دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

بودجه تحولی پشت دیوار تصلب


بودجه تحولی پشت دیوار تصلب
نخستین بار اردیبهشت ماه سال جاری بود که رئیس جمهور در جمع طلاب مدرسه فیضیه قم از تحول جدی در بودجه سال آینده سخن گفت. وی در افطار سالیانه با دانشجویان نیز همین مسئله را مورد تأکید قرار داد. با این حال، عدم همراهی مجلس با دولت در برخی برنامه ها و لوایح کلیدی از همان ابتدا احتمال متصلب شدن بودجه تحولی دولت در برخورد با این دیوار را متبادر می کرد.
رئیس جمهور در بودجه ای که بنا به اظهاراتش بیش از ۱۰۰ ساعت وقت شخصاً برای آن گذاشته و با کارشناسان جلسه داشته است، بودجه تودرتویی را که حتی نمایندگان و وزرا نیز نسبت به آن اشراف و تسلط کافی نداشتند، نسبت به ۴۰ سال قبل از آن، با رویکردی تحولی ارائه کرد و ردیف های بودجه را به منظور افزایش شفافیت از ۷۰۹ دستگاه به ۳۹ دستگاه تقلیل داد اما کمیسیون تلفیق این تعداد را به ۲۴۷ عدد رساند.
با این حال نگاهی به ردیف هایی که در بودجه ۸۷ توسط این کمیسیون گنجانده شده اند در برخی موارد بسیار تعجب برانگیز است. به عنوان نمونه در بخش مصوبات فرهنگی ردیف های زیر گنجانده شده اند:
- مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ردیف کمک به مراکز و نهادهای فرهنگی به بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه اختصاص یابد.
- مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ردیف ۱ جدول شماره ۲۴ کسر و به مؤسسه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی یاران امین اختصاص یابد.
- مبلغ دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ردیف ۱ جدول ۲۴ کسر و جهت کمک به فعالیت های فرهنگی کانون رهپویان وصال اختصاص یابد.
- مبلغ بیست و سه میلیارد (۲۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ردیف متفرقه ۵۳۰۰۰۰ بند (۲۱) کسر و به اعتبارات ردیف ۱۷ جدول شماره ۲۴ (مؤسسه فرهنگی دعبل) اختصاص می یابد.
- مبلغ پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از بند (۱) ردیف متفرقه ۵۱۰۰۰۰ جدول شماره ۹ هزینه های پیش بینی نشده کسر و به جدول شماره ۲۲ بند (۱۲) (اقلیت های دینی) اختصاص یابد.
- مبلغ پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ردیف ۱۲ دستگاه ۱۰۱۰۵۲ (معاونت و علمی فناوری رئیس جمهور) کسر و در ذیل جدودل شماره ۲۴ ردیفی بعنوان مجمع عالی حکمت اسلامی پایدار و اختصاص یابد.
- مبلغ ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از دستگاه ۱۰۱۰۵۲ کسر و در ذیل جدول شماره ۲۴ ردیفی بعنوان دفتر فرهنگستان علوم اسلامی حوزه علمیه قم پایدار و اختصاص یابد.
- مبلغ ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ردیف ۱۲ دستگاه ۱۰۱۰۵۲ (معاونت علمی فناوری) کسر و در ذیل جدول شماره ۲۴ این مجموعه جهت توسعه و تکمیل مجموعه فرهنگی ادبی مقبره الشعرا تبریز پایدار و اختصاص یابد.
- مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از بند (۱) جدول شماره ۲۴ کسر و یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰.۰۰۰) ریال جهت مهدیه شهرستان بروجن و دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال جهت دارالقرآن مرکزی شهرستان بروجن اختصاص یابد.
- مبلغ یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ردیف ۱ جدول ۲۴ کسر و جهت احداث مقبره شمس تبریزی در شهرستان خوی اختصاص یابد.
- مبلغ سه میلیارد ریال (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ردیف ۵۲۰۰۰ بند ۶ کسر و جهت تکمیل ساختمان مصلی نماز جمعه دولت آباد اصفهان اختصاص یابد.
- مبلغ پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) رسال از بند (۶) ردیف ۵۲۰۰۰۰ کسر و به برنامه ۳۰۲۱۴۰۶۸ جهت احداث دانشکده معارف و علوم قرآنی اختصاص یابد.
- مبلغ پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) رسال از بند (۶) ردیف ۵۲۰۰۰۰۰ کسر وب ه ردیف ۱۳ جدول ۲۲ (کمک به تکمیل مسجد) جهت تکمیل بقعه و مسجد امامزاده ابراهیم ابن موسی ابن جعفر(ع) واقع در دولت آباد اصفهان اختصاص یابد.
توجه به این مسئله حائز اهمیت است که مخالفت دولت با افزایش تعداد ردیف های بودجه به معنای تخصیص بودجه به مراکز و موسسات فوق نبوده بلکه دربرگیرنده این پرسش است که اساساً چه نیازی به تخصیص ردیف مستقل به یک موسسه فرهنگی یا مقبره یک شاعر است؟
از دیگر نکات قابل توجه در مصوبات فرهنگی کمیسیون تلفیق کسر بودجه از اعتبارات ملی و یا در اختیار رئیس جمهور و منابع مرتبط با سفرهای استانی و تخصیص آن به سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای آن است.
همچنین ردیف های مستقل در حالی برای برخی موسسات فرهنگی غیردولتی درنظر گرفته شده است که مشخص نیست مراکز نظارتی مانند دیوان محاسبات چگونه در این موسسات که فاقد ذیحساب دولتی هستند، قادر به انجام وظیفه نظارتی خود خواهد بود.
این در حالیست که نزدیک بودن به فصل انتخابات، شائبه تبلیغاتی بودن برخی از این مصوبات را نیز دامن زده است.
اگرچه در بودجه سال ۸۷ سازمان تبلیغات توانست در کنار مرکز جهانی علوم اسلامی، شورای عالی حوزه های علمیه و حوزه علمیه خواهران و مرکز خدمات حوزه های علمیه ردیف مستقلی برای خود حفظ کند اما در بودجه ارائه شده از سوی دولت بخشی از مأموریتها و اعتباراتی که این دستگاه موظف به انجام و توزیع آن بود، به دستگاههای دیگر محول شد تا نهادها و سازمانهایی این منابع را در اختیار بگیرند که نسبت به نحوه هزینه آن نیز پاسخگو باشند. این در حالیست که سازمان تبلیغات هیچ تکلیفی برای پاسخگویی به مجلس و دولت برای خود قائل نیست.
بخشی از مصوبات کمیسیون تلفیق در این رابطه که در صحن علنی مجلس هم به سرعت از کنار آن عبور شد، به شرح زیر است:
- مبلغ پنج میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اعتبارات بند (۱۲) ردیف ۱۰۱۰۵۲ کسر و جهت گسترش و توسعه IDC به اعتبارات سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص یابد.
- مبلغ نود میلیارد (۹۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از بند (۲۰) ردیف متفرقه ۵۲۰۰۰۰ کسر و به اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای سازمان تبلیغات اسلامی جهت احداث خانه های علم در روستاها اختصاص یابد.
- مبلغ یکصد میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از برنامه ۳۰۲۶۰ تحت عنوان برنامه حمایت و هدایت فعالیتهای فرهنگی دینی ردیف ۱۱۴۰۰۰ کسر به اعتبارات سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص یابد.
- مبلغ بیست و پنج میلیارد (۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از برنامه ۳۰۲۳۹ توسعه نشر و ترویج کتابخوانی ردیف (۹) دستگاه ۱۱۴۰۰۰ کسر و به اعتبارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای تقویت انتشارات سوره مهر اختصاص یابد.
- مبلغ پنجاه میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از سرجمع اعتبارات برنامه ۳۰۲۵۷ دستگاه ۱۱۴۰۰۰ کسر و به اعتبارات حوزه هنری برای فعالیتهای سینمای ملی ردیف ۱۶ دستگاه ۱۰۲۵۰۰ اختصاص یابد.
همچنین یک ردیف مستقل هم به بودجه ۳ خبرگزاری اختصاص یافته و در آن خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات که حجم زیادی از اخبار علیه دولت را منتشر می کند، ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است:
مبلغ بیست و نه میلیارد (۲۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اعتبار شورای عالی ایرانیان خارج از کشور کسر و به خبرگزاری غیردولتی مهر نه میلیارد (۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و ایسنا یازده میلیارد (۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و خبرگزاری جمهوری اسلامی نه میلیارد (۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دریال اختصاص یابد.
دخل و تصرفهای مجلس در بودجه ۸۷ تنها منحصر به مصوبات فرهنگی نیست بلکه در سایر مصوبات نیز موارد مشابهی وجود دارد.
آیا بودجه تحولی ۸۷ به دیوار تصلب مجلس خورد؟
منبع : رجا نیوز


همچنین مشاهده کنید