چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


سواد اطلاعاتی برای آموزش در تمام دوران زندگی


سواد اطلاعاتی برای آموزش در تمام دوران زندگی
در فراسوی مهارتهای پایه خواندن ، نوشتن و علم حساب ، شهروندان و کارکنان قرن ۲۱ به مهارتهای تحلیلی هم نیاز دارند . ابزارهای فناورانه عصر اطلاعات – شبکه های رایانه ای ، سیستم های ارتباط از راه دور و پایگاههای اطلاعاتی بصورت بی سابقه اطلاعات را تحت شعاع قرار داده اند – تابحال ما چقدر نسبت به وجود (این ابزارها و اطلاعات) آگاهی پیدا کرده ایم و چه موقع استفاده می نمائیم از آن و چقدر در پی یافتن آن بوده ایم ؟
سیستم های آموزشی و موسسات باید بصورت جدی با این چالشهای عصر اطلاعات بر خورد نمایند. که آن شامل ساختار مجدد فرایند آموزشی در استفاده از اطلاعات در جهان واقعی می باشد و تغییر نقش استاد را از فراهم کننده حقایق پیش ساخته به تسهیل کنند فعال آموزشی تبدیل می نماید و از آن بعنوان متخصصین رسانه کتابداری می توان نام برد که یاوری است برای طرح ریزی برنامه دوران تحصیلی برای استفاده موثر منابع اطلاعاتی .
● سواد اطلاعاتی
چند سالی است که آموزشگران با تنوعی از سواد روبرو هستند که شامل چاپ ، دیداری ، محاسباتی ، فرهنگی ، رایانه ای و علمی می شود – که اهمیت آن بیشتر در آموزش کودکان احساس می شود . هر بخشی از سواد دارای فرایندی است که بوسیله آموزشگر و به آسانی محتوای منحصر به فرد را برای یک محدوده مطالعاتی می تواند طی نماید.
هر بخشی از سواد بصورت عملی باعث انزوای دیگران می شود و هر کدام واژگان مخصوص به خودش را دارد و بصورت عرفی برای مطالعه می باشد . به عبارت دیگر سواد اطلاعاتی یک ابزار مناسب است که به آموزشگران اختیارات تام می دهد که نائل شوند به یک نگرش آموزشی در یک بیس از منابع بصورت مختصردر تعریف سواد اطلاعاتی ، توانایی منحصر بفردی در نظر گرفته شده از قبیل :
۱) تعیین یک نیاز در اطلاعات
۲) مشخص کردن و قرار دادن منابع اطلاعاتی مناسب
۳) دانستن اینکه چطور نائل شویم در دسترسی به اطلاعاتی که این منابع را در بر می گیرد ۴. ارزیابی کیفیت اطلاعات حصول شده
۵) سازماندهی اطلاعات
۶) استفاده از اطلاعات موثر(دویل ، ۱۹۹۲)
برنامه های سواد اطلاعاتی تشویق می کند که تغییراتی در روشهای کار استادان و آموزشگران برای زندگی و کار در یک جامعه تمرکز یافته اطلاعاتی ضروری بنظر میرسد.
● تغییرات در آموزش و یادگیری
دریک محیط سواد اطلاعاتی ، دانشجویان بصورت فعال تعهد کرده اند بصورت مستقیم در فعالیتهای آموزشی استادان در یک روش پیشرفته تر تحویل دستورالعملی شرکت نمایند .
دانشجویان درگیر فعالیتهای سواد اطلاعاتی بقرار زیر شده اند :
- جستجوی یک رشته غنی از منابع اطلاعاتی
- ارتباط با یک فهم از محتویات
- سوال کردن در باره محتوای
- استفاده از محیط ، افراد و ابزار برای آموزش
- انعکاس آموزش شخصی شان
- ارزیابی آموزش شخصی شان
- قبول مسئولیت برای آموزش شخصی شان
این دانشجویان احساس خوبی در باره خودشان بعنوان آموزشگران دارند و آنها در دانشکده در باره این قبیل محتویات احساس سودایی دارند .
استادان سعی می نمایند ایجاد کنند یک محیط اطلاعاتی را برای دانشجویانشان و در مورد گفته های آموزشیشان دید می دهند این آموزش جذب می شود و این دانش پایدار می ماند . آنها مداوما انتخاب های سختی در باره برنامه های آموزشی ، موضوعهای امتحانی ، نیازشان مجموعه اولویت ها و فرایند ملاحظات و محتویات دارند.
آنها در فراسوی کلاسهای درسیشان منابعی را جستجو می نمایند که محیط آموزش را غنی می نماید . آنها تعهد کرده اند در فعالیتهای تشریک مساعی نمایند که توسعه حرفه ایشان وتجربیات آموزشی دانشجویان غنی می نماید . آنها در جستجوی متخصصین رسانه کتابداری برای دانشکده اشان هستند بویژه بعنوان کسی که در فرایند برنامه ریزی آموزشی تشریک مساعی می نماید .
استادان دانشجویان را در وظایف پیچیده ای که هدفدار است در فراسوی محدودیت های کلاس درس و ارزیابی انتقادی استاد در گیر می نمایند . آنها همچنین موقعیت های تشریک مساعی را برای توسعه مهارتهای اجتماعی دانشجویان و مهارتهای حل مشکل ایجاد می نماید . آنها با تنوعی از ابزارهای آموزشی آشنایی دارند که هم شامل بیس چاپی و هم الکترونیکی می باشد و آنها دانشجویانشان را به تحرک تشویق می نمایند تا به طرف کتابهای متنی بروند هنگامی که اطلاعات و مشکلات حل شده را جستجو می نمایند .
● منابعی برای سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی در یک محیط از منابع آموزشی پایه پیشرفت می نماید . از قبیل محیطی که دانشجویان و استادان تصمیم می گیرند در باره منابع مناسب اطلاعات و اینکه چطور به آنها دسترسی پیدا نمایند جدای از منابع چاپی که بیشتر رسمیت یافته اند – کتابهای درسی ، دایره المعارف ها ، روزنامه ها ، مجلات – آنها از منابع فناورانه از قبیل ویدئو تایپ و ویدئو دیسک ، لوح فشرده ، ابزارهای نرم افزاری و ابزارهای مدل شبیه سازی استفاده می نمایند . آنها از شبکه های رایانه ای و ارتباطاط راه دور هم برای دسترسی به داده ها و هم مشارکت در آموزش جوامع استفاده می نمایند . آنها از فناوریهای چند رسانه ای بعنوان مواد برای گردآوری داده ها و بعنوان ابزارهای تولیدی استفاده می نمایند آنها از مراکز رسانه ای کتابخانه دانشکده شان به منظور برقراری و استفاده از این چنین منابعی استفاده می نمایند .
به علاوه برای استفاده از منابع فناورانه آموزشگران همچنین در فراسوی دیوارهای کلاسهای درسی نائل می شوند به جوامع محلیشان برای ذخیره غنی منابع و مسئولیت های اطلاعاتی که فراهم شده بوسیله مراکز اقتصادی ، آژانس های خدماتی اجتمایی ، گروههای شهروندی و کتابخانه های عمومی و دانشگاهی . این رسانه عظیم شامل شبکه تلویزیونی کابلی ، رادیو ضبط و دیگر خدمات چاپی بین المللی و ملی و الکترونیکی می شود که هنوز در پی فراهم آوری منابع غنی دیگری برای اطلاعات می باشد .
● مزیت های سواد اطلاعاتی
▪ برای دانشجویان
سواد اطلاعاتی – و برنامه های آموزشی منابع پایه که آنرا پرورش می دهد – اقدامات متقابل وابستگی به اطلاعات را ایجاد می نماید بوسیله تدریس رسمی ، جایی که دانشجویان باید تکیه کنند به ستاد برای حصول به اطلاعات به این آموزش فعال نیاز دارد . دانشجویان کنترل بیشتری روی آموزششان دارند و استاد متخصص بصورت آزاد به همه چیز واقف است و نقش ایفا می نماید . هنوز استاد نقش مهمتری در تسهیل آموزش منابع پایه ای دارد که معمولا می تواند در قالب یک مقاله ، یک فایل پاورپوینت یا وجود یک شکل. در نظر گرفتن این فرایند که مهارتهای سواد اطلاعاتی کجا و چگونه نیاز است ، آنها قابل کاربردتر در هر آموزشکده ، نمایش یا جانشینی کاری هستند .
دانشجویان سواد اطلاعاتی مشتریان موثرتری هستند در استفاده از منابع اطلاعاتی آنها برای تعیین و تشخیص بسته های اطلاعاتی در روشهای متنوعی نیاز به آموزش دارند ، که آن بسته ها شماری از فنون را برای خدمت به شماری از علاقه مندان مورد استفاده قرار می دهند وآن در برگیرنده تنوعی از پیامهای با ارزش است . دانشجویان سواد اطلاعاتی منتقدتر هستند هنگامی که تصمیماتی در باره منابعی که مورد استفاده قرار می دهند می گیرند.
▪ برای شهروندان
شهروندانی که از سواد اطلاعاتی استفاده می نمایند می دانند چطور از اطلاعات استفاده نمایند به منظور بهره بیشتر در کار و در زندگی هر روزه اشان آنها تعیین می نمایند اطلاعات سودمند را هنگامی که تصمیماتی ازقبیل کجا فعالیتهای اقتصادی انجام دهند وچگونه انجام دهند می گیرند.
آنها قادرند ارزیابی کنند نوارهای خبری ، سخنرانیهای سیاسی تشخیص چه وقتی آمارها کاربرد دارند برای حمایت تنها یک جنبه از یک شماره پیچیده ، سوالات سیاسی حاضر بصورت بی سابقه پیچیدگی در مشکلات بین المللی را بوجود می آورد – که مهاجرت و " فرار مغزها " بحران دارویی و وضعیت محیطی شامل این فرایند می شود . هنگامی که آمارهای اشتباه در تمامی جنبه های یک نشریه رخ می دهد و توانایی شهروندان سواد اطلاعاتی برای تشخیص اطلاعات درست مورد غفلت قرار می گیرد .
بنابراین که آنها ممکن است تصمیم اطلاعاتی درستی اتخاذ نمایند . این شهروندان قدر ارزش وقدرت اطلاعات را می دانند . آنها معتقدند به اطلاعات به منظور نشان دادن مشکلات و سوالات در زندگیشان ، در جوامعشان و در اجتماع نیازمندند.
آنها می فهمند که اطلاعات به دانشی نیاز دارد که مورد تحلیل قرار گرفته شود و مورد سوال واقع شده و در ساختار وجودی دانششان وتجربیاتشان وجود داشته باشد . آنها آموزشگران را در طول دوران زندگی سازمند کرده اند . زیرا آنها می دانند چگونه آموزش ببینند .
▪ برای کارکنان
محیط کار حاضر و آینده یک نوع کارمند جدید طلب می نماید مطالعه و توانایی حسابگری بطور سادگی کافی نیستند . در محیط بازار جهانی داده ها در یک تریلیونیم ثانیه و گیگا بیت مخابره می شوند . سیل اطلاعات باید نظم گیرد ، ارزیابی شود و به کار گرفته شود و کارکنان قادر باشند گرد آوری نمایند سنتز نمایند و ارزیابی کنند . فقدان این مهارتها در حال حاضر سالانه بیلیونها دلار از نظر ارزش اقتصادی باعث کاهش تولید ، حوادث و از نظر کیفی باعث تولید ناچیز می گردد . کارکنان باید سواد اطلاعاتی داشته باشند .
برای کارکنان منحصر بفرد ، محیط کار یک محل بزرگ برای تغییر وابسته به تحول می شود تعدیل سریع در تغییر محیط کاری به معنی تغییرات شغلی و دوره ای چند حالتی خواهد بود . تعهد اولیه برای آموزش بعنوان یک فرایند نه بعنوان تولید نهایی و ایفای نقش سواد اطلاعاتی در این فرایند می باشد که کارکنان را در دیدن این تغییرات بعنوان تحول نه بعنوان ضربه توانا می نماید .
نوشته شده توسط : Vicki E .Hancock
مترجم : فرض الله عزیزی
بر گرفته از سایت :
http://www.libraryinstruction.com/information-litracy.html
http://farzollah.blogfa.com
نوشته : ویکی ای هانکوک