه اینستاگرام عکاسی تلفن همراه
کبد چرب فشار خون چای