چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

وبلاگ،با آینده ای درخشان


می‌دانم كه بلاگ به معنی وبلاگ و نوعی اظهار عقیده و در واقع خاطره نویسی در شبكه جهانی است و هر كس كه به اینترنت دسترسی داشته باشد میتواند آن را بخواند. اهمیت وبلاگ نویسی و نویسندگان آنها كه بلاگر نام دارند روز به روز بیشتر میشود و به همین دلیل است كه بلاگرها توانستند با نوشته‌ های خود دان راتر گوینده و شخصیت پر قدرت شبكه تلویزیونی سی بی اس را (در پی به زیر سئوال بردن سوابق نظامی بوش) وادار به استعفا كنند و یا به آخرین مبارزات انتخاباتی رئیس جمهوری آمریكا شكل دهند. صاحبان بخشهای تجاری بهتر است هر چه زودتر مسئله وبلاگ را جدی تلقی كنند. اكنون مصرف كنندگان شكایتهای خود از كالاهای مصرفی را در وبلاگ قرار میدهند، كارمندان ناراضی در وبلاگهای شخصی از مشكلات با كارفرما حرف میزنند و از شرایط محیط كار مینویسند. صاحبان تجارتهای كوچك و بزرگ هم تلاش میكنند تا با ارسال پیامهای سانسور نشده و بدون فیلتر در وبلاگهای رقیب مشتریان آنان را جلب كرده و از رقبای خود پیشی بگیرند. وبلاگ به هر دلیل كه باشد با استقبال روبرو شده است. در آمریكا باب لوتز معاون كارخانه اتومبیل سازی جنرال موتورز به وبلاگ نویسی روی آورده و یا مارك جن كارمند گوگل پس از شكوه و شكایت از نحوه ارائه خدمات رفاهی به كارمندان گوگل در وبلاگ شخصی خود از كار اخراج میشود. با كمی جستجو و بررسی دسترسی به این اطلاعات چندان مشكل نبود. نتایج مركز آماری پیو Pew Research Center نشان میدهد ۲۷ درصد از بازدید كنندگان از اینترنت به نوعی وبلاگ میخوانند و این نشاندهنده آن است كه ۷۳ درصد از مراجعان به شبكه مطلقاً به سراغ وبلاگ نمیروند.
ــ در اینترنت مجموعاً ۹ میلیون وبلاگ وجود دارد و هر روز ۴۰ هزار وبلاگ به آن اضافه میشود.
ــ سرمایه گذاران بخشهای گوناگون تجاری در سال گذشته مبلغ ۶۰ میلیون دلار در صنعت وبلاگ نویسی سرمایه گذاری كرده‌اند و این نشان میدهد منافع تجاری هنگفتی در وبلاگ نویسی خفته است. به راستی وبلاگ چیست و چگونه میتوان آن را ساخت و آن را یافت و مورد استفاده قرار دارد؟ وبلاگ نوشتن خاطرات شخصی در اینترنت است؛ هر روز بالای منبر رفتن و ابراز عقاید شخصی به مخاطبان خود در سراسر جهان است؛ فضایی جهت تشریك مساعی است؛ محل شنیدن عقاید سیاسی دیگران است.سایت www.blogger.com پیشتاز موج وبلاگ نویسی است. در این سایت در بخش تعریف و تشریح وبلاگ آمده است "وبلاگ نویسی قانون خاصی ندارد و از ۵ سال پیش كه خاطره نویسی در اینترنت رایج شد اینترنت چهره دیگری به خود گرفت و حرفه روزنامه نگاری و سیاست را متغیر كرد تا میلیونها انسان در سراسر جهان بتوانند صدای خود را به گوش دیگران برسانند و این تازه آغاز كار است."در پی یافتن آمار و ارقامی از تعداد وبلاگها در كانادا با شركتهای گوناگونی كه شمار بازدیدكنندگان از اینترنت را ثبت میكنند تماس گرفتم از میان آنان پس از نیم ساعت برنت لو بری رئیس شركت كام اسكور میدیا متریكس تلفن كرد و گفت ما آمار بازدیدكنندگان از اینترنت را در اختیار داریم ولی تاكنون بازدید از وبلاگ در دسته بندی خاصی قرار نگرفته و اطلاعات آماری از اینگونه استفاده كنندگان از اینترنت در دست نیست. او اضافه كرد كه در آینده نزدیك این طبقه بندی نیز در لیست موارد بررسی آماری قرار خواهد گرفت.
در ادامه بررسی متوجه شدم شارلین لی از شركت تحقیقاتی معتبر فورستر در ماه مارچ گزارش تحلیلی جامعی از تبلیغات و تجارت در وبلاگها انتشار داده است و فورستر گزارش كامل او را به ۲۴۰ دلار آمریكایی به فروش میرساند. نتیجه تحقیقات شارلین لی نشان میدهد شركتهای بیشماری از پتانسیل تبلیغ در وبلاگها آگاهی دارند و تغییرات و پیشرفتهای آن را تعقیب میكنند. آنان از قرار دادن وبلاگهای تجاری در اینترنت به دلایل احتمال رویارویی با دعاوی حقوقی و مالی توسط دیگران بیم دارند و آماده انجام چنین ریسكی نیستند. در پی یافتن پاسخی به سئوال "آیا شركتهای تجاری آمادگی ارائه خدمات تبلیغی و رساندن پیامهای تجاری به مشتریان خود از راه وبلاگ را دارند؟" سرانجام توانستم با كریس ویلیامز رئیس بخش حسابداری شركت میدیا كانتكت مستقر در تورنتو تماس بگیرم. او میگوید كانادا به اندازه دیگران از این پدیده سود نبرده است و مسلماً در آینده نزدیك آن را به صورت جدی در نظر خواهد گرفت.
او پیشنهاد خواندن مقاله‌ای از هایدی كوهن در سایت www.clickz.com را میكند. هایدی كوهن استاد رشته استراتژی بازاریابی در دانشگاه نیویورك و مدیر شركت بازاریابی ریور ساید است. مقاله او تحت عنوان بازاریابی از طریق وبلاگ و چگونگی اندازه گیری آن در سایت قرار داده شده است. او در این مقاله تاكید دارد موارد زیر در وبلاگها باید مورد توجه قرار گیرد.
ــ پیگیری وبلاگها به لحاظ مرجع شناسایی انواع، مسئولان و رقبا
ــ پاسخگویی به مطالب وبلاگ در صورت عرضه اطلاعات نادرست به خوانندگان
ــ تبلیغ در وبلاگهای عمده و پر طرفدار و تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان و بازدید كنندگان
ــ وادار و تشویق روسای كمپانی و تعدادی از كارمندان به نگارش وبلاگ
در ادامه تحقیقاتم با N۵R از شركتهای عمده بازاریابی دیجیتال تورنتو تماس گرفتم و از آنان پرسیدم آیا مشتریان شركت N۵R علاقه‌ای به تبلیغ در وبلاگها دارند. جواب منفی بود اما به من گفته شد دان مسكالوك یكی از مسئولان عملیاتی شركت دارای وبلاگ شخصی است و اگر چه در نوشته ‌های خود به تبلیغ شركت نمی‌پردازد اما نمونه خوبی از قدرت و تاثیر وبلاگ نویسی در میان كارمندان شركتهاست. دان مسكالوك در وبلاگ خود كه از ماه ژانویه امسال آن را در سایت
www.moskaluk.com/blogger.html قرار داده موضوع تكنولوژی وایرلس را دنبال میكند و جای تعجب نیست كه در این مدت ۱۹۲۰۰۰ نفر از ۱۳۲ كشور سایت او را مورد بازدید قرار داده‌اند. او در سایت خود از نصب آگهی پرهیز میكند ولی به خوبی از قدرت آگهی‌های تجاری در وبلاگها اطلاع دارد و میداند دیگران از امكانات بازاریابی و تبلیغ در وبلاگ به خوبی سود میبرند. به دنبال ایمیل به آندریا كوتو مدیر یك شركت مشاوره بازاریابی در ونكوور و گرداننده وبلاگ مخصوص بازاریابی، پاسخ او را دریافت میكنم (او كه به تازگی صاحب فرزندی شده است در بخش دیگری از وبلاگ، خاطرات روزانه خود و نوزادش را نیز مینویسد). آندریا در وبلاگش به تبلیغ شركت مشاوره‌ای خود پرداخته و علاوه بر آن از این راه ارتباط شركت با مشتریان را حفظ كرده است. آندریا برای اثبات این كه صاحبان تجارتهای دیگر وبلاگ او را میخوانند به این نمونه اشاره میكند.پس از قرار دادن نظر منفی خودم در مورد یكی از محصولات شركت دایری كوئین (شركت معروف فروش بستنی، كیك و قهوه) پیامی از آنها مبنی بر مخالفت و گله دریافت كردم. شكایت آنان از نوشته من در مورد نوعی قهوه و شیر منجمد به نام مو لاته MooLatte بود زیرا تلفظ آن در گوش مانند واژه تحقیرآمیز مولاتو Mulatto به گوش میرسد‌(مولاتو در اصطلاحات غیر ادبی انگلیسی به معنی كسی است كه در طول زندگی خود والدین بیشماری او را سرپرستی كرده‌اند و به سبب شرایط اجتماعی دیگر استفاده نمیشود). اگر چه دایری كوئین ارتباط خود را با ماجرای مو لاته انكار میكند اما آندریا از این كه آنان تمام مواردی كه به نفع و یا علیه دایری كوئین در اینترنت قرار داده میشود را پیگیری میكنند خوشحال است. با جیم الو Jim Elve بنیانگذار بلاگ كانادا تماس می‌گیرم او میگوید تعدادی از شركتهای كانادایی تصمیم گرفته‌اند تا در وبلاگهای شخصی محصولات خود را آگهی دهند؛ شركتهای بزرگتر از وبلاگ استقبال چندانی نكرده‌اند چون یك وبلاگ خوب باید خوشحال باشد كه بتواند روزانه ۱۰۰ بازدید كننده داشته باشد. جیم ادامه میدهد به نظر میرسد شركتهای بزرگ تصمیم دارند به جای آگهی در وبلاگهای دیگران وبلاگهای خود را در اینترنت قرار دهند كه لازمه چنین كاری صرف نظر از خطرات جانبی تجاری نیاز به صرف هزینه و زمان فراوان دارد. وبلاگهای سیاسی با نظرات شخصی در اینترنت فراوان هستند. هر كس میتواند افكار سیاسی خود را بدون در نظر گرفتن بخش تجاری مولد درآمد وبلاگ در شبكه قرار دهد. شركتهای تجاری از همكاری و نصب آگهیهای خود در اینگونه وبلاگها خودداری میكنند و از آنها وحشت دارند.آیا وبلاگها واقعا پدیده مهمی در بخش تجاری اینترنت هستند؟ جواب به این سئوال مشخص نیست اما مسلماً وبلاگ نویسی تاثیر بسیار در بخش سیاسی جهان دارد.شاید حسین درخشان، دانشجوی دانشگاه تورنتو یكی از شناخته شده ترین بلاگرهای كانادا باشد كه توانسته است هزاران بازدیدكننده ایرانی را به سایت خود جلب كند اما در وبلاگ او تا این لحظه حتی یك آگهی هم به چشم نمیخورد زیرا هدف او از برقراری وبلاگ جلب آرا و افكار گروهی است تا كسب درآمد.
منبع : خبرگزاری موج