یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
بناها و اماکن مذهبی ، استان کهکلویهوبویراحمد
در دل كوهها، درهها و دشتهای زیبای كهگیلویه و بویراحمد، آرامگاهها، امامزادهها و قدمگاههای بسیاری وجود دارد كه نشانگر اعتقاد و پیوند درونی مردمان آن سرزمین با دین اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری است.
مردم بومی با سادگی، خلوص و صداقت و راستی به این زیارتگاهها و نیایشگاهها رجوع میكنند و در جوار آنها به راز و نیاز میپردازند. آنان به باورهای مذهبی و به آیین مسلمانی اعتقاد راستین دارند و برای هر یك از این نیایشگاهها و زیارتگاهها سرگذشتی تاریخی و داستانی را نقل میكنند كه ریشههای فكری و فلسفی كهن دارد.
به طور كلی، میتوان اماكن مذهبی و بقاع متبركه استان را به سه دسته تقسیم كرد:
الف: مكانهایی كه به همراهیان حضرت احمد بن موسی (ع) اختصاص دارد.
ب: بقاع متبركهای كه به گروه «هاشمی و عقیلی» تعلق دارند و از جزیره عربستان به این نواحی مهاجرت كردهاند. آنان در زمان اتابكان لر به ایران آمده و در این منطقه زندگی كرده و وفات یافتهاند و مورد احترام مردم هستند.
ج: بقاع متبركه گروهی دیگر كه در زمان خلافت عباسیان به استانهای فارس و كهگیلویه و بویراحمد مهاجرت كرده و بعد از مرگ، در آنجا مدفون شدهاند.
این مكانها و بقعهها، اغلب بنا بر سنت و فرهنگ بومی و محلی مردم نامگذاری شدهاند. همه این زیارتگاهها ساده، گلین و با معماری روستایی و بیزر و زیور و بدون تزئینات و تنها یك اطاق با یك یا دو مدخل است، یا دو یا چند سنگ كوچك یا بزرگی است كه بر سر تپهای یا در درهای یا در كنار درختی و در سایه گسترده بلوطی و یا سرچشمهای به صورتی منظم یا نامنظم چیده شدهاند. مهمترین این امامزادهها عبارتند از:
مردم بومی با سادگی، خلوص و صداقت و راستی به این زیارتگاهها و نیایشگاهها رجوع میكنند و در جوار آنها به راز و نیاز میپردازند. آنان به باورهای مذهبی و به آیین مسلمانی اعتقاد راستین دارند و برای هر یك از این نیایشگاهها و زیارتگاهها سرگذشتی تاریخی و داستانی را نقل میكنند كه ریشههای فكری و فلسفی كهن دارد.
به طور كلی، میتوان اماكن مذهبی و بقاع متبركه استان را به سه دسته تقسیم كرد:
الف: مكانهایی كه به همراهیان حضرت احمد بن موسی (ع) اختصاص دارد.
ب: بقاع متبركهای كه به گروه «هاشمی و عقیلی» تعلق دارند و از جزیره عربستان به این نواحی مهاجرت كردهاند. آنان در زمان اتابكان لر به ایران آمده و در این منطقه زندگی كرده و وفات یافتهاند و مورد احترام مردم هستند.
ج: بقاع متبركه گروهی دیگر كه در زمان خلافت عباسیان به استانهای فارس و كهگیلویه و بویراحمد مهاجرت كرده و بعد از مرگ، در آنجا مدفون شدهاند.
این مكانها و بقعهها، اغلب بنا بر سنت و فرهنگ بومی و محلی مردم نامگذاری شدهاند. همه این زیارتگاهها ساده، گلین و با معماری روستایی و بیزر و زیور و بدون تزئینات و تنها یك اطاق با یك یا دو مدخل است، یا دو یا چند سنگ كوچك یا بزرگی است كه بر سر تپهای یا در درهای یا در كنار درختی و در سایه گسترده بلوطی و یا سرچشمهای به صورتی منظم یا نامنظم چیده شدهاند. مهمترین این امامزادهها عبارتند از:
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان حجاب دولت امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی سازمان همکاری اسلامی انتخابات جنگ شورای نگهبان دولت سیزدهم مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی شهرداری تهران زاهدان سیل فضای مجازی یسنا باران سازمان هواشناسی سامانه بارشی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار مسکن تورم قیمت طلا بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ارز ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما مسعود اسکویی پایتخت موسیقی مهران غفوریان دفاع مقدس صداوسیما سریال سینمای ایران کتاب
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه اوکراین انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا جواد نکونام باشگاه استقلال علی خطیر بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام گوگل اپل ناسا عکاسی تبلیغات کولر مایکروسافت
دیابت چای کودک توت فرنگی چاقی قهوه