شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
ریسمان باز؛ زیبا و هشداردهنده
▪ نام فیلم: ریسمان باز
▪ کارگردان: مهرشاد کارخانی
▪ بازیگران: پژمان بازغی، بابک حمیدیان، کرامت رودساز ، نرگس محمدی و . . .
▪ نویسندگان فیلمنامه : بابک پناهی، مهرشاد کارخانی و نازنین مفخم
عسگر همراه با میکائیل که والدین خود را از دست داده، زندگی میکند. این دو برای پس دادن بدهکاریهایشان با مشکل مواجهاند. میکائیل و عسگر تصمیم میگیرند تا گاو زخمی را به مشتریای در شمال شهر تهران بفروشند. برای این کار آنها باید گاو را که زخمی نیز شده از کشتارگاه تهران پیش دامپزشک ببرند. اما در این میان گاو از دست آنها فرار میکند...
ایده فرار گاو از دست صاحبانش و ولگردی در شهر یقینا ایدهی جذابیست.
نیمهی اول داستان هول مردی مفلوک میگردد که با فروش لاشهی گوسفندها زندگی میگذراند. داستان فیلم در این دقایق ریتمی بسیار کند دارد و تنها نکته مثبت آن صحنههای کشتارگاه است.
و اما نیمه دوم که بیننده در آن روایت بینقصی را شاهد است. داستان در این نیمه پر از تضادهای دو قشر پردرآمد و کمدرآمد جامعه است. تضاد میان صحنههای خشن کشتارگاه که فلاکت شخصیتهای اصلی فیلم را به بیننده القا میکند با مرکز خریدی در شهرک غرب که مردم در آنجا در حال رفت و آمد و خرید هستند؛ ماشینهای مدل بالای شهر در مقابل وانت اسقاطی عسگر و میکائیل، و حتی گاوی که برای دو شخصیت محوری فیلم قرار است منبع درآمدزایی باشد ولی برای مردم بالای شهر حکم موجودی خارقالعاده و بامزه را دارد که میخواهند با آن عکس بگیرند، همه و همهی اینها اثر تولیدی را به یادماندنی کرده است.
تضادها در این فیلم هشداردهنده است. کارگردان سعی کرده تا هشداری در باب شکاف اجتماعی میان اقشار جامعه بدهد. جامعهای که عسگر و میکائیل چیزهایی در آن میبینند که تا بحال ندیده بودهاند.
واقعیت این است که تا قبل از محوری شدن گاو در فیلم، داستان جذابی را شاهد نیستیم. ریسمان باز از آن دسته فیلمهایی است که نیمه دوم داستانش، فیلم را حفظ میکند و به فیلم جذابیت میدهد. شاید بتوان این رخداد را بزرگترین ضعف فیلمنامه دانست.
تقسیمبندی صورت گرفته، نه بخاطر این است که داستان دوپاره است، بلکه به این دلیل است که زمینهسازی کارگردان برای ورود به داستان اصلی کمی آهسته و کند پیش میرود. به گونهای که اگر شخصیت مرد مفلوک را از داستان حذف کنیم، لطمهای به اصل ماجرا نخواهد خورد. تنها دلیلی که میتواند وجود زمینهی طولانی برای ورود به اصل ماجرا را در این فیلم توجیه کند و مورد قبول قرار دهد؛ نمایشهایی غمانگیز از زندگی سخت به اصطلاح مردم پایینشهری است که صحنههایی بدیع و ابتکاری را در معرض دید بیننده قرار میدهد. صحنههای کشارگاه و لاشههای خونی داخل آن، نمایش بیبدیل دو رنگ سرخ و زرد هنگام غروب آفتاب در مزرعه و هرج و مرج موجود در فضای کشتارگاه.
نکتهای دیگر که دربارهی فیلمنامه میتوان به آن اشاره کرد وجود شخصیت دختر دانشجو در فیلم است که عنصری اضافه به نظر میآمد.
در کنار همهی اینها نباید از بازی خوب بازیگران فیلم بهسادگی عبور کرد. بابک حمیدیان در نقش عسگر به خوبی در نقش آدمی که تابحال شهر و جامعه شهری را از نزدیک لمس نکرده است بسیار جا افتاده کار کردهاست. پژمان بازغی هم میکائیل سختیدیده را بسیار زنده و آشنا به تصویر در آورده است.
"ریسمان باز" فیلم زیبا و غافلگیرکنندۀ مهرشاد کارخانی متاسفانه با ظلمی بزرگ در سینمای ما مواجه شد و آن عدم راهیابی به بخش اصلی جشنواره فجر بود. متاسفیم برای جشنوارهای که فقط به اسامی داخل تیتراژ فیلمها نگاه میکند و نه به محتوا و ایدهی فیلم!
علی رجبی
منبع : سایت الف
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت سیزدهم دولت رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد پاکستان جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل شهرداری تهران پلیس هواشناسی سیل کنکور فضای مجازی وزارت بهداشت سازمان سنجش زنان پایتخت
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سینمای ایران سریال کیومرث پوراحمد تلویزیون سریال پایتخت قرآن کریم موسیقی سینما تئاتر ترانه علیدوستی کتاب مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات نخبگان مدیران خودرو فناوری اپل ناسا سامسونگ آیفون بنیاد ملی نخبگان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل