شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

طواف وداع


طواف وداع
● طواف نساء و نماز آن
ـ مساله ۲۲۴ - طواف نساء و نماز آن در عمره مفرده , باید بعد از تقصیر یاتراشیدن سر انجام شود, و تا هـنگامی که شخص طواف نساء و نماز آن رابه جا نیاورد, زن یا شوهر بر او حلال نمی شود, و بنا بر احـتیاط واجب , آنچه از زن بر او حرام شده بود نیز, مثل عقد کردن و خطبه خواندن و شاهدشدن , بر او حلال نمی شود.
ـ مـسـاله ۲۲۵ - طواف نساء و نماز آن , در کیفیت و واجبات و شرایط واحکام آن , مانند طواف عمره مفرده است که قبلا بیان کردیم , جز این که دراینجا فرد باید نیت طواف نساء کند.
ـ مـساله ۲۲۶ - طواف نساء اختصاص به مرد ندارد, بلکه بر زن و خنثی وخصی (اخته ) و بچه ممیز, حتی بر عنین و کسانی که انجام عمل زناشویی از آنها ممکن نیست , واجب است .
ـ مـسـاله ۲۲۷ - اگر کسی طواف نساء را فراموش کرد و به وطن خودبرگشت , پس اگر می تواند باید خودش برگردد و آن را به جا آورد, و اگرنمی تواند یا برایش مشقت دارد, باید نایب بگیرد و تا زمانی که آن راخودش یا نایبش به جا نیاورده , زن یا شوهر بر او حلال نمی شود, و اگر دراین مدت نزدیکی کرده , باید یک هدی (قربانی ) به عنوان کفاره بدهد, که احتیاطا قربانی یک شتر باشد.
ـ مـسـالـه ۲۲۸ - اگـر شخصی , چندین عمره مفرده به جا آورده باشد و درهیچ کدام طواف نساء را انجام نداده باشد, یک طواف نساء برای تمام آنهاکفایت می کند.
ـ مـسـالـه ۲۲۹ - اگـر کسی در عمره مفرده نایب باشد, احتیاط آن است که در طواف نساء نیت ما فی الذمه کند, گرچه می تواند به نیت منوب عنه انجام دهد.
ـ مـسـالـه ۲۳۰ - اگـر شـخصی قبل از به جا آوردن طواف نساء با زوجه خوداز روی شهوت ملاعبه نماید, کفاره دارد, مگر در صورت جهل .
● طواف وداع
بر کسی که می خواهد از مکه خارج شود, مستحب است یک طواف به عنوان طواف وداع با نماز آن بـه جـا آورد, و در هر شوطی حجرالاسود و رکن یمانی را در صورت امکان استلام نماید و چون به مـستجار رسید,مستحباتی که قبلا برای آن مکان ذکر شد, به جا آورد و آنچه می خواهد دعانماید, پـس از آن حـجـرلاسـود را اسـتـلام نـماید و شکم خود را به خانه کعبه بچسباند, یک دست را بر حجرالاسود بگذارد و دست دیگر را به طرف درب خانه کعبه بگذارد و حمد و ثنای الهی نماید و بر محمد(ص ) و آل او(ع )صلوات بفرستد و این دعا را بخواند: اللهم صل علی محمد عبدک و رسولک و نبیک و امینک وحبیبک و نجیک و خیرتک من خلقک الـلـهـم کما بلغ ‌رسالاتک و جاهد فی سبیلک و صدع بامرک و اوذی فی جنبک و عبدک حتی اتاه الیقین , اللهم اقلبنی مفلحا منجحامستجابا بافضل ما یرجع به احد من و فدک من المغفرة والبرکة والرحمة والرضوان والعافیة .
و مـسـتـحـب است وقت بیرون آمدن از مسجدالحرام , از باب حناطین که مقابل رکن شامی است خارج شود, و وقت بیرون رفتن یک درهم خرمابخرد و آن را به فقرا صدقه دهد.
احکام محصور و مصدود
ـ مـساله ۲۳۱ - مصدود عبارت است از کسی که دشمن او را از به جا آوردن عمره یا حج , منع کند و محصور آن کسی است که به واسطه بیماری از به جاآوردن عمره یا حج باز بماند.
ـ مساله ۲۳۲ - اگر کسی به احرام عمره محرم شود, واجب است عمره راتمام کند. و اگر تمام نکند, در احرام باقی خواهد ماند.
ـ مساله ۲۳۳ - اگر کسی احرام عمره را بست و بعد از آن دشمن یا کس دیگر از قبیل عمال دولت یا غیر آنها او را از رفتن به مکه منع کنند, و راه دیگری جز آن راهی که منع شده نباشد, یا اگر باشد, مـؤونـه آن را نـداشـتـه بـاشـد, مـی تـوانـد در هـمان محلی که ممنوع شده , یک شتر یا گاو و یا گوسفندقربانی کند و از احرام خارج شود, و احتیاط واجب آن است که به نیت تحلیل قربانی کند و بـنا بر احتیاط واجب , قدری از مو یا ناخن خود را بگیرد,و در این صورت همه چیز حتی زن بر او حلال می شود.
ـ مـساله ۲۳۴ - اگر بعد از احرام برای رفتن به مکه یا بر به جا آوردن اعمال پولی مطالبه کنند, پس اگر داشته باشد باید بدهد, و اگر نداشته باشدیا حرجی بر او باشد, ظاهرا حکم مصدود را دارد.
ـ مـسـاله ۲۳۵ - کسی که محرم به احرام عمره شده و به واسطه بیماری نتوانسته به مکه برود, اگر بـخـواهد محل شود, باید قربانی کند, و بنا بر اقوی ,قربانی یا پول آن را به وسیله فرد امینی به مکه بفرستد و با او قرار کند که درچه روز و چه ساعتی آن را در مکه ذبح کند و در آن روز معین تقصیر کند.پس از آن , هرچه بر او احرام شده بود حلال می شود, مگر زن .
● مسائل متفرقه
ـ مـسـالـه ۲۳۶ - وقـتی که درمسجدالحرام یا مسجدالنبی (ص ) یا مساجددیگر نمازجماعت منعقد مـی شـود, مـؤمـنـیـن نـباید از آنجا خارج شوند و باید درنماز جماعت آنان شرکت کنند و با سایر مسلمین نماز را به جماعت بخوانند.
ـ مـسـالـه ۲۳۷ - در مـکـه و مـدیـنه و در محل اقامت خود (هتلها ومسافرخانه ها), نباید نماز را به جماعت بخوانند و می توانند در جماعت سایر مسلمین در مساجد شرکت کنند و نماز را به جماعت بخوانند.
ـ مـسـالـه ۲۳۸ - تـخـیـیـر بـین قصر و اتمام , در تمام شهر مکه و مدینه جاری است و اختصاص به مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص ) ندارد.
ـ مـسـاله ۲۳۹ - کسی که نماز را در مسجدالحرام به نحو استداره خوانده است , به طوری که رو در روی امام جماعت و یا در طرفین او ایستاده بوده است , با وضع فعلی نیاز به اعاده ندارد.
ـ مـسـالـه ۲۴۰ - در صورتی که شخص نمازگزار وارد یکی از مساجد مکه معظمه و یا مدینه منوره شود و نماز جماعت خاتمه یافته باشد, می تواندنماز فرادی را در همان جا و به شیوه آنان به جا آورد.
ـ مـسـالـه ۲۴۱ - حصیرهایی که در عربستان مورد استفاده حجاج ایرانی وغیر ایرانی واقع می شود, سجده بر آنها جایز است .
ـ مـسـالـه ۲۴۲ - اگـر کسی نماز را به کیفیتی بخواند که معلوم نیست موافق نظر اهل سنت باشد, مانند سجده کردن بر پشت نمازگزاران صف جلو, دراین صورت باید نماز را اعاده کند.
ـ مـسـالـه ۲۴۳ - کسانی که برای شرکت در نماز مغرب در مکه و مدینه واردمساجد می شوند و نمازهای خود را با جماعت می خوانند, آیا جایز است بلافاصله بعد از نماز جماعت , نماز عشاء را بخوانند یا نه ؟
ج - مانع ندارد, و اگر وقت نشده باید صبر کنند.
ـ مـسـالـه ۲۴۴ - شرکت در نماز جماعت مغرب اهل سنت , با توجه به این که وقت مغرب نزد آنها زودتر از مغرب شرعی نزد شیعیان است , آیا کفایت می نماید یا نه ؟
ج - در فرض مرقوم , جماعت صحیح است و اعاده ندارد.
ـ مساله ۲۴۵ - در لیالی مقمره (شبهای مهتابی ) در مکه , کسانی که نمازصبح را با سایر مسلمین به جـمـاعـت مـی خـوانـنـد, جماعت آنان صحیح است و اعاده ندارد, و فرقی بین شبهای مهتابی و غیرمهتابی نیست .
ـ مـساله ۲۴۶ - سجده نمودن بر تمام اقسام سنگها, چه سنگ مرمرباشد یا سنگهای معدنی یا سنگ گـچ و آهـک (قـبـل از آنـکـه پـخـتـه شـود),جـایـز اسـت و سـنـگـهایی که در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص ) از این قبیل است سجده بر آنها اشکال ندارد.
ـ مساله ۲۴۷ - در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص ), سجده کردن روی فرشهای مسجد مانع ندارد و گذاشتن مهر جایز نیست , و لازم نیست افراددر جایی که سنگفرش است نماز بخوانند, همچنین لازم نیست حصیر یامثل آن با خود حمل کنند.
ـ مساله ۲۴۸ - اگر کسی در حرم چیزی پیدا کند, برداشتن آن کراهت شدید دارد, لکن اگر بردارد, در صـورتـی کـه ارزش آن کمتر از یک درهم باشد,می تواند قصد تملک آن را بکند و آن را مصرف کـنـد و بـه صـاحـبـش ضامن نیست , و اگر از یک درهم بیشتر ارزش داشته باشد, باید یک سال آن راتـعـریـف کـنـد و اگـر بـعد از یک سال صاحبش را پیدا نکرد, مخیر است بین حفظ آن برای صاحبش یا صدقه دادن آن .
ـ مساله ۲۴۹ - برداشتن قران از مسجدالحرام , بدون اجازه از مسئولان ذی ربط, جایز نیست .
ـ مساله ۲۵۰ - برداشتن مقداری سنگ از کوه صفا و مروه , جایزنیست .
ـ مـسـالـه ۲۵۱ - در تـطـهـیر مسجدالحرام , به نحوی که فعلا می شویند وعین نجاست را برطرف می کنند, بعد با ظرف آب قلیل آن را می شویند,علم به نجاست پیدا نمی شود و با فرض شک , نباید اعتنا کرد.
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت