یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

هنرپیشه: (فیلمی با محوریت اکبر عبدی)


هنرپیشه: (فیلمی با محوریت اکبر عبدی)
اگر فیلم «محسن مخملباف» را بیشتر با بازی درخشان «اکبر عبدی» به یاد می آوریم به علت نتیجه و نهایت هر سکانس می باشد که بالاخره به او ختم می شود. اما باید گفت: درام اصلی ماجرا را دو بازیگر زن پیش می برند.
«فاطمه معتمدآریا» و «ماهایا پطروسیان» هر دو دانش آموخته تئاتر می باشند. فاطمه معتمدآریا با سینمایی «ریحانه» و «برهوت» جای پای خود را در سینما محکم کرد.
«ماهایا پطروسیان» نیز به عنوان یک استعداد جوان «تئاتر» در «پرده آخر» نمایش درخشانی را بر جای گذاشته بود.
و اما در «هنرپیشه» این دو نقش دو همسر «اکبر عبدی» را بازی می کنند و همان طور که انتظار می رود دوئلی زنانه را به تصویر می کشند.
معتمدآریا در نقش همسری نیمه دیوانه و ماهایا پطروسیان در نقش یک دختر کولی به ظاهر لال.
مخملباف با تکیه بر هنرنمایی این دو بازیگر تئاتری سکانسی را فیلم برداری می کند که به خاطر مفهوم و محتوا احتمالا جسورانه ترین فصل سینمای پس از انقلاب است.
در این صحنه دو همسر اکبر عبدی همدیگر را آرایش می کنند و سپس بر یک ننوی بلند تاب می خورند و از آمال و آرزوهای ناگفته شان می گویند.
در این فیلم نیز «فاطمه معتمدآریا» بازی برون گرایی دارد و در مقابل بازی درون گرای پطروسیان کاملا برجسته است اما بازی با سکوت پطروسیان نیز جذابیت های خاص خود را دارد.
۱۷ سال ازساخت «هنرپیشه» می گذرد این دو بازیگر هم چنان به حضور خود در سینما ادامه می دهند اما در دو سطح مختلف.
اختلاف سطحی آن ها از هوشیاری یکی (فاطمه معتمدآریا) در انتخاب هایش و سهل انگاری دیگری (ماهایا پطروسیان) است.
زیرا با پایان یافتن هنرپیشه نمی توان گفت کدام یک برجسته تر حضور داشته است.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید