یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


ادغام‌های جدید صنعت ارتباطات


ادغام‌های جدید صنعت ارتباطات
برخی در مورد مطالبی كه هفته پیش بخشی از مطبوعات انگلیس در مورد ادغام‌های مجدد در صنعت ارتباطات را در سطح جهان به خود اختصاص داد، ابراز تردید كرده‌اند. اما چشم‌انداز آینده اتحاد بین یك شركت بزرگ رمی با یك رقیب كوچكتر كه دفاتری در جنوب انگلیس داد، برخی تحلیلگران را به ورطه تفكر فرو برده است.
اگر این معامله به موفقیت برسد، منجر به ایجاد یك شركت مادر خواهد بود كه به یكی از واحدهایی كه از لحاظ زمانی با آن همخوانی ندارد و گویی در قرن شانزدهم از آن جدا شده بود، دوباره می‌پیوندد.
برخی از ناظران معتقدند كه این معامله حداقل به اندازه تقسیم شدن و سپس ادغام دوباره بخش‌های شركت ای‌تی اندتی، با اهمیت خواهد بود. این شركت مخابراتی تا دهه ۷۰ موقعیتی انحصاری در امور مخابراتی آمریكا داشت. اما درست همان‌طوری‌كه برای این شركت اتفاق افتاد، تقسیم شدن سازمانی كه زمانی سلطه‌ای در صنعت داشت، لاجرم اثر زخم‌هایی عمیق را بر جای خواهد گذاشت.
اما با گذشت زمان و ظهور رقبایی كه با ایده‌های نوی خود چشم‌انداز فعالیت اقتصادی را تغییر می‌دهند، استفاده غلط از قدرت انحصاری شركت‌ها و درد ناشی از تقسیم شدن آنها به دست فراموشی سپرده می‌شود و جای خود را به منافع دو جانبه شركت‌ها می‌دهد. ادغام دوباره شركت ای تی اندتی در سال ۲۰۰۶ با سل‌سوث كه زمانی یكی از شعبات همین غول مخابراتی بود و در نوسازی فعالیت‌های مخابراتی آمریكا از آن جدا شده بود، از سوی اغلب تحلیلگران به عنوان واكنشی حساس در برابر تغییر چشم‌انداز رقابت در عرصه مخابرات تلقی می‌شود. این تعبیر در مورد دو قطب عمده مخابرات دنیای مسیحیان هم صادق است. دنیای مسیحیت هنوز مدعی یك سوم جمعیت مصرف‌كنندگان جهان است. از این میان شاخه كاتولیك كه مركزیت آن در رم است ۱/۱میلیارد نفر طرفدار دارد. انگلیكن‌ها (یا مسیحیان انگلیس) هم اگرچه طرفدارانی در سطح جهان دارند اما تنها سهمی ۸۰ میلیون نفری در جذب طرفداران خود به عنوان مشتریان شركت‌های ادغام شده دارند. با وجود این در زمانی كه دنیای مسیحیت از نرخ رشد اقتصادی ضعیف خود رنج می‌برد، به نظر می‌رسد توسعه اقتصادی از طریق ادغام شركت‌ها تنها روش ممكن برای دستیابی به سهم بازار است. گویی همانطور كه كلیساهای سنتی و قدیمی جای خود را به مجموعه كلیساهای مدرن می‌دهند، اشكال قدیمی مسیحیت هم چون روزنامه‌های چاپ سربی، با ورود جوانان تغییر شكل می‌دهند و مشتریان مسیحی هم به جای مصرف گهگاه و سنتی با مصرف دایمی خو می‌گیرند.
در مورد ادغام این شركت‌‌های رمی و انگلیسی هم هر دو كلیسا از سخن راندن در مورد چنین ادغامی خودداری كرده‌اند و چندین مانع به‌وضوح همچنان باقی می‌ماند. مانند همه ادغام‌های دیگر، قرار دادن گروه‌های مدیریتی رقیب در كنار هم امری بسیار خطیر است.
اختلافات این دو گروه مانند اختلافاتشان بر سر نوع برگزاری مراسم عشاء ربانی و جایگاه زنان در كلیساست. به عنوان مثال شركت رمی پاپ را رییس شركت ادغام شده می‌داند كه این خود می‌تواند دلیلی برای بروز اختلافات باشد. به نظر می‌رسد انگلیكن‌ها هم دچار مشكل شده‌اند. آنها از فقدان یك الگوی تجاری شفاف رنج می‌برند. به علاوه تقسیماتی علنی بین مدیران ارشد آنها كه از قدرت و اقتدار بیش از حدی برخوردارند وجود دارد. بسیاری از مدیران در بحثی تلخ وارد شده‌اند در مورد اینكه آیا از كاركنان دوجنسیتی در شركت تابعه‌شان در آمریكا استفاده كنند یا خیر. در عوض یك كلیسای كاتولیك خط‌مشی واضح و مشخصی بین مدیركل، ۴۷۰۰ مدیر ارشد و ۴۰۰۰۰۰ مدیر تولیدش در سرتاسر جهان دارد.
البته همگرایی‌های بالقوه‌ای هم بین این دو شركت وجود دارد. تلفیق نیروهای كار آنها منجر به صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها خواهد شد. مواردی از بیكار شدن كاركنان هم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بازار پر‌رونق املاك می‌تواند برای این دو گروه مسیحیان ادغام شده سودآور باشد چون آنها مازاد دارایی‌هایشان را خواهند فروخت و بسیاری از این دارایی‌ها و املاك و مستغلات در بهترین مكان‌های شهر و مراكز خرید واقع هستند. اگرچه این دو سازمان به‌طور مساوی سود نمی‌برند و در‌واقع این ادغام به معنای بازپس‌گیری یك رقیب كوچك برای بخش كاتولیك خواهد بود، اما خود انگلیكن‌ها خواهان سهم كمتری هستند و اموالشان را صرف سرمایه‌گذاری مشترك یا حتی قراردادهای شراكت با خطوط هواپیمایی خواهند كرد. سرانجام این ادغام هر چه كه باشد، اگر به‌وقوع بپیوندد، حداقل به معنای آن خواهد بود كه هر دو گروه نشان داده‌اند در تشكیل تجارت مخابراتی انبوه مردم بسیار جدی هستند و می‌خواهند به آن شكل قرن بیست و یكمی بدهند.
مترجم: شادی آذری
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد