شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

سرنوشت یک انسان - Destiny Of Man


سرنوشت یک انسان - Destiny Of Man
سال تولید : ۱۹۵۹
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : موس‌فیلم
کارگردان : سرگئی بوندارچوک
فیلمنامه‌نویس : یوری لوکین و فیودور شاخاماگونوف.
فیلمبردار : ولادیمر موناخوف.
آهنگساز(موسیقی متن) : وینامین باسنوف.
هنرپیشگان : بوندارچوک، پاویلک بوریسکین، زویا کیرینکووا، پاول وولکوف و یوری آورین.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۰ دقیقه.


"آندری سوکولوف" (بوندارچوک)، مردی تنهاست که خانواده‌اش را در یک قحط‌سالی از دست داده است. او با دختری پرورشگاهی ملاقات می‌کند و پس از عشق و عاشقی کوتاه مدتی ازدواج می‌کند و صاحب سه فرزند می‌شود. به‌زودی آتش جنگ جهانی دوم زبانه می‌کشد. "آندری" نیز روانه جهنم می‌شود و به‌زودی به اسارت درمی‌آید. او پس از جنگ در می‌یابد که همسر و دو دخترش بر اثر بمباران کشته شده‌اند و پسرش نیز در آخرین روز جنگ به قتل رسیده است.
٭ فیلم متعلق به یک دوره رکورد میانی بین دو دوره درخشان فیلم‌سازی در شوروی است؛ و از سوی دیگر در زمانی ساخته می‌شود که تقریباً سه سال از ظهور نیکیتا خروشچف در کادر رهبری شوروی می‌گذرد و این دگرگونی سیاسی که زمینه‌های آن را باید در حتی دوران یوسیف استالین جست، از عوامل اصلی رکودی است که اشاره‌اش رفت. در واقع اشکال اصلی کار ـ در پی نیت طبقاتی سازندگانش: فردگرا و قهرمان‌پرداز ـ در انتخاب سبکی با نگرش ذهنی به وقایع است که در نتیجه هیچ نشانی از فضای کشور شوروی زمان جنگ در آن دیده نمی‌شود. با این ترتیب در فیلمی که قرار است بیانیه‌ای علیه فاشیسم باشد، شاهد نمایشی احساساتی هستیم از تنهائی یک مرد که در آن موضوع اصلی گویا معمای هستی است که این گونه زندگی مرد را بازیچه قرار می‌دهد و او را از خانواده‌اش جدا می‌کند! نتیجه این‌که مایه‌های ضد فاشیستی (با کارگردانی ضعیف بوندارچوک) این‌جنین کم‌رنگ می‌شود، مثلاً در صحنه کلیسا با مایه برخورد به موضوعی به غایت فاشیستی، لبه تیز حمله باز می‌گردد به کمونیست‌ها و اعتقادات مذهبی.