شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


راهبندان،بی توجهی پیاده ها


راهبندان،بی توجهی پیاده ها
چراغ راهنما به عنوان یكی از اصلی ترین وسایل كنترل ترافیك محسوب می شود كه از طریق كنترل الكتریكی یا الكترونیكی، حق تقدم عبور را به یك جریان ترافیك قائل می شود تا حركت عمومی ترافیك با ایمنی جریان پذیرد. چراغ راهنما به عنوان یكی از مهمترین علائم راهنمایی و رانندگی به منظور نشان دادن جهت حركت و سمت عبور توسط سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز برای مقاصد تعیین شده به شرح زیر به كار می رود:
▪رنگ سبز: به مفهوم مجوز حق عبور و ادامه مسیر یا گردش به سمت مجاز (راست یا چپ) به رانندگان است.
▪رنگ زرد: حد فاصل سبز تا قرمز و به منزله هشدار به رانندگان است كه زمان چراغ سبز به پایان رسیده است.
▪رنگ قرمز: به معنای توقف كامل پیش از خط ایست است و رانندگان تا هنگام سبز شدن چراغ حق عبور ندارند.
در بعضی از تقاطع های پرترافیك و پرتردد در برخی جهات به منظور تخلیه وسایل نقلیه از آن جهت، زمان بندی چراغ قرمز را نسبت به چراغ سبز بیشتر در نظر می گیرند. این عمل شاید از نظر اصول مهندسی ترافیك از منطق علمی برخوردار باشد، اما خواه ناخواه بر اعصاب و روان رانندگانی كه به ناچار به مدت طولانی پشت چراغ قرمز می ایستند، تأثیر منفی بر جای می گذارد و از طرفی پیادگانی كه بدون توجه به رنگ چراغ راهنما برای توقف یا عبور ایشان و در هر حال از عرض تقاطع ها عبور می كنند، باعث كندی حركت وسایل نقلیه شده و ترافیك سنگین تقاطع را مضاعف می كنند.
برای اثبات اثر رفتار پیادگان بر وضعیت ترافیك عبوری ده ها میدان و صدها تقاطع در چهار گوشه تهران و بویژه در هسته مركزی شهر را می توان مثال زد كه برای نمونه به چهارراه ولیعصر(عج) اشاره می شود كه در چهار طرف آن، چه در عرض خیابان ولیعصر(عج) و چه در عرض خیابان انقلاب اسلامی، رفتار پیادگان ترافیك اضافی را به وسایل نقلیه عبوری در تقاطع تحمیل می كند، به نحوی كه نتیجه این رفتار شهروندان پیاده، از شمال تا میدان ولیعصر(عج)، از جنوب تا تقاطع جمهوری اسلامی، از غرب تا میدان انقلاب اسلامی و از شرق تا میدان فردوسی، بر شهروندان سواره تأثیر می گذارد.به راستی چه باید كرد تا بتوان عبور بی انضباط عابرین پیاده را در میدانها و ●تقاطع ها كنترل كرد و نظم بخشید؟
▪راهكار های پیشنهادی
۱- نصب شبكه ای پل های هوایی عابر پیاده، ترجیحاً مكانیزه در دور تا دور میدانها و تقاطع های شلوغ شهر با مشاركت بخش خصوصی
۲- اجرای خط كشی های عابر پیاده در میدان ها و تقاطع های شلوغ از سوی شهرداری تهران و اعمال قانون از طریق مأموران راهنمایی و رانندگی
۳-دقت و جدیت مأموران در انجام وظایف قانونی در برخورد با عابران پیاده ای كه تخلف می كنند مانند برخورد با رانندگان متخلف
۴- در صورتی كه اقدامات فرهنگی و قانونی نتیجه ندهد، نصب راه بند برقی جهت كنترل عبور عابرین پیاده نقاطع ها به عنوان آخرین راه حل
●شهروندان پیاده!
رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی فقط برای شهروندان سواره نیست، بیایید در رفتارهایمان نظم و انضباط را رعایت كنیم و در كاهش ترافیك شهرمان سهیم باشیم تا شهری آرام، ایمن و روان را تجربه كنیم.
حسین مددزاده
منبع : روزنامه همشهری