یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
سه دهه تحول در عرصه فرهنگ
پژوهش فرهنگی براساس روشهای علمی جدید در ایران بسیار نوپاست. پیش از این مطالعه درباره عوامل و شیوههای فرهنگی چنان محدود و ناچیز بوده است كه تصویر روشن و شفافی از شرایط و امكانات فرهنگی ایرانیان در اختیار نبوده است. با وجود چنین خلا‡یی در حوزه فرهنگی ضرورت انجام پیمایشهای ملی با هدف اطلاعات معتبر مطرح شد. نخستین هدف از چنین پیمایشی و تولید دادههای اجتماعی پاسخ به این پرسش بود كه نگرشهای اجتماعی و فرهنگی مردم چگونه است؟ و تحولات و نگرشهای ایرانیان چیست؟
برای مشخص شدن راهبرد این طرح تنها دو تجربه در دست بود و شاید یكی از راهكارها برای شروع كار اتكا بر همین تجربیات بود و آنها تا اندازهای خطوط كلی طرح را روشن كرده بودند. نخستین تجربه مربوط به سال ۱۳۵۳ بود. به همت مرحوم دكترعلی اسدی و همكاری دكتر منوچهر محسنی و دكتر مجید تهرانیان، یك پیمایش اجتماعی شكل گرفت. این پیمایش رفتارهای مردم در رابطه با رسانههای ارتباط جمعی بهخصوص رادیو و تلویزیون در كنار گرایشهای اجتماعی و فرهنگی از قبیل احساس رضایت از زندگی، مشاركت سیاسی و... را بررسی كرده بود.
نتیجه این تحقیق در سال ۱۳۵۶ منتشر شد. ولی انتشار آنچنان محدود و ناچیز بود كه بخش قابل توجهی از جامعه پژوهشی ایران از انجام و نتیجه این تحقیق بیخبر بودهاند.مرحوم دكترعلی اسدی در سال ۱۳۵۸ تحقیقش را بهصورت محدود در تهران اجرا كرد. فضا و جو روزهای انقلاب مانع انجام این كار به شكل وسیع شد و در نتیجه گزارشی كه این تحقیق به جای گذاشت اگرچه قابل توجه اما محدود بود.
از آنجا كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت چنین تحقیقی پیبرده بود، در سال ۱۳۷۴ برای دومین بار و به همت دكتر منوچهر محسنی درصدد انجام آن برآمد. نتیجه این تحقیق "آگاهیها، گرایشها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی" بود.این دو تحقیق هرچند اندك و محدود بودند، اما مبنایی برای سیاستگزاری پیمایشهای فرهنگی و اجتماعی قرار گرفتند و برهمیناساس چارچوب اصلی طرحهای ملی از جمله پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان طراحی شد و شكل گرفت.
در سال ۱۳۸۳ پیمایش تحولات فرهنگی ایرانیان انجام شد. این پیمایش بررسی سه دهه تحولات نگرشی در ایرانیان را با توجه به پژوهش دكتر اسدی مدنظر داشت كه در سه سطح مناطق روستایی، مناطق شهری و مراكز استانها و گزارشی ملی گردآوری شده است. جامعه آماری طرح شامل مناطق شهری (مراكز استان و شهرهای كوچك) و مناطق روستایی سی استان كشور است. حجم نمونهای این پژوهش، ۹۰۰۰ نفر بوده است.
● در این طرح موارد زیر مورد توجه قرار گرفته است.
▪ رفتارها و نگرشهای مذهبی، ارزشها و هنجارهای خانواری، روابط اجتماعی و ارزشهای اجتماعی، مشاركت اجتماعی، تندرستی و رفتارهای بهداشتی، رضایت از زندگی، آرزوها و نیازها، رسانهها و بررسی گذران اوقات فراغت.
▪ متغیرها و مفاهیمی كه در این تحقیق بدانها پرداخته شده برگرفته از پژوهش دكتر اسدی در سال ۵۳ است. در این پژوهش، پرسشنامهها و متغیرهای پژوهش دكتر اسدی با بازنگری بسیار محدود دوباره طرح شده است.
یكی از اهداف این پژوهش كه در آن از الگوی پژوهش بهكارگرفته شده در سال ۵۳ استفاده شده، سنجش تحول جامعه در طول سه دهه در ایران بوده است.چارچوب اولیه این پژوهش در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید و اجرا گردید.
مدیریت علمی پیمایش تحولات فرهنگی ایرانیان را دكتر محسن گودرزی بهعهده داشت. اگرچه، پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان در دو موج بسیار گسترده برگزار شد، جامعیت و كلیت بیشتری داشت، اما این پیمایش، بهمنظور ایجاد بستری مقایسهای برای درك بهتر تحولات فرهنگی ایرانیان در طول سه دهه انجام گردید.نتایج پیمایش تحولات فرهنگی ایرانیان در سه جلد شامل گزارش ملی، مناطق شهری و مناطق روستایی منتشر شده است.
منبع : فرهنگ و پژوهش
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور رئیس جمهور دولت سیزدهم رهبر انقلاب
هواشناسی سلامت زلزله تهران سیل شهرداری تهران فضای مجازی سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
قیمت خودرو خودرو بازار خودرو گاز قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی بورس پالایش و پتروشیمی نمایشگاه نفت مالیات
نمایشگاه کتاب رضا عطاران کیانوش عیاری نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس سریال مهران مدیری تئاتر
فناوری
جنگ غزه رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال هوادار استقلال لیگ برتر لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
ایلان ماسک طوفان خورشیدی ناسا اپل گوگل مایکروسافت هوش مصنوعی فیبرنوری پهپاد
سیگار خواب استرس فشار خون بارداری افسردگی شیر زایمان دندان