چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
آب بند
معبر مصنوعی آب دریا که دریچهای ـ برای متوقف ساختن یا تنظیم جریان آب ـ در آن تعبیه میشود. عبور کشتی از کانالهائی که شیب تند دارند بهوسیله آببند صورت میگیرد. کانال را به چندین بخش قسمت میکنند، که در هر یک از آنها سطح آب ثابت است. هر بخش ممکن است به چند کیلومتر برسد. بین هر دو بخش دستگاه حوض مانندی (آببند) تعبیه میشود که طولش معمولاً ۲۰ تا ۵۰ متر (در کانال پاناما ۳۰۵ متر) است و از دو طرف بوسیله درهائی میتوان آنرا بست. هر یک از درها دریچهای دارد که بهوسیله مکانیکی باز و بسته میشود و چون قانون ظروف مرتبطه آب جریان پیدا میکند تا سطح آن در طرفین آن در دو سو یکسان شود. در این صورت به آسانی میتوان در را باز کرد. کنار سدهائی که بر رودخانههای قابل کشتیرانی ساخته میشود آببندهائی نیز میسازند تا انتقال کشتیها از دو طرف امکانپذیر شود.
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی مجلس ایران رئیس جمهور شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم مجلس یازدهم حسن روحانی رهبر انقلاب صادق زیباکلام حجاب
قوه قضاییه تهران هواشناسی قتل شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی دستگیری بارش باران سیل آموزش و پرورش خانواده
قیمت دلار قیمت طلا مالیات قیمت خودرو یارانه بازار خودرو خودرو بانک مرکزی سایپا دلار مسکن بورس
نمایشگاه کتاب کتاب فردوسی شاهنامه هالیوود همایون شجریان سحر دولتشاهی نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینمای ایران دفاع مقدس تئاتر
وزارت علوم دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه اوکراین طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال لیگ برتر ایران فولاد خوزستان جواد نکونام مهدی طارمی فولاد لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات ناسا تلفن همراه موبایل دوربین هواپیما فیبر نوری ایرانسل
وزارت بهداشت سرطان رژیم غذایی ویتامین کاهش وزن زوال عقل دیابت سلامت روان کودک