شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

مرده شریر - The Evil Dead


مرده شریر - The Evil Dead
سال تولید : ۱۹۸۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : رنسانس
کارگردان : سام ریمی
فیلمنامه‌نویس : سام ریمی
فیلمبردار : تیم فیلو و جاشوآ بکر
آهنگساز(موسیقی متن) : جوزف لودوکا
هنرپیشگان : بروس کامبل، الن سندوایس، بتسی بیکر، هال دلریچ و سارا یورک.
نوع فیلم : رنگی، ۸۵ دقیقه.


پنج دانشجو هنگام گذراندن تعطیلی آخر هفته، به کلبه‌ای متروک در اعماق جنگل می‌روند. در آنجا کتاب عجیبی را همراه یک نوار پیدا می‌کنند. پس از شنیدن نوار در می‌یابند که این کتاب کهن سومری درباره مردگان است. در نوار بعضی از افسون‌های کتاب توضیح داده می‌شود. یکی از آنان به داخل جنگل می‌رود و در آنجا اهریمنان روحشن را تسخیر می‌کنند. او در بازگشت به کلبه به دوستانش حمله می‌کند و آرام‌آرام روح تک‌تک آنان را به تسخیر ارواح خبیث در می‌آورد. تنها «اش» (کامبل) باقی می‌ماند تا با شیطان مبارزه کند...
* اگر تعریف بیمار رواین آلفرد هیچکاک (1961) به‌عنوان «ترسناک‌ترین کمدی تاریخ سینما» را بپذیریم، در یان نخستین تجربه کارگردانی ریمی نیز می‌بینیم که او با «اغراق» بجا در قراردادهای فیلم‌های ترسناک، اثرش را تا حد کمدی‌های دیوانه‌وار ارتقا می‌دهد. فیلم با هزینه‌ای اندک (کمتر از چهارصد هزار دلار) در تنسی و میشیگان به صورت شانزده میلی‌متری فیلم‌برداری و در 1980 آماده نمایش شد (سه سال بعد نسخه سی‌وپنج میلی‌متری آن را تهیه کردند). در مرده شریر تأثیرهائی از شب مردگان زنده (جرج رومرو، 1968)، جن‌گیر (ویلیام فریدکین، 1973) و سوسپیریرا (داریو آرجینتو، 1977) آشکار است. دنباله فیلم، مرده شریر 2: مرده در سپیده‌دم (ریمی، 1987) بیشتر یک بازسازی است تا دنباله و نسبت آن با فیلم اول با نسبت فرانکنستاین (1931) و عروس فرانکنستاین (1935)، هر دو ساخته جیمز ویل قابل قیاس است. ریمی در اینجااز محدوده آشنای سینمای ترسناک پا فراتر می‌گذارد و به حیطه نقاشی متحرک نزدیک می‌شود: فیلم بیشتر متأثر از تکس آیوری، استاد نقاشی متحرک است تا آثار مدرن ژانر ترسناک. «اش» نیز در اینجا بیشتر به هارولد لویدی امروزی می‌ماند که در خشن‌ترین و خونبارترین موقعیت ممکن گرفتار آمده باشد. سومین قسمت این مجموعه، سپاه تاریکی (ریمی، 1993) که در آن «اش» سر از عصر «آرتور شاه» در می‌آورد، صریح‌تر از دو قسمت اول به قالب کمدی