سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


امنیت مشتریان خارج از اندیشه خودروسازان ایران


امنیت مشتریان خارج از اندیشه خودروسازان ایران
گرچه تصمیم پلیس راهوار ناجا بر ملزم ساختن خودروسازان داخلی به نصب سیستم ترمز ‌A.B.S روی خودروهای داخلی از اردیبهشت سال آینده دیرهنگام بود اما باز هم جای خوشوقتی و امیدواری است که این دستورالعمل صادر شد و خودروسازان مجبور خواهند شد که خود را به حداقل ایمنی مورد تایید کارشناسان نزدیک کنند. اما و در کمال تعجب، چند صباحی بعد از صحبت‌های رویانیان در این مورد، انجمن خودروسازان در موضعگیری غیرمنطقی، با این تصمیم مخالفت کرد. نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان علت مخالفت این انجمن را خروج سالا‌نه ۴۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور دانسته و باز هم در کمال شگفتی اجبار نصب این سامانه را در دیگر کشورها غیراجباری و آپشنال خواند. اینجانب با بیش از ۲۲ سال کار مداوم و تخصصی در مورد خودرو و تالیف ۷۰ کتاب در این زمینه وظیفه خود دانستم تا نکاتی چند را در مورد این سامانه، علت اجباری و الزامی بودن آن، سامانه‌های مکمل ایمنی و مخالفت با فرمایش‌های دبیر انحمن خودروسازان ابراز کنم.
بیش از یک قرن است که از ساخت اولین خودرو توسط آلمانی‌ها می‌گذرد و در این صد سال رویدادهای بسیاری در این صنعت به‌وقوع پیوسته است که همگی در راستای بالا‌رفتن ایمنی، کاهش آلا‌ینده‌های زیست‌محیطی، کاهش مصرف سوخت، کاهش قیمت و ارتقای کیفیت بوده است و در این سال‌ها استانداردهای خودرو مدام تکمیل شد و سامانه‌های مختلفی در ابتدا به صورت آپشن و بعد الزام و اجبار به خودروها افزود شد. آقای نعمت‌بخش، سال‌ها است که دیگر سامانه ترمز ‌A.B.S و بالش ایمنی خودرو، یک آپشن سفارشی تلقی نمی‌شود و خودروهای امروز علا‌وه بر سامانه ۵ کاناله ‌A.B.S ملزم به داشتن حداقل ۲ تا ۳ سامانه کمکی دیگر همچون ‌ ( E.B.Dسامانه توزیع نیروهای ترمز به‌صورت الکترونیکی)، ‌ ( A.S.Rسامانه ضد لغزش)، ‌S.B.C و سامانه کنترل ترمز هستند. در کنار این سامانه‌ها، نصب سامانه ‌ ( E.S.Pسامانه پایداری حرکت) از سال ۲۰۱۰ در آمریکا و کشورهای اروپایی اجباری خواهد شد، این در حالی است که در حال حاضر و هنوز چند سالی به اجباری شدن آن مانده، بیش از ۴۰ درصد خودروهای تولیدشده در سراسر جهان دارای این سامانه نیز هستند. این سامانه، تمام اشتباه‌های راننده را در سر پیچ‌ها تنظیم کرده و ۷۰درصد معلق زدن منجر به مرگ در خودروهای ‌S.U.V در آمریکا را کاسته است. در کل، در حال حاضر قطعات الکترونیکی خودروها حدود ۲۳درصد ارزش آن را شامل می‌شوند که نشانگر استفاده و بهره‌دهی سامانه‌های جدید در خودروها است. سامانه‌هایی که علا‌وه بر بالا‌بردن ضریب ایمنی، آلا‌یندگی موتورها را نیز کاهش داده‌اند.
سامانه ترمز ‌A.B.S اولین‌بار در سال ۱۹۶۲ ابداع و به بازار عرضه شد. این سامانه برخلا‌ف سامانه سنتی ترمز، سامانه‌هایی که در کشور ما اکثر خودروهای ساخت داخل از آن استفاده می‌کنند، از سر خوردن در هنگام ترمز جلوگیری کرده و امکان کنترل در هنگام ترمز را به راننده می‌دهد. نحوه کار این سامانه ترمز به گونه‌ای است که بعد از فشار روی پدال ترمز، نیروی بازدارنده به‌طور متناوب و پالسی به چرخ‌ها وارد شده و کنترل خودرو تا لحظه ایستادن در اختیار راننده است. سامانه ‌A.B.S سامانه‌ای است که به‌صورت فعال در خودروها وجود دارد و در کنار این سامانه، سامانه‌های دیگری به‌صورت غیرفعال با نام سامانه‌های نگهدارنده نیز وجود دارند که در مواقع بحرانی فعال‌ شده از آسیب رسیدن به سرنشینان خودروها جلوگیری می‌کنند. بالش‌های ایمنی (‌) Airbag‌ از این دسته‌اند. جناب آقای نعمت‌بخش، همین‌طور که شما هم اشاره کردید، درصد قابل‌توجهی از تصادفات به‌علت اشتباه، حواس‌پرتی، خستگی، خوابیدن و... به‌وجود می‌آید و به‌قول حضرتعالی، در هشت ماه نخست سال ۸۶ تنها۳/۱ درصد از حوادث رانندگی به‌علت نقص فنی بوده است اما توجه داشته باشید که بیش از ۹۰ درصد لیزخوردن اتومبیل‌ها به‌خاطر فقدان سامانه ترمز ‌A.B.S است و این در آمار شما نقص فنی درنظر گرفته نشده است.
در واقع موضوع سامانه ایمنی در آمار ارائه‌شده از طرف شما گم است. حال به نظر شما خودرویی که لیز می‌خورد نقص فنی دارد یا ندارد؟ راننده مقصر است یا فقدان سامانه ترمز عامل؟ در حال حاضر داشتن کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای و حداقل ۶ بالش ایمنی هوا برای ضمانت سلا‌مت در خودروها تعبیه می‌شود، حتی برخی خودروسازان جهت سلا‌متی سرنشینان خودروها ۱۷بالش ایمنی روی آن نصب می‌کنند اما صنعت خودروسازی کشور ما تنها در چند مدل محدود بین ۲ تا ۶ بالش ایمنی طراحی کرده است. این نکته بسیار مهم است که خودروسازان مجبور باشند بدون دریافت پول اضافی، سلا‌مت سرنشینان را تضمین کنند و حتما تصدیق می‌کنید، آبروی صنعت خودروسازی در گرو ایمنی بالا‌ است که در صورت نادیده انگاشته شدن سخن از رقابت، صادرات و حضور در بازارهای جهانی، گزافه‌ای بیش نیست. بسیاری از خودروها با قیمت پایین‌تر از خودروهای ما علا‌وه بر سامانه ‌A.B.S به سه سامانه کمکی ترمز دیگر نیز مجهز هستند و سامانه ‌ ( E.S.Pپایداری حرکت) نیز در اختیار دارند.
این خودروها با قیمتی به مراتب پایین‌تر از خودروهای داخلی که مجهز به هیچکدام از این سامانه‌ها نیستند در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. جناب آقای نعمت‌بخش، وقت آن رسیده که خودروسازان برای در خطر قرار ندادن جان و مال هموطنان خود به برخی الزامات و استاندارها تن داده و قیمت را بهانه‌ای برای قربانی کردن ایمنی قرار ندهند. به امید سرافرازی
حسین منوچهر پارسا
محقق و نویسنده در زمینه خودرو
منبع : روزنامه اعتماد ملی