جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

سریع ترین، قوی ترین، گران ترین


سریع ترین، قوی ترین، گران ترین
●بوگاتی ۲۰۰۶Veyron ۱۶/ ۴
نگاهی داریم به یکی دیگر از سریع ترین و قدرتمندترین خودروهای جهان که البته بعید می دانم با این قیمتی که دارد به راحتی در دسترس من و شما و اکثر علاقه مندان به چنین ابراتومبیل هایی قرار بگیرد؛ یک میلیون و دویست هزار دلار.
در واقع، گفتن یکی از سریع ترین و... درباره بوگاتی ۲۰۰۶Veyron ۱۶/ ۴ بی انصافی است. این اتومبیل به تحقیق، سریع ترین، قدرتمندترین و گران ترین اتومبیل جهان است که به مرحله تولید رسیده است.بوگاتی ۲۰۰۶Veyronجدید که برای اولین بار حدود چهارماه پیش در میدان مسابقه مشهور تارگافلوریو در سیسیل ایتالیا در معرض دید جهانیان قرار گرفت، حاصل بیش از چهار سال تلاش و تحقیق و آزمایش شبانه روزی تیم های پژوهش و طراحی مختص این خودرو است و هفت سال بعد از آن به نتیجه رسید که گروه فولکس واگن امور این شرکت تولید کننده خودروهای تجملی و ماشین های مسابقه را که اندکی کمتر از یک قرن سابقه دارد، در دست گرفت و روی خط تولید گذاشتن قوی ترین و سریع ترین خودرو جهان را در دستور کار قرار داد.
در واقع تولید مدل Veyron برای خریداران از سال ۲۰۰۴ آغاز شده است و این اتومبیل که تولیدش به صورت دستی انجام می گیرد در تیراژی محدود (۳۰۰ دستگاه) عرضه می شود. البته نمونه های اولیه Veyron ۱۶/ ۴ حدود۴سال پیش در معرض دید قرار گرفته بود. زادگاه بوگاتی Veyron ۱۶/ ۴ شهر مولشهایم فرانسه است؛ شهری که اتوره بوگاتی (متولد ۱۸۸۱، ایتالیا) اولین اتومبیل خود را در سال ۱۹۰۹ در آن ساخت و با خریدن مزرعه ای به نام شاتو سن ژان به وسعت ۱۴۰ هزارمترمربع و املاک اطراف آن، یک عمر برای تحقق رویای تولید اتومبیل آینده تلاش کرد.
در کارگاه های ناحیه مولشهایم که به یمن حضور استادکاران ماهر بوگاتی شهرتی جهانی یافته است، سالانه ۷۰ دستگاه اتومبیل با دست ساخته می شود و در اختیار خریداران ثروتمند این اتومبیل های منحصر به فرد قرار می گیرد. اما از سال ۱۹۹۸ که علامت تجارتی بوگاتی به یک زیر مجموعه گروه فولکس واگن تبدیل شد، این شرکت به عنوان یک شرکت تابعه فرانسوی و با مدیران فرانسوی اداره می شود و کار فشرده و متمرکزی را برای ایجاد یک خط تولید و به کارگیری فن آوری های جدید صنعت خودرو در این ناحیه انجام داده که آخرین نتیجه آن مدل ۲۰۰۶ بوگاتیVeyron ۱۶/ ۴ است.
پیش از آنکه بخواهیم نگاهی از نزدیک به این اعجوبه سرعت و قدرت بیندازیم، من به نوبه خود از طرف مسئولان قیمت گذاری بوگاتی از خوانندگان محترم عذرخواهی می کنم که با قیمت ۲/۱ میلیون دلاری این اتومبیل، عملا تعداد زیادی از خوانندگان عزیز را از تملک بوگاتی Veyron ۱۶/ ۴ محروم کرده اند و امیدوارم که قیمت مدل های بعدی (اندکی) ارزان تر شود تا ما هم بالاخره بتوانیم به آرزوی چندین و چند ساله خود برسیم و بوگاتی دار بشویم. فکر می کنم نصب موتور پیکان روی بدنه بوگاتی پیشنهاد خوبی برای رسیدن به این هدف باشد! ما پیشنهاد خود را از راه دور برای مسئولان این شرکت می فرستیم و امیدواریم مثمرثمر واقع شود، اما اگر هم نشد، اشکالی ندارد! به هرحال از قدیم گفته اند: وصف العیش، نصف العیش ؛ ما هم با توصیف بوگاتی Veyron ۱۶/ ۴ د۲۰۰۶ دلمان خوش است که ۶۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی کرده ایم و خودمان را بابت حق نصف العیش به اندازه ۶۰۰ هزار دلار از خوانندگان محترم طلبکار می دانیم!
شوخی کردم؛ اصولا این قبیل حقوق را کی داده و کی گرفته که ما دومی اش باشیم، پس نگران مخارجش نباشید و باقی وصف العیش را بخوانید.
اولین رقمی که در فهرست مشخصات فنی بوگاتی Vveyron ۱۶/ ۴ جلب نظر می کند و افسانه های هزار و یک شب را به یاد می آورد، رقم ۱۰۰۱ اسب بخار است. تصورش را بکنید این ۱۰۰۱ اسب بخار(۷۳۶ کیلووات) در دورموتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه، یک خودرو ۱۸۹۰ کیلوگرمی ( ۴۱۶۲ پوند) را تا کجاها که نمی برد! البته قدرت موتور به تنهایی کافی نیست، پس گشتاور شگفت آور ۹۲۳ پوند – فوت (۱۲۵۰نیوتن- متر) در دور موتور ۲۲۰۰ تا ۵۵۰۰ دور در دقیقه را به آن بیفزایید تا به یک رقم حیرت انگیز دیگر برسید: از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در زمانی کوتاه تر ازآنکه به پایان این جمله برسید؛ ۵/۲ثانیه! اگر پایتان را از روی پدال برندارید و چیزی یا کسی جلویتان نباشد، فرض کنید مثلا در پیست تارگا فلوریو یا بیابان های شمال آفریقا هستید، ناگهان متوجه می شوید که به سرعتی رسیده اید که پیش از این فقط در مقام خلبان یا سرنشین هواپیما تجربه کرده اید؛ ۴۰۶ کیلومتر در ساعت (۲۵۳ مایل در ساعت) و به عبارت دیگر ۱۱۳ متر در ثانیه که یعنی یک سوم سرعت صوت.
چنین توانایی های حیرت آوری به یمن پیشرفت های اخیر در فن آوری موتور اتومبیل امکانپذیر شده است. موتور بنزینی ۱۶ سیلند بوگاتی Veyron از نوع w۱۶ توربوشارژ از دو بلوک ۸ سیلندر تشکیل شده که با زاویه ۹۰ درجه به شکل خاصی در هم فرو رفته اند تا فضای کمتری اشغال کنند و گنجایش آن ۸ لیتر (۸/۴۸۷ اینچ مکعب) است. موتور ۶۴ سوپاپ (چهار سوپاپ در هر سیلندر) که مکانیزم محرک سوپاپ آن DOHC (دو میل سوپاپ رو) است، با سیلندرهایی به قطر ۸۶ میلی متر (۴/۳ اینچ) و نسبت تراکم ۹ به ۱ توانایی تولید چنین قدرت عظیمی را دارد که نسبت وزن به توان آن را به ۲/۴ پوند بر اسب بخار و نسبت توان به حجم موتور را به ۴/۱۲۳ اسب بخار بر لیتر می رساند.
قدرت موتور از طریق سیستم هفت دنده DSG منتقل می شود که از اتومبیل های مسابقه کلاس رویال گرفته شده است. تغییر دنده از طریق یک کلید اهرمی متصل به فرمان اتومبیل صورت می گیرد و راننده نیازی به استفاده از کلاچ ندارد. سیستم کلاچ دوبل اجازه می دهد که این تغییر دنده در ۲/۰ ثانیه انجام شود و قدرت موتور همواره به دو دیفرانسیل اعمال شود و به تایرهای سیستم PAX میشلن ۵۲۰R ۶۹۰/۲۴۵ جلو و ۵۴۰R ۷۱۰/۳۳۵ عقب برسد. مصرف سوخت بوگاتی Veyron ۱۶/ ۴ البته سر به جهنم می زند: ۴/۳۱ لیتر در هر یکصدکیلومتر شهر (کدام شهر؟) و ۷/۱۵ لیتر در یکصد کیلومتر جاده. ماشین ما همین یک عیب را دارد؛ تقصیر خودش نیست، طفلکی ۱۶ سیلندر است دیگر، هیبرید که نیست! بنزین خورش یک خرده زیاد است که این هم مشکل لاینحلی نیست. یا کارت های هوشمند چند نفر را روی هم می گذاریم یا کارت هوشمند یک خلبان را قرض می گیریم!
می رسیم به قد و هیکل و شکل و شمایل بوگاتی خودمان! این ماشین ۱۷۶ اینچ (۴ متر و ۴۷ سانتی متر) طول، ۷۹ اینچ (۲ متر و ۱ سانتی متر) عرض، ۴۷ اینچ (۱ متر و ۲۰ سانتی متر) ارتفاع دارد، دو در است و با این طول و عرض فقط برای دو سرنشین جا دارد، چون موتور عظیم و سایر تجهیزاتش بخش عمده فضا را اشغال کرده است. حیف شد! نمی توانیم دست همسر و پنج بچه قد و نیم قدمان را بگیریم و با بوگاتی خودمان یک دوری بزنیم. ظاهرا طراحان این شرکت شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر، بوگاتی بیشتر را نصب العین قرار داده اند!
اما بدنه Veyron ۱۶/ ۴ از جنبه آیرودینامیک شاهکار است. برای اینکه بتوانید تا ۴۰۶ کیلومتر در ساعت برانید و مقاومت هوا نه جلویتان را بگیرد و نه به پرواز وادارتان کند، مسلما تمهیدات خاصی در شکل و انحنا وزوایای خودرو لازم است و با یک نگاه به تصویر بوگاتی تا حدودی می توان دریافت که طراحان و سازندگان بوگاتی برای رسیدن به این هدف تا چه حد از خود مایه گذاشته اند.
مشخص ترین جزء آیرودینامیکی که در نظر اول جلب توجه می کند، بادشکن عقب است که در کنار گلگیر عقب در تونل باد بسیار عالی جواب داده است. جزء دیگری که اهمیت بسیار زیادی در حفظ توازن و کاهش اصطکاک دارد، دریچه های ورودی هوای جلو است و مجرای هوایی که از زیر خودرو عبور می کند.زیر شاسی تخت میان دو محور چرخ مزیت بزرگی است که به جریان یافتن بهتر هوا کمک می کند و بادشکن جلو برای ایجاد اثر مکش یا به اصطلاح اثر جاده لازم است. تلاش مهندسان بوگاتی بیش از هر چیز به حفظ توازن آیرودینامیک خودرو معطوف بوده که این امر در امکان راندن در بالاترین سرعت و بالاترین بار وارد بر چرخ ها بدون ایجاد اشکال برای راننده بوگاتی به خوبی به اثبات رسیده است.
از نظر آسایش و تجهیزات داخلی نیز بوگاتی Veyron۱۶/۴ اگر نگوییم بی نظیر، حداقل کم نظیر است. در داخل کابین عناصر ورزشی و تجملی در هماهنگی کامل قرار دارند و به خوبی با هم در تعامل هستند و در همان لحظه اول که راننده در اتومبیل را باز می کند، حسی از زیبایی و اعتماد به کارایی فوق العاده را به او القا می کنند. (خدا نصیب کند!) یک دورسنج بزرگ در مرکز و چهار صفحه نمایشگر جانبی آن یادآور گذشته افسانه ای بوگاتی در مقام تولیدکننده نامدار ماشین های مسابقه است. نمی دانم هنگامی که پشت فرمان بوگاتی نشسته اید آیا می توانید به چیز دیگری غیر از احساس رانندگی لذتبخش این غول سریع و بسیار توانا فکر کنید یا نه و آیا حوصله گوش کردن به موسیقی را دارید یا نه، اما اگر دلتان خواست چیزی گوش کنید سیستم صوتی این اتومبیل را امتحان کنید. سیستم صوتی ساخته شده توسط دیتربرومستر، از عالی ترین تولیدکنندگان سیستم های Hi-Fi برلین اجازه نمی دهد که از ماشین ما پیاده شوید! اما بهتر است دیگر پیاده شوید چون سفر ۲/۱ میلیون دلاری ما دارد به پایان می رسد. پیش از پیاده شدن به داشبورد چوبی و فلزی دست ساز و کلیدهای کنسول مرکزی و صندلی های چرمی نفیس و فرمان چرمی با علامت EB (نشان خانوادگی مدل Veyron) و رنگبندی زیبا و نفس گیر داخل کابین بوگاتی نگاهی بیندازید و با یادآوری این جمله از توماس بشر – مدیر بوگاتی اتومبیلز- به خودتان دلداری بدهید که شاید روزی پشت فرمانش بنشینید: این اتومبیل را طوری ساخته ایم که هر کسی بتواند آن را براند .
منبع : روزنامه همشهری